Uwierzyła „pracownikowi” banku. Straciła blisko 80 tysięcy złotych!

Mężczyzna siedzi przy biurku z laptopem i trzyma długopis w dłoni
Fot. Adobe Stock

41-latka po telefonicznym kontakcie z osobą podającą się za pracownika banku straciła prawie 80 tysięcy złotych. Postępowała zgodnie ze wskazówkami rozmówcy, które miały uchronić ją przed rzekomym oszustwem.

Oszust podawał się za pracownika banku

Do włodawskiej komendy zgłosiła się mieszkanka powiatu i zgłosiła policjantom, że zadzwonił do niej mężczyzna podający się za pracownika banku. Dzwoniący poinformował 41-latkę, że prawdopodobnie ktoś usiłuje zaciągnąć na nią kredyt.

Gdy kobieta poinformowała, że nie jest klientką tego banku „oszust” przełączył ją do właściwego konsultanta, który potwierdził wersję swojego przedmówcy. Mężczyzna zapewnił mieszkankę powiatu włodawskiego, że jedynym sposobem ochronienia jej konta jest zaciągnięcie kredytu gotówkowego i wpłacenie całej kwoty do wpłatomatu.

Gdy się rozłączył, kobieta otrzymała telefon od „rzekomego” prokuratora, który zapewnił ją, że działania są prowadzone prawidłowo, a ona ma postępować zgodnie z instrukcjami „bankowca”. Od tej chwili 41-latka pozostawała na linii z „oszustem” i wykonywała dalsze polecenia.

Uzyskane w ramach zaciągniętego kredytu pieniądze wpłaciła do wpłatomatu, wpisując przekazywane kody umożliwiające wykonanie transakcji. Po wpłacie blisko 80 tysięcy złotych rozmówca poinformował kobietę, by udała się do domu i tam oczekiwała na telefon prokuratora wskazujący jednostkę policji, na której zgłoszone zostanie to zdarzenie.

Gdy nie otrzymywała żadnego telefonu, zdecydowała się sama zadzwonić na telefon prokuratora. Po drugiej stronie usłyszała głos kobiety i dowiedziała się, że została oszukana. Teraz sprawę wyjaśniają policjanci.

Co to jest spoofing telefoniczny?

Spoofing telefoniczny to nic innego jak coraz popularniejsze oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę.

Jak działa spoofing?

Schemat ataków wykorzystujących metodę „spoofingu” jest zwykle taki sam. Oszust stara się wystraszyć rozmówcę, by działał pod wpływem emocji, najczęściej informując go o rzekomym włamaniu na konto bankowe i konieczności podjęcia szybkich działań, by zablokować możliwości włamywaczy.

Przy obecnym rozwoju technologicznym dzwoniący może w niemal dowolnej usłudze ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego.

W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków, przedstawicieli urzędów czy nawet policjantów. Ofiara spoofingu jest przekonana, że prowadzi rozmowę właśnie z w/w podmiotami. W większości rozmów pojawiają się jednak dwa elementy: presja czasu i poczucie zagrożenia — informuje aspirant sztabowy Kinga Zamojska-Prystupa

Apelujemy o zachowanie ostrożności w przypadku telefonów z poleceniem wypłaty gotówki lub wykonania przelewu.

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.