Czterodniowy tydzień szkoły i brak ocen? Czy tak może wyglądać szkoła przyszłości? Debata na temat edukacji

Scena CSK - jako miejsce debaty Oxfordzkiej
Debata Oxfordzka w CSK | fot. liceum Paderewski

Rok 2024, może być przełomowy dla sposobu edukacji naszego społeczeństwa, jaki znamy dotychczas. Tematy takie jak 4-dniowy tydzień nauki oraz brak ocen uczniów będą nadal intensywnie omawiane w obszarze edukacji. Z wyzwaniem, jakie niesie to dla przyszłości edukacji, postanowili zmierzyć się uczestnicy debat oksfordzkich z liceum Paderewskiego w Lublinie.

Czym jest Debata Oxfordzka, która miała w 30 lecie liceum

Debata oksfordzka to typ dyskusji, gdzie dwie strony prowadzą uporządkowany spór na temat prawdziwości tezy, która została postawiona, przyjmując wcześniej, poprzez losowanie, określone stanowiska w debacie.

CSK Lublin - Debata Oxfrodzka
Debata Oxfordzka w CSK | fot. liceum Paderewski

Debata Oxfordzka w murach CSK Lublin

21 grudnia 2023 r. świętowano Jubileusz 30-lecia Liceum Paderewskiego w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. Głównym tematem jubileuszu było promowanie dialogu, konstruktywnej dyskusji i porozumienia – to kluczowe wartości dla Liceum Paderewski.

Podczas wydarzenia przeprowadzono tzw. Debatę oksfordzką między uczniami liceum. Drużyny z Liceum Paderewski (propozycja i opozycja), biorące udział w debacie oksfordzkiej, analizowały, jak czas nauki wpływa na produktywność, zdrowie psychiczne oraz fizyczne uczniów.

Propozycja argumentowała tezę, że czterodniowy tydzień szkoły pozwoli na efektywne nauczanie i zdobywanie wiedzy. Opozycja – że mniej czasu to zbyt duże obciążenie zarówno uczniów, jak i nauczycieli, a także ograniczenie możliwości na budowanie relacji społecznych z rówieśnikami.

System oceniania do zmiany — zagorzała dyskusja

Drugą kwestią poruszoną podczas debaty stały się oceny w szkole i ich rola dla rozwoju, uczących się. Dyskutowano o naturze i celu tradycyjnego systemu oceniania w szkołach, poddając go różnym wątpliwościom.

Chór Akademos w CSK
Debata Oxfordzka w CSK, występ chóru| fot. liceum Paderewski

Propozycja argumentowała, że klasyczny system motywuje jedynie do stosowania zasady „3Z” (zakuć, zdać, zapomnieć), a także wywołuje niezdrową rywalizację pomiędzy rówieśnikami. Drużyna opozycji nie zgadzała się z tezą, że brak klasycznych ocen stwarza bardziej przyjazne i efektywne środowisko do nauki, wskazując, że to nie oceny demotywują uczniów – a raczej sposoby ewaluacji.

Udział w wydarzeniu wzbogaciły występy Chóru Akademos High School, związanego ze szkołą.

Wręczenie odznaczeń za zasługi dla szkoły

Podczas jubileuszu nauczyciele związani z Międzynarodowym Liceum Ogólnokształcącym Paderewski otrzymali medale Prezydenta Miasta Lublin, które wręczyła Ewa Dumkiewicz-Sprawka, dyrektor Wydziały Oświaty i Wychowania UM Lublin.

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.