Zmiany tras, nowe linie i likwidacja kilku obecnych. Komunikacyjna rewolucja po uruchomieniu Dworca Lublin

Budowa Dworca Lublin
Budowa Dworca Lublin | fot. Miasto Lublin

Konsultacje społeczne w sprawie funkcjonowania komunikacji miejskiej w Lublinie po uruchomieniu Dworca Lublin właśnie się rozpoczęły i potrwają do 13 października. W tym czasie mieszkańcy będą mieli możliwość zgłaszania swoich uwag do proponowanego przez urzędników rozwiązania.

Rewolucja w komunikacji miejskiej po uruchomieniu Dworca Lublin

Przesłanką do zmian w układzie linii komunikacji miejskiej w Lublinie jest planowane uruchomienie Dworca Lublin z początkiem przyszłego roku. Jak wyjaśniają przedstawiciele miasta, ich celem jest zwiększenie zarówno dostępności, jak i częstotliwości kursowania komunikacji miejskiej, które z jednej strony zaspokoi oczekiwania pasażerów, a z drugiej – zauważalnie przełoży się na poprawę komfortu podróży autobusami i trolejbusami. W szczególności zaplanowano wzrost częstotliwości kursowania linii o charakterze podstawowym w dni powszednie w porach szczytowych i w tzw. międzyszczycie.

„Reorganizacja obecnego układu połączeń linii, do której przygotowujemy się już od dłuższego czasu, ma dostosować komunikację miejską do nowych realiów i potrzeb, jakie przyniesie oddanie do użytkowania Dworca Lublin. Głównym założeniem nowej siatki połączeń ma być skrócenie czasu podróży, zwiększenie dostępności komunikacyjnej, szczególnie w rejonach peryferyjnych oraz optymalizacja wykorzystania dostępnych środków technicznych i zasobów ludzkich. Chcemy również uruchomić kolejne linie przyspieszone, które pozwolą na szybkie skomunikowanie ze Śródmieściem” – mówi Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.

Proponowane zmiany

W efekcie proponowanych zmian nastąpi m.in. wzrost częstotliwości kursowania w porach o największym zapotrzebowaniu na przewozy (w szczytach 24 linie co kwadrans), skomunikowanie Dworca Lublin z największymi dzielnicami (12 linii dziennych uzupełnianych przez 8 linii na ul. Kunickiego), uruchomienie linii przyspieszonych 301 i 302, szybko łączących największe osiedla ze Śródmieściem, rozpoczęcie obsługi komunikacyjnej ulic: Zelwerowicza, Królowej Bony, Zygmunta Augusta, Dunikowskiego, Wyścigowej, Zachodniej i części Głębokiej, oraz nowe połączenia bezpośrednie, np. Bohaterów Września – Dworzec Główny PKP, Koncertowa – Choiny, Chodźki, pl. Litewski.

Nowe linie:

  • 27, 301, 302, 951

Zmiana trasy linii i przekształcenie w trolejbusową:

  • 45 > 152

Zmiana trasy linii:

  • 3, 5, 6, 7, 8, 13, 17, 18, 20, 22, 24, 25, 26, 30, 31, 32, 37, 38, 39, 50, 52, 54, 70, 73, 74, 150, 154, 157, 160, 161, 950

Wycofane linie:

  • 1, 4, 11, 21, 904

Zmiana oznaczenia:

  • B/Bia/Biała > 923
  • Z/Zie/Zielona > 934
  • G/Gaj > 98
  • 46 > 303

Linie bez zmian tras i oznaczeń:

  • 2, 12, 14, 15, 16, 23, 29, 33, 34, 35, 36, 40, 42, 44, 47, 55, 57, 78, 79, 85, 151, 153, 155, 156, 158, 159, 162, 912, 917, 922, N1, N2, N3

Szczegóły dotyczące planowanych zmian są dostępne na stronie https://bip.lublin.eu/urzad-miasta-lublin/ogloszenia/konsultacje-spoleczne/2023/ogloszenie-o-konsultacjach-spolecznych-dotyczace-koncepcji-optymalizacji-oferty-przewozowej-w-komunikacji-miejskiej-w-lublinie-,15,28326,2.html

