Będzie trudniej uniknąć opłaty za parkowanie. E-kontrola w Lublinie coraz bliżej. Za obsługę SPP odpowie miejska spółka

samochody zaparkowane w strefie płatnego parkowania (SPP) w Lublinie
Parkowanie w strefie płatnego parkowania w Lublinie | fot. Dominik Wąsik

Kontrolerów sprawdzających w Lublinie samochody zaparkowane w strefie płatnego parkowania wspomoże nowoczesna broń: samochody wyposażone w specjalne kamery. Dzięki nim skuteczność w wyłapywaniu kierowców, którzy nie zapłacili za postój, ma wzrosnąć kilkukrotnie. Ponadto od przyszłego roku obsługa SPP zostanie powierzona miejskiej spółce.

Samochody do e-kontroli sprawdzą, kto zapłacił za postój w SPP

O zamiarze wyprowadzenia na ulice Lublina aut monitorujących opłaty za parkowanie mówi się od dłuższego czasu. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku Zarząd Dróg i Mostów testował jeden z takich pojazdów. O tym pisaliśmy tu: Dziwny pojazd na ulicach Lublina. Firma z Warszawy zaprezentowała pojazd do kontroli Strefy Płatnego Parkowania

Wprowadzenie takiego rozwiązania ma być efektem przejęcia przez miejską spółkę zarządzania całą strefą płatnego parkowania w Lublinie. Kontrole w dalszym ciągu mają być realizowane przez kontrolerów, którzy mają być wspierani przez system skanowania tablic rejestracyjnych, tzw. e-kontroli.

„Więcej szczegółów będziemy mogli podać po zakończonych negocjacjach i wypracowaniu ostatecznych zapisów umowy” – mówi Justyna Gódź z biura prasowego Urzędu Miasta Lublin.

MPK Lublin przejmie strefę płatnego parkowania

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie bez przetargu otrzyma od miasta kontrakt wart blisko 40 mln złotych, który będzie obowiązywać przez najbliższe 8 lat.

„Miejska spółka spełnia wszystkie przesłanki określone w ustawie Prawo zamówień publicznych, która określa, komu może zostać udzielone zamówienie w tzw. trybie in-house” – zapewnia Justyna Gódź z biura prasowego Urzędu Miasta Lublin.

Przypomnijmy, że MPK Lublin otrzymało już zamówienie w trybie in-house na obsługę Lubelskiego Roweru Miejskiego warto 10 mln złotych. Więcej o tym przeczytasz tu: Lublin wyda ponad 10 milionów złotych na rowery miejskie

Strefa płatnego parkowania w Lublinie to ok. 2740 miejsc postojowych podzielonych na cztery podstrefy. Trzema z nich (A, B i C) zarządza spółka City Parking Group z Grudziądza. Czwartą, oznaczoną literą D, od czerwca 2021 r. obsługuje MPK Lublin. Umowy z obecnymi operatorami obowiązują do 10 lutego przyszłego roku.

„Miejska spółka jest już operatorem jednej z podstrefy, tym samym posiada już doświadczenie w tym zakresie oraz możliwości w postaci zasobów kadrowych i organizacyjnych. Powierzenie prowadzenia SPP w całości MPK Lublin pozwoli na pozostawianie dochodów z tego tytułu w strukturze finansów miasta” – informuje Justyna Góźdź.

Skąd się wzięła kwota blisko 40 mln złotych? Ratusz tłumaczy, że szacunkowa wycena wartości zamówienia została wykonana na podstawie utargu z parkomatów, sprzedaży abonamentów przez operatorów oraz płatności mobilnych w latach 2022 i 2023. Wpływy ze SPP w 2022 r. wyniosły 12,4 mln zł, a w 2023 r. od stycznia do września – 9,8 mln zł.

Miasto zapewnia, że aktualnie nie planuje rozszerzać strefy płatnego parkowania o kolejne dzielnice/ulice. Również nie planuje się zmian cennika SPP.

Zobacz także: Obowiązują już nowe stawki za parkowanie w centrum Lublina. 3-godzinne parkowanie kosztuje teraz ponad 16 zł

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.