Pierwsza taka kontrola w Polsce. Zbadano gastronomię dostępną w parkach rozrywki i ZOO. Stwierdzono wiele nieprawidłowości

Kebab kurczak i baranina
Kebab kurczak i baranina | fot. Adobe Stock

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) publikuje wyniki przeprowadzonej w III kwartale 2023 r. pierwszej, ogólnokrajowej, planowej kontroli dotyczącej jakości handlowej potraw i deserów (w tym dania obiadowe, sałatki, pizze, zapiekanki, hot-dogi, frytki, gofry, ciasta oraz lody) dostępnych w parkach rozrywki i ogrodach zoologicznych.

Gastronomia w zoo i parku rozrywki pod kontrolą

Celem przeprowadzonej kontroli było ocenienie jakości handlowej potraw i deserów pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami i deklarowanymi wymaganiami zawartymi w oznakowaniu produktu oraz dokumentach towarzyszących.

W sumie skontrolowano 67 podmiotów gastronomicznych, z czego w 61 z nich (91%) stwierdzono różnego rodzaju nieprawidłowości.

kebab jedzenie
Zdjęcie ilustracyjne | fot. pixabay

Lista przewinień branży gastronomicznej przy różnych atrakcjach

Wątpliwości kontrolerów wzbudziło oznakowanie produktów. W tym zakresie skontrolowano 310 partii. Nieprawidłowości stwierdzono w przypadku aż 242 partii (78,1 proc.). Inspektorzy wykryli m.in.:    

  • produkty z przekroczonym terminem spożycia. W jednej restauracji zaobserwowano cztery partie surowców przeznaczonych do przygotowywania dań, których termin przydatności do spożycia był przekroczony.
  • Wagi bez legalizacji, zawyżające pomiar
  • Podmiana produktowa, na gorszej jakości (np. zamiast sera feta zgodnie z menu, zastępowano ją serem sałatkowym), zamiast sera „mozarella fior di latte” używano granulat sera podpuszczkowego niedojrzewającego, zamiast jogurtu używano produktu tłuszczowego o niskiej jakości
  • brak informacji o alergenach
  • nieprawidłowe nazwy dań (np. pulpety wieprzowe, zamiast z mięsa wieprzowego, były z drobiu).
  • nieprawidłowo podany wykaz składników (m.in. brak wyróżnienia alergenów użytych do produkcji dań za pomocą pisma wyraźnie odróżniającego je od reszty składników;  brak wyszczególnienia wszystkich składników użytych do produkcji dania – np. musztardy; pominięcie komponentów składników złożonych oraz występujących w nich substancji alergennych – np. ciasta do przygotowania pizzy, ketchupu, sosu czosnkowego, makaronu, dżemu, grzanek ziołowych, salami, szynki, sosu vinegret; dla składnika „olej roślinny” nie podano rośliny z której go pozyskano

Dania bez glutenu zawierały gluten, przekroczone dopuszczalne normy, a ponadto wprowadzały w błąd konsumenta, ponieważ widniał przy nich znak „kłosa” wskazującego, że są wolne od zbóż.

burrito tortilla jedzenie
Zdjęcie ilustracyjne | fot. pixabay

Kary pieniężne za nieprawidłowości w gastronomii

W związku z wykrytymi nieprawidłowościami, inspektorzy jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych województwa wydali 52 decyzje administracyjne z nakładem kar pieniężnych, łączna kwota wyniosła 44 459 zł. Spośród nich, 17 decyzji dotyczyło wprowadzenia do obrotu wyrobów zafałszowanych, co skutkowało karą w wysokości 24 466 zł. Dodatkowo 35 decyzji odnosiło się do wprowadzenia do obrotu produktów o nieodpowiedniej jakości handlowej, z karami na sumę 19 993 zł.

Warto zaznaczyć, że informacje o stwierdzonych nieprawidłowościach zostały przekazane do innych instytucji, takich jak Państwowa Inspekcja Sanitarna (dotycząca produktów przeterminowanych) oraz Inspekcja Handlowa (dotycząca podawania ceny dania w menu bez odniesienia do jego ilości).

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.