Dworzec Metropolitalny ma pełnić rolę głównego centrum komunikacyjnego Lublina – skupi komunikację kolejową i autobusową w jednym miejscu. Jego budowa ruszyła pod koniec stycznia i ma być gotowy już w 2022 r.
Dworzec Metropolitalny przyjazny dla środowiska
Za projekt Dworca Metropolitalnego odpowiada warszawskie biuro projektowe Tremend. Nowy dworzec ma zostać wybudowany ze szkła, stali i betonu. Budynek został zaprojektowany z myślą o środowisku [Warta 231 mln zł umowa podpisana. Lublin będzie miał nowy dworzec autobusowy].
Bryła dworca zostanie podzielona na dwa kubiki otoczone szklaną oranżerią, a wszystkie pomieszczenia będą oddzielone od hali głównej. Koncepcja „budynku w budynku” pozwoli na znaczne zmniejszenie kosztów utrzymania oraz ograniczenie hałasu.
Dachy nad stanowiskami autobusowymi pokryte mają być panelami fotowoltaicznymi, o wydajności pozwalającej na pełną samowystarczalność energetyczną budynku.
Wokół budynku będzie ułożona kostka antysmogowa, a teren zostanie obsadzony gatunkami roślin, które szczególnie sprzyjają produkcji tlenu. Natomiast specjalny system odzyskiwania deszczówki zapewni wodę do podlewania roślin, jak i do celów sanitarnych.
Wsporniki inspirowane światem roślin
Biuro projektowe Tremend pochwaliło się zdjęciami produkcji stalowych wsporników, które podtrzymają szklany dach budynku dworca autobusowego.
„Prefabrykacja potężnych wsporników w kształcie inspirowanym światem roślin to widok, który robi olbrzymie wrażenie. Konstrukcja jest bardzo solidna, ale finalnie nada bryle powstającego terminalu lekkość przywodzącą na myśl zwinną winorośl” – czytamy.
Dodaj swój komentarz