Niedozwolone postanowienia PayPal: UOKiK nakłada karę

Pay Pal z karą od UOKIK
Kara dla operatora płatności | fot. UOKIK

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył na PayPal Europe karę ponad 106 mln zł za stosowanie niedozwolonych postanowień w umowach z użytkownikami. Decyzja dotyczyła m.in. ogólnych katalogów działań zabronionych i dotkliwych sankcji finansowych.

Decyzja Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK, po przeprowadzonym postępowaniu, uznał, że PayPal Europe stosuje klauzule niedozwolone i zakazał ich stosowania. W efekcie nałożona została kara w wysokości 106,6 mln zł.

Klauzule niedozwolone w umowie z użytkownikiem

Prezes UOKiK zakwestionował postanowienia zawarte w „Umowie z użytkownikiem PayPal”. Zidentyfikowano 34 działania zabronione użytkownikom oraz katalog przykładowych sankcji, w tym:

  • Ukaranie użytkownika za próbę skorzystania z zablokowanego konta.
  • Sankcje za naruszenie dowolnego przepisu prawa, nawet niezwiązanego z korzystaniem z konta PayPal.
Kara dla PayPal
Kara dla operatora płatności | fot. UOKIK

Arbitralność sankcji

Otwarty katalog sankcji przewidzianych w umowie nie był powiązany z konkretnymi naruszeniami. PayPal mógł arbitralnie:

  • Zablokować pieniądze użytkownika „w dowolnej chwili” i „według własnego uznania”.
  • Nałożyć jednocześnie kilka sankcji, np. zapłatę kwoty 2500 USD lub większej, zamknięcie konta bez uprzedzenia, odmowę świadczenia usług w przyszłości.

Konsekwencje dla konsumentów

Zdaniem Prezesa UOKiK, takie warunki umowy mogły prowadzić do sytuacji, w której:

  • Konsument nie był świadomy, jakie działania są uznawane za zabronione.
  • Nie mógł przewidzieć, jakie sankcje mogą zostać na niego nałożone.
  • Mogło dochodzić do blokowania dostępu do pieniędzy na koncie PayPal na nieokreślony czas.

„Klauzule PayPal są ogólne, wieloznaczne i niezrozumiałe. Konsument, czytając te postanowienia, nie może przewidzieć, które z jego działań mogą zostać uznane za zabronione, a także jakie sankcje mogą zostać na niego nałożone przez przedsiębiorcę. PayPal ma nieograniczoną możliwość dowolnego decydowania o tym, czy użytkownik popełnił czyn zabroniony i jaka spotka go za to kara” – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Zbyt ogólne zapisy usługi PayPal
Kara dla operatora płatności | fot. UOKIK

Informacja dla Konsumentów

PayPal (Europe) ma obowiązek poinformować konsumentów o decyzji Prezesa UOKiK na swoim serwisie internetowym, po uprawomocnieniu się decyzji. Spółka może złożyć odwołanie do sądu.

Jakie jest Twoje zdanie na temat decyzji UOKiK wobec PayPal? Czy spotkałeś się kiedyś z problemami wynikającymi z niejasnych postanowień umowy? Podziel się swoją opinią w komentarzach i udostępnij ten artykuł!

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.