Lublin inwestuje w drogi. Utrudnienia w całym mieście. 100 mln zł na wydatki drogowe

Skrzyżowanie Franczaka Lalaka
Franczaka Lalaka | fot. Miasto Lublin

Lublin buduje nowe drogi. Cześć zostanie oddana do użytku jeszcze w tym roku (2023). Na wielu odcinkach w mieście prace postępują wykładniczo. Trwa kompletowanie dokumentów przetargowych i planowanie inwestycji z wyprzedzeniem. Zajrzeliśmy w kilka miejsc, aby sprawdzić, jak to wygląda.

Za cukrownią przedłużają Lubelskiego Lipca 80′

Za Cukrownią powstaje przedłużenie ul. Lubelskiego Lipca ’80, czyli brakujący odcinek o długości około 1100 m, od skrzyżowania z ul. Diamentową i ul. Krochmalną do ul. Cukrowniczej. Drogę przewidziano na całej długości jako dwujezdniową, trzypasową, z buspasami. Ulica otrzyma kanalizację deszczową i oświetlenie uliczne.

roboty prace drogowe znak
Zdjęcie ilustracyjne | fot. Dominik Wąsik

Nowe chodniki, ścieżki rowerowe i zatoki autobusowe

Zakres inwestycji za Cukrownią obejmuje budowę chodników, ścieżek rowerowych i zatok autobusowych. Do tego wykonawca zbuduje dwie sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniach z ul. Włościańską i ul. Cukrowniczą.

Przebudowę przejdą również odcinki ulic bocznych m.in. Ciepłej, Włościańskiej, Przeskok i wewnętrznej Dzierżawnej. Prace związane z wyburzeniami i rozbiórkami są już na ukończeniu. Jednocześnie trwa porządkowanie terenu i przygotowanie pod wzmocnienie gruntu dla nowej drogi.

Następnie wykonawca przystąpi do robót ziemnych i tych związanych z usuwaniem kolizji z infrastrukturą pod- i nadziemną. Inwestycję realizuje spółka Strabag za kwotę ponad 96 mln zł, część środków pokrywa dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Nowa droga powstanie z początkiem lutego 2025 roku. 

– Systematycznie rozwijamy sieć infrastruktury drogowej, budując nowe ulice w mieście. Dzięki temu poprawiamy bezpieczeństwo oraz komfort jazdy po Lublinie oraz obsługę komunikacyjną posesji. Z uwagi na zakres prac oraz ich koszt, część realizowanych zadań inwestycyjnych jest współfinansowana z funduszy europejskich oraz przy udziale środków pozyskanych z programów krajowych – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.

Szerokie i Sławin – nowe ulice Bliska i Skowronkowa

Trwa budowa ulic Bliskiej oraz Skowronkowej. Inwestycja o wartości ponad 42,5 mln zł zakończy się w styczniu 2024 r. Realizowane zadanie dotyczy budowy ul. Bliskiej wraz z przebudową ul. Wojciechowskiej w obrębie istniejącego skrzyżowania, z dowiązaniem projektowanego układu drogowego do zakresu ulic Nałęczowskiej i Wojciechowskiej. Zadanie uwzględnia również budowę sięgaczy do obsługi istniejącej i projektowanej strefy zamieszkania oraz miejsc postojowych. Powstanie również połączenie piesze w postaci schodów z pochylnią dla osób z niepełnosprawnościami, łączące ul. Bliską z ul. Nałęczowską. 

Rozbudowa ulicy Bliskiej
Prace drogowe ul. Bliska | fot. Miasto Lublin

Nowe oświetlenie, kanalizacja i kanał technologiczny

Wykonawca buduje również oświetlenie, kanał technologiczny oraz kanalizację wodociągową i sanitarną. Wszystkie prace są w trakcie realizacji. Wykonywane są roboty brukarskie na chodnikach i zjazdach, w jezdni zaś ostatnie warstwy konstrukcyjne pod nawierzchnię asfaltową. Z początkiem sierpnia rozpocznie się realizacja prac drogowych na ul. Wojciechowskiej, w obrębie włączenia do niej ul. Bliskiej. Budowana jest także ul. Skowronkowa wraz z infrastrukturą. Wykonana jest nawierzchnia sięgaczy, a na głównym ciągu ulicy ustawiono krawężniki oraz gotowa jest podbudowa. Trwa realizacja chodników i zjazdów oraz oświetlenia drogowego. Zakończono także główny ciąg kanalizacji deszczowej i wykonywane są kraty deszczowe w jezdni. 

Czytaj inne prace remontowe i utrudnienia w mieście:

Docelowo wykonawca zbuduje jednojezdniową ulicę o nawierzchni bitumicznej, szerokości 6 m i długości ponad 2 km wraz z obustronnym chodnikiem. Inwestycja zakłada także budowę dojazdów do obsługi istniejącej zabudowy przyległej do ul. Skowronkowej tzw. sięgacze oraz dojazd do zbiornika retencyjnego, 7 miejsc postojowych oraz ponad 90 słupów oświetlenia ulicznego.

Rejon ul. Skowronkowej dopełni budowana ul. Araszkiewicza. Powstaje nowa droga o szerokości 5 m wraz z infrastrukturą towarzyszącą na odcinku od ul. Skowronkowej do rejonu posesji 39a, o długości około 90 m wraz z placem nawrotowym i obustronnymi chodnikami. Obecnie wykonano około 90% zakresu robót – uzbrojenie, podbudowę oraz nawierzchnię jezdni i chodników w kostce. Do wykończenia pozostały skarpy i zieleńce. Koszt zadania to około 740 tys. zł, a termin zakończenia początek września.

