ZTM szykuje podwyżkę cen biletów, ale na większą częstotliwość kursów nie ma co liczyć

trolejbus przegubowy solaris mpk ztm lublin
Trolejbus przegubowy Solaris | fot. Dominik Wąsik

Jeszcze na majowej sesji radni mają zdecydować o zaproponowanej przez ZTM podwyżce opłat za przejazd komunikacją miejską w Lublinie. Nowe ceny biletów mają obowiązywać od 1 lipca. Wiemy, o ile zdrożeją poszczególne bilety.

Podwyżka cen biletów w Lublinie

„Trzeba się zastanowić nad aspektem finansowania komunikacji zbiorowej” – takimi słowami rozpoczął konferencję prasową Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiej w Lublinie. Tłumaczył, że budżet komunikacji miejskiej nie jest w najlepszym stanie. Najpierw pandemia, która przez pewien okres czasu spowodowała spadek sprzedaży biletów o 90 proc., a teraz szalejąca inflacja.

„Wpływy z biletów są odprowadzane do budżetu miasta, a każda złotówka na komunikację pochodzi z budżetu miejskiego. Nie mamy innego źródła dochodu, nie korzystamy z żadnej z tarcz przygotowanych przez rząd, ponieważ przy każdym z tych programów jest dopisek, że nie dotyczy komunikacji miejskiej” – mówi Grzegorz Malec.

ZTM wyjaśnia, że przy drastycznych podwyżkach cen paliw, inflacji i wzroście cen energii elektrycznej podniesienie cen biletów jest po prostu nieuniknione.

„W 2022 r. szacujemy wzrost kosztów poniesionych przez spółkę na ok. 30 mln zł, w porównaniu do roku poprzedniego. Jesteśmy świeżo po złożonych ofertach w przetargu na zakup energii elektrycznej. Z 280 zł za MWh najtańsza oferta opiewa na kwotę 971 zł. Jest to wzrost w wysokości 218 proc.” – mówi Tomasz Fulara, prezes MPK Lublin.

Szczegóły: Gigantyczna podwyżka za prąd dla MPK Lublin. Spółka otrzymała trzy oferty, każda przekracza założony budżet

Drożeje nie tylko prąd. – „Wzrost cen AdBlue – 300 proc., smary – 140 proc., olej silnikowy – 109 proc., olej napędowy – 120 proc. Ponadto wzrost minimalnego wynagrodzenia, które pobiera ok. 70 proc. pracowników MPK kosztowało spółkę dodatkowe 6 mln zł” – wylicza Fulara i dodaje, że z racji wzrostu kosztów spółka MPK Lublin na koniec tego roku wygeneruje stratę w granicy 30 mln zł.

Zarząd Transportu Miejskiego jeszcze na majową sesję Rady Miasta, która jest zaplanowana na 26 maja, przedstawi propozycję korekty cennika o wartość inflacji ogólnej, czyli o 11 proc. Jeśli radni zatwierdzą nową taryfę, to podwyżka wejdzie w życie od 1 lipca.

Bilety jednoprzejazdowe i czasowe

Bilet jednoprzejazdowy – 4,20 zł z 4,60 zł (ulgowy 2,10 zł na 2,30 zł)

Bilet 15-minutowy – 2,80 zł na 3,00 zł (ulgowy 1,40 zł na 1,50 zł)

Bilet 40-minutowy – 3,60 zł na 4,00 zł (ulgowy 1,80 zł na 2,00 zł)

Bilet 90-minutowy – 4,40 zł na 4,80 zł (ulgowy 2,20 zł na 2,40 zł)

NOWOŚĆ: bilet 6-godzinny – 8,20 zł (ulgowy 4,10 zł)

Bilet 24-godzinny – 12,00 zł na 13,20 zł (ulgowy 6,00 zł na 6,60 zł)

Taryfa przystankowa

Liczba przystanków

1 – 0,80 zł na 0,86 zł (ulgowy 0,40 zł na 0,43 zł)

2 – 0,60 zł na 0,62 zł (ulgowy 0,30 zł na 0,31 zł)

3 – 0,50 zł na 0,54 zł (ulgowy 0,25 zł na 0,27 zł)

4-5 – 0,30 zł na 0,32 zł (ulgowy 0,15 zł na 0,16 zł)

6-7 – 0,20 zł na 0,22 zł (ulgowy 0,10 zł na 0,11 zł)

8-12 – 0,10 zł na 0,14 zł (ulgowy 0,05 zł na 0,07 zł)

13-15 – 0,08 zł (ulgowy 0,04 zł)

16-29 – 0,04 zł (ulgowy 0,02 zł)

Maksymalna opłata 4,60 zł (ulgowy 2,30 zł)

Bilety okresowe na wszystkie linie

Dla posiadaczy Lubelskiej Karty Miejskiej

10-dniowy – 40 zł na 44 zł (ulgowy 20 zł na 22 zł)

30-dniowy – 88 zł na 96 zł (ulgowy 44 zł na 48 zł)

90-dniowy – 224 zł na 244 zł (ulgowy 112 zł na 122 zł)

150-dniowy – 346 zł na 378 zł (ulgowy 173 zł na 189 zł)

Taryfa ogólna

10-dniowy – 76 zł na 84 zł (ulgowy 38 zł na 42 zł)

30-dniowy – 172 zł na 188 zł (ulgowy 86 zł na 94 zł)

90-dniowy – 452 zł na 492 zł (ulgowy 226 zł na 246 zł)

150-dniowy – 718 zł na 782 zł (ulgowy 359 zł na 391 zł)

3 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
  1. Ale żeby zwiększyć wpływy z biletów to już nie. Tak tkwią w tym stadnym kursowaniu autobusów i trolejbusów żeby klienta odstraszyć. To chyba żeby Boltom Ryfki nie robić konkurencji.

  2. Autobusów tyle jeździ co w pandemii albo dawniej w wakacje. Kupili autobusy elektryczne za kupę kasy a teraz prąd 4 razy droższy. Wdrożyli Lubikę 15,3 mln zł – pytanie kto kupuje bilety przystankowe? Koncepcje naszego MPK – teraz podwyżki bo koszty. Zamiast ludzi zachęcać do transportu publicznego – wydaję kasy na nieprzemyślane programy. A ludzie z poza Lublina wjeżdżają samochodami bo nie mają karty miejskiej i płacą jak za zboże a miały być parkingi i przesiąść się na MPK. Po kolejnej podwyżce przybędzie samochodów na ulicach i zakorkują jeszcze bardziej Lublin