Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) publikuje wyniki przeprowadzonej w III kwartale 2023 r. pierwszej, ogólnokrajowej, planowej kontroli dotyczącej jakości handlowej potraw i deserów (w tym dania obiadowe, sałatki, pizze, zapiekanki, hot-dogi, frytki, gofry, ciasta oraz lody) dostępnych w parkach rozrywki i ogrodach zoologicznych.
Gastronomia w zoo i parku rozrywki pod kontrolą
Celem przeprowadzonej kontroli było ocenienie jakości handlowej potraw i deserów pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami i deklarowanymi wymaganiami zawartymi w oznakowaniu produktu oraz dokumentach towarzyszących.
W sumie skontrolowano 67 podmiotów gastronomicznych, z czego w 61 z nich (91%) stwierdzono różnego rodzaju nieprawidłowości.
Lista przewinień branży gastronomicznej przy różnych atrakcjach
Wątpliwości kontrolerów wzbudziło oznakowanie produktów. W tym zakresie skontrolowano 310 partii. Nieprawidłowości stwierdzono w przypadku aż 242 partii (78,1 proc.). Inspektorzy wykryli m.in.:
- produkty z przekroczonym terminem spożycia. W jednej restauracji zaobserwowano cztery partie surowców przeznaczonych do przygotowywania dań, których termin przydatności do spożycia był przekroczony.
- Wagi bez legalizacji, zawyżające pomiar
- Podmiana produktowa, na gorszej jakości (np. zamiast sera feta zgodnie z menu, zastępowano ją serem sałatkowym), zamiast sera „mozarella fior di latte” używano granulat sera podpuszczkowego niedojrzewającego, zamiast jogurtu używano produktu tłuszczowego o niskiej jakości
- brak informacji o alergenach
- nieprawidłowe nazwy dań (np. pulpety wieprzowe, zamiast z mięsa wieprzowego, były z drobiu).
- nieprawidłowo podany wykaz składników (m.in. brak wyróżnienia alergenów użytych do produkcji dań za pomocą pisma wyraźnie odróżniającego je od reszty składników; brak wyszczególnienia wszystkich składników użytych do produkcji dania – np. musztardy; pominięcie komponentów składników złożonych oraz występujących w nich substancji alergennych – np. ciasta do przygotowania pizzy, ketchupu, sosu czosnkowego, makaronu, dżemu, grzanek ziołowych, salami, szynki, sosu vinegret; dla składnika „olej roślinny” nie podano rośliny z której go pozyskano
Dania bez glutenu zawierały gluten, przekroczone dopuszczalne normy, a ponadto wprowadzały w błąd konsumenta, ponieważ widniał przy nich znak „kłosa” wskazującego, że są wolne od zbóż.
Kary pieniężne za nieprawidłowości w gastronomii
W związku z wykrytymi nieprawidłowościami, inspektorzy jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych województwa wydali 52 decyzje administracyjne z nakładem kar pieniężnych, łączna kwota wyniosła 44 459 zł. Spośród nich, 17 decyzji dotyczyło wprowadzenia do obrotu wyrobów zafałszowanych, co skutkowało karą w wysokości 24 466 zł. Dodatkowo 35 decyzji odnosiło się do wprowadzenia do obrotu produktów o nieodpowiedniej jakości handlowej, z karami na sumę 19 993 zł.
Warto zaznaczyć, że informacje o stwierdzonych nieprawidłowościach zostały przekazane do innych instytucji, takich jak Państwowa Inspekcja Sanitarna (dotycząca produktów przeterminowanych) oraz Inspekcja Handlowa (dotycząca podawania ceny dania w menu bez odniesienia do jego ilości).
Dodaj swój komentarz