Zapytali mieszkańców o jakość komunikacji

Podstawą do przygotowanej koncepcji zmian w liniach komunikacji miejskiej były badania, które ZTM zlecił zewnętrznej firmie. Metodą badania był wywiad bezpośredni kwestionariuszowy wykonywany na określonych przystankach (wykonano ponad 40 tys. wywiadów). Następnie, podczas badań jakości przewozów, zapytano pasażerów o preferencje i satysfakcję z poziomu usług lubelskiej komunikacji miejskiej. Metodą badania był wywiad bezpośredni kwestionariuszowy, przeprowadzony na wybranych przystankach komunikacji miejskiej i reprezentatywnej próbie mieszkańców.

Ostatnim działaniem było przetworzenie oraz zinterpretowanie danych z przeprowadzanych badań rynku komunikacji miejskiej, w tym określenie kierunków popytu na usługi komunikacji miejskiej pod kątem jej jakości, poprzez analizę preferencji komunikacyjnych pasażerów, analiza i ocena dotychczasowych tras linii komunikacyjnych oraz rozkładów jazdy, a także ocena dostępności przestrzennej komunikacji miejskiej na terenie miasta wraz z kompleksową identyfikacją najważniejszych generatorów ruchu wmieście.

Zobacz także: Przejedzie nawet 500 km na jednym tankowaniu. Jeszcze dziś na ulice Lublina wyjedzie autobus wodorowy

Mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi

W ramach dyskusji zaplanowano dwa spotkania konsultacyjne dla decyzyjnych ciał kolegialnych. Pierwsze dla Radnych Rady Miasta Lublin – 26 września o godz. 17.00, a kolejne dla Członków Rad Dzielnic Miasta Lublin – 27 września o godz. 17.00. Oba odbędą się w Ratuszu, pl. Łokietka 1, w sali nr 2.

Dodatkowo przewidziano pięć otwartych spotkań konsultacyjnych z mieszkańcami:

  • 2 października (poniedziałek) w godz. 17.00-19.00, Szkoła Podstawowa nr 58 przy ul. Berylowej 7. Spotkanie dla mieszkańców dzielnic: Czuby Południowe, Czuby Północne, Rury, Węglin Południowy, Węglin Północny, Wrotków i Zemborzyce
  • 3 października (wtorek) w godz. 17.00-19.00, Zespół Szkół nr 12 przy ul. Sławinkowskiej 50. Spotkanie dla mieszkańców dzielnic: Czechów Południowy, Czechów Północny, Konstantynów, Sławin, Sławinek i Szerokie
  • 4 października (środa) w godz. 17.00-19.00, Szkoła Podstawowa nr 23 przy ul. Podzamcze 9. Spotkanie dla mieszkańców dzielnic: Hajdów-Zadębie, Kalinowszczyzna, Ponikwoda i Tatary
  • 11 października (środa) w godz. 17.00-19.00, Szkoła Podstawowa nr 1 przy ul. Kunickiego 116. Spotkanie dla mieszkańców dzielnic: Abramowice, Bronowice, Dziesiąta, Felin, Głusk, Kośminek, Za Cukrownią
  • 12 października (czwartek) w godz. 17.00-19.00, s. 2 w Ratuszu przy pl. Łokietka 1. Spotkanie dla mieszkańców dzielnic: Stare Miasto, Śródmieście, Wieniawa

Do 13 października formą konsultacji będzie również przyjmowanie opinii na piśmie, w tym poprzez internet. Należy je kierować na adres e-mail: [email protected] i pisemnie na adres: Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie, ul. Nałęczowska 14, 20-701 Lublin lub za pomocą elektronicznego formularza zamieszczonego na stronie https://ztm.lublin.eu/pl/ankieta/uklad-polaczen-komunikacji

Aktualizacja: To będą duże zmiany. Mieszkańcy wnieśli ponad 2,5 tys. uwag do projektu nowej siatki połączeń w Lublinie

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.