Świeże owoce i warzywa w hipermarketach, poddane kontroli. 35% sklepów z odstępstwami

Świeże warzywa stragan
Zdjęcie ilustracyjne | fot. pixabay

W dużych sklepach spożywczych na terenie całego kraju przeprowadzono doraźne kontrole jakości handlowej świeżych owoców i warzyw, w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami. Różnego rodzaju nieprawidłowości stwierdzono w blisko 35 proc. skontrolowanych sklepów.

Kontrole świeżych warzyw i owoców oferowanych w sklepach

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych przeprowadziła wyrywkowe kontrole świeżych owoców i warzyw w 16 województwach. Podmioty handlowe do kontroli wytypowane zostały przez wojewódzkie inspektoraty IJHARS. 

targ targowisko giełda owoce warzywa
Zdjęcie ilustracyjne | fot. pixabay

Co sprawdzano podczas kontroli — wymagania do spełnienia

Sprawdzano sklepy wielkopowierzchniowe i duże sklepy spożywcze. Ocenie poddano: jakość i znakowanie świeżych owoców i warzyw w zakresie zgodności z wymaganiami określonymi przez przepisy UE oraz krajowe.

Weryfikacji poddano też m.in. spełnienie przez handlowców obowiązku przekazywania informacji o ilości owoców i warzyw wprowadzonych do obrotu, prawidłowość znakowania świeżych owoców i warzyw, a także weryfikowano informacje o kraju pochodzenia produktów.

Wyniki kontroli – czyli co kupimy w Polskich sklepach

Kontrola objęła łącznie 69 sklepów detalicznych, działających w ramach 10 sieci handlowych. W 24 z nich czyli prawie 35% (34,8%) stwierdzono szereg nieprawidłowości.

Łącznie kontrolą objęto – w zakresie wymagań jakościowych oraz znakowania – 415 partii świeżych owoców i warzyw, o masie 6825,89 kg,  w tym 173 partie papryki o masie 1645,91 kg.

– Niemal co trzecia z zakwestionowanych partii świeżych owoców i warzyw była nieprawidłowo oznakowana w zakresie informacji o kraju pochodzenia. To sytuacja trudna do zaakceptowania nie tylko z perspektywy przepisów prawa, lecz także z perspektywy konsumentów, którzy chcą i powinni być świadomi tego, co wkładają do koszyka z zakupami – mówi Przemysław Rzodkiewicz, Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

Więcej nieprawidłowości spożywczych:

Papryka pod ostrzałem kontrolerów

Ze względu na sezon na to warzywo. Papryka była najczęściej badana podczas kontroli. Stwierdzone nieprawidłowości dotyczące tylko papryki to: brak informacji o klasie jakości – 9 partii, błędnie wskazany kraj pochodzenia np. podano Holandia zamiast Polska – 7 partii, brak cech identyfikacyjnych pakującego/wysyłającego – 5 partii,  brak informacji o nazwie – 2 partie, brak wywieszki w miejscu sprzedaży -1 partia.

IMG 6378
Warzywa z rusztu posłużą do przygotowania dań

CZYTAJ TAKŻE O KEBABOWNIACH – WYNIKI KONTROLI OFEROWANYCH DAŃ

Cena i jakość oferowanych świeżych owoców i warzyw

Nieprawidłowości związanych z ceną oferowanego produktu było bardzo mało. Główne zastrzeżenia dotyczyły przypadków znakowania partii towaru.

Wymagania jakościowe zakwestionowano w 11 partiach (2,7 proc. skontrolowanych) o masie 120,86 kg. Stwierdzone nieprawidłowości w tym zakresie obejmowały m.in.: niespełnienie wymagań minimalnych w przypadku sałaty, rzodkiewki oraz winogron  (utrata jędrności i świeżości, pomarszczona skórka, zasuszona łodyga) – 3 partie, obecność szkodników oraz uszkodzenie mechaniczne produktu w przypadku kapusty pekińskiej – 3 partie, niespełnienie wymagań minimalnych w przypadku papryki czerwonej (utrata jędrności i świeżości, pomarszczona skórka, wady skórki) – 3 partie, niespełnienie wymagań minimalnych w przypadku brokułu (objawy zepsucia, gnicia) – 1 partia.

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.