Holowanie pojazdu [PORADNIK]

Jak holować samochód? Zwykle odpowiedź na to pytanie jest zbyteczna, jednak kiedy dochodzi do wyjątkowej sytuacji szukamy jej w złym miejscu. Manewr ten, źle wykonywany może stwarzać zagrożenie w ruchu drogowym i w wielu przypadkach zagrożeniem po prostu jest.

Holowanie polega na ciągnięciu pojazdu silnikowego przez drugi pojazd silnikowy na połączeniu giętkim lub sztywnym. Wszyscy kierowcy, którzy legalnie poruszają się po drogach publicznych, musieli zdać egzaminy obejmujące zasady użytkowania aut i poruszania się nimi. Zakres tematyczny, przynajmniej w teorii, powinien dotyczyć również zagadnienia jakim jest holowanie. Skąd więc wynikają problemy i złe poruszanie się takim zestawem? Najczęściej z tego, że wiedza na ten temat jest zbędna, a gdy musimy ,,wziąć kogoś na hol” pojawia się problem.

Podstawy

Warto najpierw wyjaśnić na czym polega ten manewr. Pojazd holujący (ten z przodu) ma za zadanie pociągnąć za sobą pojazd holowany (ten z tyłu). W tym celu stosuje się tzw. hol giętki (najczęściej jest to wytrzymała lina), lub hol sztywny w postaci grubej, metalowej rury. W zależności od sposobu połączenia, zachowana musi być odpowiednia odległość między pojazdami. Powinna ona wynosić 4-6 metrów dla holu giętkiego i do 3 metrów dla sztywnego.

Połączenie musi być oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi lub chorągiewką barwy żółtej lub pomarańczowej. Manewr ten wymaga zachowania szczególnej ostrożności przez obu kierowców, gdyż łatwo jest stworzyć zagrożenie w ruchu drogowym. W pojeździe holowanym powinien załączony być bieg jałowy, tzw. luz.

Zanim zaczniesz manewr

Holowanie samochodu to złożony proces i warto się do niego odpowiednio przygotować. W każdym aucie z przodu i z tyłu znajduję się uchwyt, o który zaczepić należy „hol”. Jest to najczęściej okrągły otwór w zderzaku, choć w dużej mierze miejsce na uchwyt zależy od modelu. Wkręcamy go wtedy w specjalnie przygotowane miejsce w otworze. Część samochodów ma „uszy” przytwierdzone na stałe, wtedy należy szukać ich bezpośrednio pod zderzakiem, lub w innym miejscu w zderzaku danego samochodu. Przymocowanie połączenia do aut powinno być dokładnie sprawdzone przed wykonaniem manewru tak, aby uniemożliwić jego odczepienie się od któregoś z pojazdów w trakcie jazdy.

Przed rozpoczęciem jazdy zaleca się aby kierowcy ustalili między sobą znak, który informował ich będzie o problemach oraz będzie jasnym sygnałem do zatrzymania całego zestawu. Kierowcy powinni przewidywać sytuację na drodze i unikać gwałtownych reakcji. Prędkość takiego zestawu musi wynosić do 30 km/h w obszarze zabudowanym i do 60 km/h poza nim. Oba pojazdy muszą mieć włączone światła mijania. Ponadto pojazd holowany (z wyjątkiem motocykla) musi być oznakowany ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, który powinien znajdować się z lewej strony. Dopuszczalne jest użycie żółtych sygnałów błyskowych w sposób widoczny dla innych użytkowników drogi. Ważne jest, aby w tym celu zaniechać używania świateł awaryjnych, ponieważ uniemożliwiają one porozumiewanie się z innymi uczestnikami drogi za pomocą kierunkowskazów co może spowodować zagrożenie.

Jazda na holu giętkim

Kierujący autem holowanym powinien zwracać szczególną uwagę na linę, aby ta była odpowiednio naprężona i unikając zaplątania się jej między kołami. Ograniczy to również szarpanie przy ruszaniu i zmniejszy przy tym siły działające na nią tak, by uniknąć jej zerwania lub zniszczenia.

Ważną kwestią jest aby samochód z tyłu zaczynał hamowanie wcześniej niż auto z przodu. Należy tutaj zaznaczyć, że trzymanie nogi na hamulcu przez całą drogę jest złym rozwiązaniem. Może to wpłynąć na przegrzanie układu i w konsekwencji utratę hamulców, lub w najlepszym przypadku do ich nadmiernego zużycia.

Jazda na holu sztywnym

Holowanie na połączeniu sztywnym jest mniej problematyczne. Nie musimy tutaj hamować wcześniej od pojazdu holującego, ale pomocne jest kiedy auto holowane wspomaga w tym manewrze pojazd poprzedzający. Szczególna jest sytuacja, w której w pojazdach sprawny jest tylko jeden układ hamulcowy. Wtedy samochód z bez hamulców holowany może być tylko i wyłącznie na holu sztywnym.

Holowanie motocykla

W przypadku kiedy holowany jest motocykl, należy zastosować wyłącznie połączenie giętkie z możliwością łatwego odczepienia przez motocyklistę.

Holowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów

Najlepiej unikać takiej metody i wezwać lawetę. Inaczej można narazić przekładnię na uszkodzenia, a koszty napraw „automatów” są znacznie większe, niż w przypadku skrzyń ręcznych. Warto najpierw jednak zajrzeć do instrukcji obsługi pojazdu, by zapoznać się z tym co na ten temat mówi producent.

Zabrania się również holowania:

– pojazdów z uszkodzonym układem kierowniczym lub hamulcowym w sposób, który wymusza potrzebę ich używania. W takim wypadku należy skorzystać np. z lawety,

– pojazdu przy pomocy połączenia giętkiego, jeżeli układ hamulcowy działa w nim tylko przy włączonym silniku, a ten jest unieruchomiony,

– więcej niż jednego pojazdu, za wyjątkiem pojazdu członowego, np. ciągnik z naczepą,

– pojazdem z przyczepą lub naczepą,

– na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy do tego przeznaczone i tylko do najbliższego zjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.

(fot. shutterstock)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.