Jest Polski. Wodorowy i można go spotkać na ulicach Lublina. Rozpoczęły się testy autobusu zasilanego wodorem NesoBus.

testy autobusu wodorowego Lublin
NesoBus na ulicach miasta - fot lublin.eu

Lublin rozpoczyna testy kolejnego autobusu wodorowego, które potrwają do 3 lipca.
Tym razem pasażerów będzie woził NesoBus wyprodukowany przez spółkę PAK-PCE Polski
Autobus Wodorowy.

Poznaj NesoBusa, który jeździ po Lublinie

NesoBus to zeroemisyjny pojazd przeznaczony do transportu pasażerów komunikacji miejskiej. Nie emituje spalin i oczyszcza jednocześnie powietrze. Na jednym tankowaniu może pokonać do 450km, co oznacza, że może być użytkowany bez tankowania przez 2 dni, proces tankowania zajmuje 15 minut i już jest gotowy służyć mieszkańcom.

Spalanie NesoBusa – ekologia i ekonomia w jednym

Autobus jest bardzo efektywny – zużywa około 8 kg wodoru na 100 km. NesoBus był już testowany w największych polskich miastach, m.in. w Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu, Gdyni czy Koninie

Jak mówi nam Maciej Nietopiel, Prezes Zarządu PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o.
„Autobus wodorowy tak naprawdę jest autobusem elektrycznym. Wytwarza prąd na bieżąco
z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”.
Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia
elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia
wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej jedynie parę wodną.


Stworzyliśmy najbardziej ekologiczny autobus na wodór. To pojazd napędzany zielonym wodorem.
NesoBus jest idealnym rozwiązaniem dla mieszkańców miast, bo likwiduje emisję trujących
substancji – poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM
2,5 – Autobus ma 12 metrów długości i może pomieścić do 93 pasażerów, w tym 37 na miejscach siedzących. To zeroemisyjny pojazd, który nie emituje spalin i oczyszcza powietrze.

Maciej Nietopiel, Prezes Zarządu PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o.

Lublin konsekwentnie inwestuje w zielony transport

oficjalna prezentacja NesoBus w Lublinie
Prezentacja pojazdu NesoBus-fot miasto Lublin

Całkowity udział pojazdów elektrycznych, niskoemisyjnych w taborze lubelskiej komunikacji miejskiej wynosi ponad 34%. Na ten wynik składała się 100 trolejbusów oraz ponad 30 autobusów elektrycznych.


W sierpniu do lubelskiej floty dołączy 12-metrowy autobus marki Solaris. To pojazd klimatyzowany, niskopodłogowy, przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wyposażony w automat do sprzedaży biletów oraz system do zliczania pasażerów. Pojazd na pokład będzie mógł zabrać 85 pasażerów.

Zakres umowy obejmuje również zakup i dostawę ładowarki mobilnej wchodzącej w skład wyposażenia autobusu o mocy większej lub równej 20 kW przeznaczonej do ładowania baterii w autobusie wodorowym. Wartość autobusu wodorowego to ponad 3,7 mln zł brutto. Jego zakup jest współfinansowany z projektu „Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnej części LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej” w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.

Autobus wodorowy NesoBus oficjalna prezentacja
Autobus wodorowy NesoBus oficjalna prezentacja-fot. lublin.eu

Obecnie trwają odbiory kolejnych 7 autobusów elektrycznych przegubowych, które po zarejestrowaniu i przygotowaniu do eksploatacji zostaną skierowane do obsługi liniowej- mówi Grzegorz Malec, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

Na jakich liniach można spotkać NesoBusa?

NesoBus to kolejny autobus wodorowy, który Lublin będzie sprawdzał w warunkach miejskich. W listopadzie 2022 r. odbyły się testy wodorowca wyprodukowanego przez spółkę ARTHUR BUS w lubelskim zakładzie przy ul. Frezerów. o czym pisaliśmy tutaj. Ten ekologiczny pojazd trafi do obsługi linii 1, 3, 4, 7 oraz 44.

  • wtorek, 27 czerwca – linia nr 1/VIII
  • czwartek, 29 czerwca – linia nr 4/I
  • piątek, 30 czerwca – linia nr 7/I
  • sobota, 1 lipca – linia nr 3/IV
  • niedziela, 2 lipca – linia nr 44/I
  • poniedziałek, 3 lipca – linia nr 4/I

Komentarze (1)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
  1. A potem na zajezdniach będą stać. Najpierw niech wywiązują się ze swoich umów sprzed kilku miesięcy („Na tygodniu zostanie zwiększona obsada pojazdów przegubowych, które obsłużą dodatkowo wybrane kursy linii nr 2, 5, 14, 15, 18, 20, 39, 40, 42, 45 i 55.” ). Na 5 i 45 nie widziałem do dzisiaj żadnego przegubowca. Na typowo europejską siatkę autobusów pieniędzy nie ma. Jeżdżą wysokopodłogowe złomy bez klimatyzacji i ogrzewania, sprzed jakiejś epoki renesansu, hałaśliwe jak motocykle. Autobusy teraz jeżdżą na tygodniu prawie jak w soboty. To jest niesłychany skandal.