W piątek na Placu Litewskim odbyła się prezentacja najnowszego nabytku lubelskiej komunikacji miejskiej. Mowa o autobusie wodorowym, który nie generuje spalin, a jedynie parę wodną. Autobus jeszcze dziś zacznie wozić pasażerów.
Pierwszy autobus wodorowy w stajni MPK Lublin
Prezentacja autobusu wodorowego miała miejsce w piątek (1.09) na Placu Litewskim. To 12-metrowy Solaris Urbino 12 hydrogen. Autobus zaparkował przy napisie I <3 Lublin i wzbudził spore zainteresowanie wśród przechodzących obok osób. Młodzież, jak również osoby nieco starsze chętnie robiły mu zdjęcia. Chętni mogli również wejść do środka pojazdu.
W środku nie różni się on w sumie niczym innym od innych pojazdów, będących we flocie lubelskiej komunikacji miejskiej. Jest on klimatyzowany, przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wyposażony w automat do sprzedaży biletów oraz system do zliczania pasażerów. Pojazd na pokład może zabrać maksymalnie 85 pasażerów.
Z zewnątrz wyróżnia go dodatkowa okleina na szybach, która informuje przechodzące lub przejeżdżające obok niego osoby, że nie emituje spalin. Wodór jest ekologicznym nośnikiem energii, który nie emituje żadnych zanieczyszczeń do atmosfery. Jedyne produkty uboczne to woda i ciepło, a z pojazdu zamiast spalin wylatuje para, którą można zauważyć na końcu autobusu.
Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie szczyci się faktem, że autobus wodorowy jest własnością miasta, a nie banku, bo został zakupiony za gotówkę, a nie tak jak inne miasta w formie leasingu. Prezydent Lublina Krzysztof Żuk przypomniał, że Lublin jest jednym z liderów w Polsce, i z dużych miast ma największy wskaźnik zeroemisyjności, który aktualnie wynosi ponad 34 proc.
Nawet 500 km na jednym tankowaniu
Autobus podczas tankowania do pełna może pomieścić od 20 do 30 kg wodoru, wszystko zależy od ciśnienia. Dzięki zaawansowanej technologii ogniwa paliwowego taki autobus może na pełnym „baku” pokonać nawet 400-500 km, co jest znaczącą przewagą nad pojazdami spalinowymi i elektrycznymi.
Według informacji przekazanych przez prezesa ZTMu-Grzegorza Malca, pierwsza ogólnodostępna stacja do tankowania pojazdów wodorowych zostanie uruchomiona w czerwcu 2024 r. na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Grygowej. Stacja wodorowa jest realizowana przez spółkę PAK-PCE Stacje H2.
Do tego czasu MPK jest zmuszone tankować wodór z mobilnego punktu dostaw tzw. trailera. Miejski przewoźnik w ostatnich dniach ogłosił postępowanie dotyczące dostawy wodoru. W postępowaniu zgłosiła się jedna firma – Arthur Bus z Lublina. Spółka, która również produkuje własne autobusy wodorowe, zaoferowała MPK wodór w cenie ok. 86 zł/kg.
ZTM na zakup autobusu wydał 3,7 mln złotych.
Zobacz także: MPK Lublin szuka wodoru dla nowego autobusu
Na jakich liniach można spotkać autobus wodorowy?
Autobus wodorowy będzie można spotkać na różnych liniach. Jeszcze dziś (1.09) wyjedzie na ulice Lublina. Do końca dnia będzie można go spotkać na linii nr 3. W sobotę (2.09) pojedzie na linii nr 50, a w poniedziałek (4.09) – 47. ZTM chce, by autobus był testowany na różnych trasach, dlatego zachęca, by obserwować profil ZTMu na Facebooku, gdzie będą podawane informacje, na jakich liniach w poszczególne dni będzie można go spotkać.
Jakie są plany MPK Lublin?
MPK Lublin ma bardzo ambitne plany na najbliższe lata w kontekście zrównoważonego transportu i ekologicznych rozwiązań. Według informacji przekazanych przez prezydenta Lublina, spółka MPK złożyła wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska o dofinansowanie zakupu 20 autobusów wodorowych z 100 proc. dotacją.
O środki na zakup elektrycznego i wodorowego taboru stara się również lubelski ratusz. Krzysztof Żuk przekazał, że „Program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej na lata 2021-2027 ma źródło finansowania, które już dziś dla Lublina jest wstępnie zastrzeżone”.
Dodaj swój komentarz