Od soboty 1 października obowiązują nowe stawki za parkowanie w centrum Lublina. Kierowcy nie odczuli jeszcze zmian, bo parkowanie w SPP w weekend jest darmowe. Zobaczą różnicę w poniedziałek, gdy przyjdzie im zapłacić za postój.
Droższe parkowanie w Lublinie
Nowe stawki wzrosły średnio o około 15% i obejmą zarówno opłaty jednorazowe jak i abonamentowe we wszystkich czterech podstrefach Strefy Płatnego Parkowania w Lublinie. Za pierwszą godzinę w Podstrefie A kierowcy zapłacą 4,50 zł. Opłata za drugą godzinę wzrosła do 5,40 zł, a za trzecią do 6,40 zł. Natomiast stawka za czwartą i każdą kolejną godzinę wynosi 4,50 zł. Po szybkiej kalkulacji oznacza to dla kierowców, że 3-godzinny postój auta w tej podstrefie to wydatek rzędu 16,30 zł.
„Korekta stawek jest związana ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę, a tym samym rosnącymi kosztami obsługi. Obecne stawki obowiązują od wiosny 2020 roku, kiedy płaca minimalna wynosiła 2,6 tys. zł, teraz wzrosła do ponad 3 tys. zł. Dodatkowo wpływ na tę decyzję miały niekorzystne dla finansów samorządu zmiany w systemie podatkowym. Zmiany stawek mają również na celu zwiększenie rotacji parkujących pojazdów, a tym samym ograniczenie długich okresów postoju” – mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju.
W pozostałych podstrefach nowe ceny ustalono na poniższym poziomie.
Podstrefa B
- pierwsza godzina postoju – 2,80 zł,
- druga godzina postoju – 3,30 zł,
- trzecia godzina postoju – 3,90 zł,
- czwarta i każda kolejna godzina postoju – 2,80 zł;
Podstrefy C i D
- pierwsza godzina postoju – 2,30 zł,
- druga godzina postoju – 2,70 zł,
- trzecia godzina postoju – 3,20,
- czwarta i każda kolejna godzina postoju – 2,30 zł.
Zwykły miesięczny abonament na Podstrefę A wzrośnie do 250 zł, a posiadacze samochodów hybrydowych zapłacą 125 zł. W Podstrefie B cena zmieni się na 205 zł, za hybrydę będzie się płacić 100 zł. W Podstrefach C i D opłata za miesięczny abonament wzrośnie do 170 zł, a za hybrydę do 90 zł. O 20 złotych podniesie się również cena rocznego abonamentu dla mieszkańców strefy, z kolei cena rocznego abonamentu dla firm carsharingowych to 340 zł za pojazd. Pojazdy elektryczne parkują w SPP za darmo.
„Korekta stawek jest związana ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę, a tym samym rosnącymi kosztami obsługi.”
To może tak pooszczędzać przez likwidowanie parkomatów i miejsc pracy chronionej dla pracowników firm z układu .
A jeśli nie likwidować to może tak 100 zł za godzinę , poprawi to zdecydowanie dostępność miejsc parkinowych , rotację pojazdów i spowoduje wzrost zadowolenia mieszkańców z większej dostępności miejsc parkingowych
będzie to również przeciwdziałać parkingowemu wykluczeniu i ograniczać niepotrzebną frustrację lublinian