Nowy odcinek S12. Do przejścia granicznego w Dorohusku pojedziemy szybciej

Droga ekspresowa S12
Droga ekspresowa S12

Do Wojewody Lubelskiego został złożony wniosek o zezwolenie na budowę odcinka drogi S12 Dorohucza – Chełm. Wystawienie pozwolenia pozwoli na rozpoczęcie prac budowlanych na tym odcinku. To kolejny fragment trasy szybkiego ruchu w naszym regionie.

22-kilometrowy odcinek nowej ekspresówki

Prace nad 22-kilometrowym odcinkiem drogi S12 planowane są w Chojnie Nowym Drugim, gdzie będzie przebiegał jej początek. Nowa trasa będzie zlokalizowana wzdłuż obecnej DK12, głównie po jej północnej stronie. W Tytusinie ekspresówka przetnie DK12 i od południowej strony ominie Stołpie, gdzie planowana jest budowa pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP Stołpie). Następnie połączy się z obwodnicą Chełma na węźle Chełm Zachód. W ramach projektu powstaną m.in. most, 14 wiaduktów oraz łącznie pięć przejść dla średnich zwierząt. Dodatkowo planowany jest węzeł drogowy Siedliszcze, krzyżujący się z drogą wojewódzką nr 839 w kierunku Rejowca Fabrycznego.

Inwestycję prowadzi firma Stecol Corporation, a wartość umowy na projektowanie i budowę tego odcinka wynosi 760 mln zł.

s12 s17 s19 obwodnica lublina
Obwodnica Lublina | fot. GDDKiA

Ważny element tranzytowy na skalę krajową

Droga ekspresowa S12, będąca częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), ma kluczowe znaczenie jako uzupełnienie istniejącej i rozwijającej się sieci dróg szybkiego ruchu w Polsce. 

W planach jest, że S12 połączy autostradę A1 w województwie łódzkim, przechodząc przez województwa mazowieckie i lubelskie, aż do przejścia granicznego z Ukrainą w Dorohusku. To połączenie zapewni najkrótszą trasę między centralną i zachodnią Polską a Radomiem i Lublinem, przejmując również ruch tranzytowy w kierunku Kijowa.

koparka
Koparka | fot. Adobe Stock

Zezwolenie od Wojewody otwiera rozdział dla nowej inwestycji

Wydana przez Wojewodę decyzja określi granice terenu przewidzianego pod budowę drogi i umożliwi rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne w tej sprawie będzie prowadził Wojewoda Lubelski.

Dla wykonawcy uzyskanie decyzji ZRID oznacza możliwość rozpoczęcia robót budowlanych po wcześniejszym przekazaniu placu budowy.  

Nowa część obwodnicy budowana w czterech etapach

Po przeprowadzeniu badań geologicznych zdecydowano o wyłączeniu fragmentu drogi o długości około 5,7 km, który miał połączyć dwa wcześniej planowane odcinki trasy Piaski – Dorohucza i Dorohucza – Chełm. W obszarze przyszłego węzła Dorohucza wykryto obecność odpadów przemysłowych pod powierzchnią ziemi, co skłoniło wykonawcę do zmiany trasy, aby ominąć składowisko.

aDSC 4469
Zdjęcie ilustracyjne | fot. GDDKiA

Te modyfikacje obejmują zmianę przebiegu drogi między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe Drugie oraz konieczność uzyskania nowej decyzji środowiskowej. Jest to najbardziej efektywne rozwiązanie w celu połączenia tego fragmentu trasy z sąsiednimi odcinkami.

Obecnie trwają prace nad dokumentacją projektową, która obejmuje studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, koncepcję programową oraz dokumenty przetargowe dla tego fragmentu drogi.

Budowę 75-kilometrowego odcinka drogi podzielono na cztery części. Obecnie prowadzona jest budowa obwodnicy Chełma, a wnioski o wydanie decyzji ZRID dla odcinków Piaski – Dorohucza oraz Chełm – Dorohusk, są w toku. Złożono je w zeszłym roku.

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.