MPK montuje system wczesnego ostrzegania przed pożarem na kolejnych pojazdach. Docelowo ma objąć całą flotę

System ostrzeże przed pożarem trolejbusu
System ostrzeże przed pożarem trolejbusu | fot. Dominik Wąsik

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie wyposażyło kolejne pojazdy w system wczesnego ostrzegania przed pożarem. Docelowo ma on się pojawić we wszystkich trolejbusach i autobusach elektrycznych.

Ten system ostrzeże przed pożarem pojazdu

Pierwsze urządzenia zostały zamontowane na pojazdach MPK Lublin w listopadzie 2022 r. System wczesnego wykrywania, sygnalizacji i alarmowania o zagrożeniach pożarowych baterii trakcyjnych w czasie postoju na zajezdni objął wtedy 38 pojazdów – 37 12-metrowych trolejbusów marki Ursus oraz jednym autobus elektryczny Ursus E 70110.

Pisaliśmy o tym tu: MPK chce uniknąć kolejnych pożarów trolejbusów. Ten system ma ostrzec przed zagrożeniem

Urządzenia, mające zapobiec pożarowi baterii trakcyjnych umiejscowionych na dachach pojazdów, tym razem zostały zamontowane na 39 autobusach elektrycznych – 32 Solarisach Urbino 12 Electric oraz siedmiu przegubowych Solarisach Urbino 18 Electric.

„Zasadą działania systemu jest pomiar temperatury pakietów baterii trakcyjnych w pojazdach stojących na terenie zajezdni. System ma alarmować i powiadamiać dyspozytorów oraz mistrzów, natychmiast po wykryciu przekroczenia zapisanych w systemie wartości granicznych temperatur” – wyjaśnia Weronika Opasiak, rzecznik prasowy MPK Lublin.

MPK uruchomiło łącznie cztery stanowiska – na dyspozytorni trolejbusowej i autobusowej oraz u mistrzów na dwóch halach warsztatowych.

„Jeśli będziemy mieć do czynienia z zagrożeniem pożarowym, wówczas pojawi się sygnał dźwiękowy oraz świetlny, a na specjalnym wyświetlaczu wskazany zostanie numer taborowy pojazdu. System jest aktywny w czasie, w którym autobusy są wyłączone i zaparkowane na terenie zajezdni” – informuje Opasiak.

Urządzenia mające zapobiec pożarowi baterii trakcyjnych, zostały już zamontowane na 77 pojazdach MPK Lublin – 37 trolejbusach i 40 autobusach elektrycznych. Miejski przewoźnik chce, by docelowo znalazły się na wszystkich trolejbusach i kupowanych autobusach elektrycznych.

Montaż systemu kosztował 342 tys. złotych.

Pożar trolejbusu

MPK przypomina, że pomysł wyposażenia pojazdów we wspomniany system, pojawił się po pożarze jednego z trolejbusów marki Ursus w listopadzie 2021 r. Wówczas zapaliła się bateria trakcyjna na dachu pojazdu. Do pożaru doszło nocą, kiedy trolejbus nie był podłączony do sieci. Lubelskie MPK oszacowało wówczas straty na pół miliona złotych.

Czytaj więcej: Pożar na terenie zajezdni MPK Lublin przy ul. Grygowej. Straty na pół miliona złotych

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.