Lublin: Węzły przesiadkowe nabierają kształtu. Zobaczcie zdjęcia

READY DJI 0112
Budowa węzła przesiadkowego przy skrzyżowaniu ul. Żeglarskiej z ul. Krężnicką | materiały prasowe

W Lublinie trwa budowa trzech węzłów przesiadkowych. Na ulicach Żeglarskiej, Zbożowej i Franczaka Lalka realizowane są już prace drogowe.

„Węzły będą integrować różne rodzaje transportu: samochodowy, rowerowy, pieszy oraz komunikację miejską. Po przebudowie będą to nowoczesne obiekty z niezbędną infrastrukturą do obsługi zarówno pasażerów, jak i kierowców komunikacji miejskiej. To ważna inwestycja z punktu widzenia rozwoju i usprawnienia systemu komunikacji w Lubelskim Obszarze Funkcjonalnym” – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Węzły w budowie

„Obecnie prace prowadzone są na ul. Żeglarskiej, Zbożowej oraz Franczaka Lalka. W pierwszej lokalizacji powstanie parking Park&Ride dla ponad 30 samochodów, w dwóch pozostałych miejsca postojowe w systemie Kiss&Ride” – mówi Justyna Góźdź z biura prasowego Urzędu Miasta Lublin.

Parkingi typu Park&Ride dedykowane są osobom, które dojeżdżają z przedmieść, sąsiednich gmin i korzystają z komunikacji miejskiej. Kierowcy pozostawiają swoje pojazdy w wyznaczonych miejscach, przesiadają się do komunikacji zbiorowej i w ten sposób kontynuują podróż do centrum miasta. Natomiast stanowiska typu Kiss&Ride, przeznaczone są do krótkiego postoju dla samochodów, które podwożą osoby korzystające z autobusów i trolejbusów.

Węzeł przesiadkowy na ul. Zbożowej

Na ul. Zbożowej przeprowadzono odhumusowanie terenu, czyli zebrano 15 cm warstwę ziemi urodzajnej oraz wykonano nasyp. Teraz trwają tam prace związane z budową kanalizacji deszczowej. W obszarze pętli powstanie 10 stanowisk dla autobusów oraz parking typu Kiss&Ride z 5 miejscami postojowymi. Wyposażenie zakłada również montaż 10 stojaków rowerowych pod zadaszeniem.

W ramach przebudowy, pętla zostanie doposażona pod kątem zaplecza socjalno-sanitarnego, poprzez budowę budynku do obsługi kierowców komunikacji miejskiej. Lokalizacja zyska także nową infrastrukturę przystankową, w tym wyświetlacz dynamicznej informacji przystankowej oraz biletomat. Na pętli zostaną zlokalizowane dwie ładowarki dla autobusów elektrycznych, które docelowo będą kierowane do tego miejsca.

Z kolei na węźle przy skrzyżowaniu ul. Żeglarskiej z ul. Krężnicką (naprzeciwko sklepu Stokrotka) rozpoczęto prace branży sanitarnej związane z budową kanalizacji deszczowej oraz trwa wykonywanie warstw podbudowy. Po zakończeniu inwestycji będzie tam miejsce dla 14 autobusów oraz parking typu Park&Ride dla 31 samochodów.

Natomiast na ul. Franczaka Lalka przygotowywano teren pod inwestycję. Po odhumusowaniu terenu, rozpoczęto wykonywanie warstw konstrukcyjnych. Pętla dla 6 autobusów powstanie przy granicy miasta w okolicach ul. Królowej Bony, w sąsiedztwie rozbudowującego się osiedla. Tam mieszkańcy będą również mogli skorzystać z parkingów Kiss&Ride.

Zarówno na pętli przy ul. Żeglarskiej jak i ul. Franczaka Lalka, pod zadaszeniem staną stojaki rowerowe, na każdej pętli po 10 sztuk. Ponadto zostaną zlokalizowane budynki socjalno-sanitarne dedykowane kierowcom komunikacji miejskiej. Pasażerowie będą korzystać z nowych wiat, biletomatów i wyświetlaczy dynamicznej informacji pasażerskiej.

Przebudowa ul. Wygodnej

Projekt zakłada również przebudowę ul. Wygodnej w zakresie wykonania nowego odcinka drogi. Jezdnia zostanie poszerzona wraz z wykonaniem kanalizacji deszczowej. Powstaną również dwa nowe przystanki komunikacji miejskiej. Już zakończono roboty drogowe, związane z wykonaniem poszerzeń jezdni oraz ułożono warstwę wiążącą asfaltową na całym odcinku ulicy i na poszerzeniach. Obecnie trwają roboty sanitarne, związane z wykonaniem odcinka kanalizacji deszczowej.

Zakończenie prac związanych z budową trzech węzłów i przebudową ul. Wygodnej planowane jest na koniec czerwca 2021 r.

Kolejne węzły na papierach

Do końca 2021 roku, planowane jest powstanie kolejnych czterech węzłów. Obecnie trwają postępowania przetargowe na budowę węzłów przesiadkowych na os. Poręba przy ul. Granitowej oraz przy al. Kraśnickiej. Termin otwarcia ofert wyznaczono na 28 sierpnia. Ponadto, w najbliższym czasie, zostanie wszczęta procedura, mająca na celu wyłonienie wykonawców na budowę parkingu przy ul. Grenadierów oraz ostatniego węzła przesiadkowego przy ul. Osmolickiej.

Budowa węzła przesiadkowego przy ul. Granitowej zakłada uzupełnienie pętli o dodatkowy pas postojowy dla pojazdów komunikacji miejskiej wraz z jednoczesnym poszerzeniem wyjazdu z pętli. Wyznaczono tam 13 stanowisk postojowych dla autobusów. Inwestycja przewiduje także budowę parkingu Kiss&Ride umożliwiającego krótki postój 3 samochodów osobowych.

Z kolei węzeł przy al. Kraśnickiej będzie zlokalizowany po prawej stronie (jadąc w kierunku centrum) w połowie drogi między ul. Bełżycką a ul. Jana Pawła II. Zakres prac dla tej lokalizacji, poza powstaniem pętli dla pojazdów komunikacji miejskiej, zakłada także przebudowę al. Kraśnickiej oraz budowę ul. Wróbla. Na pętli zaprojektowano 10 stanowisk postojowych dla autobusów, jak również przeznaczono teren pod budowę parkingu Park&Ride o pojemności 36 pojazdów. Będzie to drugi co do wielkości parking z wymienionych lokalizacji. Największy tego typu plac do parkowania powstanie przy ul. Grenadierów i pomieści 44 samochody. Najmniejszy węzeł przesiadkowy zaplanowano przy ul. Osmolickiej.

READY DJI 0062
Budowa węzła przesiadkowego przy ul. Żeglarskiej | materiały prasowe
READY DJI 0075
Budowa węzła przesiadkowego przy ul. Żeglarskiej | materiały prasowe
READY DJI 0090
Budowa węzła przesiadkowego przy skrzyżowaniu ul. Żeglarskiej z ul. Krężnicką | materiały prasowe
READY DJI 0141
Budowa węzła przesiadkowego przy skrzyżowaniu ul. Żeglarskiej z ul. Krężnicką | materiały prasowe

3 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
  1. Kto normalny zostawi samochód na pętli i będzie jechał autobusem 30 minut do pracy?

  2. A czemu obok nowego przystanku kolejowego Lublin Zachód takiego nie zrobiono?

  3. Zbudujmy w Lublinie kilka linii metrolejbusu! Przy skrajnych przystankach niech będą parkingi na kilkaset miejsc. To rozwiąże korki w mieście.