Kanalizacja deszczowa i rozbudowa ul. Raszyńskiej

Trwa także rozpoczęta w 2022 roku rozbudowa ul. Raszyńskiej. Obecnie realizowana jest budowa kanalizacji deszczowej. Wykonano cały zakres ciągu głównego sieci kanalizacji deszczowej w ramach rozbudowy ulicy Raszyńskiej wraz z przykanalikami. Trwają prace związane z montażem wpustów deszczowych. 

Oczyszczono i opróżniono istniejący zbiornik retencyjny ze ścieków i osadów deszczowych wraz z posadowieniem separatora substancji ropopochodnych. Zamontowano wylot betonowy kanalizacji. W zakresie branży elektrycznej ułożono ruraż pod oświetlenie uliczne oraz wciągnięto około 40% kabli na całym zakresie.

DSC05600
Zdjęcie ilustracyjne | fot. Dominik Wąsik

W ramach branży drogowej rozpoczęto prace w ul. Tarninowej – korytowanie, warstwy konstrukcyjne i krawężniki. Sfrezowano nawierzchnię bitumiczną na całej szerokości ul. Raszyńskiej na odcinku od ul. Ślaskiego do końca zakresu. Teraz na tym odcinku ulicy będzie wykonywana kanalizacja deszczowa a następnie roboty drogowe. Wzdłuż planowanych ulic przewidziano jednostronną, ale dwukierunkową ścieżkę rowerową. Piesi otrzymają nowe chodniki. Zakończenie inwestycji o wartości ponad 9,3 mln zł planowane jest w drugiej połowie listopada.

Wieniawa – ul. Popiełuszki

Z kolei w dzielnicy Wieniawa trwają prace przy przebudowie ul. Popiełuszki. Dla poprawy bezpieczeństwa i wygody jazdy ulica na odcinku od ul. Junoszy do ul. Legionowej otrzyma nową nawierzchnię, przebudowane zostanie także skrzyżowanie z ul. Głowackiego, a odnowiona sygnalizacja świetlna włączona do Systemu Zarządzania Ruchem.

Nowoczesne oświetlenie i chodniki dla mieszkańców

Ulica zyska nowoczesne oświetlenie dostosowane do obecnych wymogów technicznych. Drogowcy wykonają także chodniki z kostki brukowej na fragmentach dotychczas nieremontowanych oraz wybudują kanał technologiczny. Zmiany obejmą również infrastrukturę przystankową. Istniejący przystanek na wysokości Domu Pomocy Społecznej im. Matki Teresy z Kalkuty zmieni swoje miejsce i docelowo znajdzie się za skrzyżowaniem z ul. Junoszy. Na przystankach pojawią się również nowe wiaty oraz punkty dynamicznej informacji pasażerskiej.

DSC04460
Zdjęcie ilustracyjne | fot. Dominik Wąsik

Trwa modernizacja skrzyżowania

Aktualnie drogowcy koncentrują się na przebudowie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Popiełuszki z Głowackiego. Wykonywane są chodniki i zjazdy po południowej stronie. Trwają również prace z modernizacją sieci ciepłowniczej prowadzone przez LPEC. Zakończenie inwestycji nastąpi z końcem września 2023 r. Przebudowę ul. Popiełuszki realizuje Komunalne Przedsiębiorstwo Robót Drogowych z siedzibą w Lublinie, a koszt inwestycji to ponad 4,7 mln zł. Prace drogowe w rejonie ul. Popiełuszki to kolejny komponent projektu unijnego „Przebudowa strategicznego korytarza transportu zbiorowego wraz z zakupem taboru w centralnej części obszaru LOF”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.

Dzielnica Dziesiąta na ukończeniu

Budowa ul. Zamenhofa. To nowa inwestycja drogowa dla mieszkańców dzielnicy Dziesiąta. Powstał brakujący odcinek ulicy pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Sierpińskiego a skrzyżowaniem z ul. Staffa. To asfaltowa droga o szerokości 6 m. Po obu stronach powstały chodniki dla pieszych, zjazdy na posesje, przebudowano i zabezpieczono istniejącą sieć teletechniczną i elektroenergetyczą, wybudowano oświetlenie drogowe oraz kanalizację deszczową. Cała ul. Zamenhofa ma długość 1350 metrów i jej większość jest już urządzona. Posiada nawierzchnię z betonu asfaltowego oraz obustronne dwumetrowej szerokości chodniki. Koszt zadania to ponad 1,8 mln zł.

IMG 20191009 121110
Zdjęcie ilustracyjne | fot. Dominik Wąsik

W kolejce Węglarza, Wallenroda, Zorza, Sławinek i Montażowa

Miasto przygotowuje się już do kolejnych dużych inwestycji. Jeszcze w sierpniu rozpocznie się procedura wyboru wykonawcy rozbudowy układu drogowego na Ponikwodzie. W ramach inwestycji powstanie nowa infrastruktura o łącznej długości około 2,6 km. Przedłużona ul. Węglarza od ul. Walecznych do ul. Trześniowskiej obejmie dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu i na części jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu o szerokości odpowiednio 3,5 m i 3 m. Projekt zakłada realizację zaplecza dla transportu publicznego, dwustronnych chodników i ścieżek rowerowych, sygnalizacji i oświetlenia drogowego, a także pozostałej infrastruktury drogowej, w tym kanalizacji i sieci. Drugim zadaniem planowanym do realizacji jest rozbudowa ul. Wallenroda wraz z przebudową skrzyżowania z ul. Zana, która zakłada m.in. budowę miejsc postojowych wzdłuż ulicy, przebudowę chodników i zjazdów w obszarze skrzyżowań z ulicami Zana, Juranda, Wajdeloty, Grażyny, oświetlenia ulicznego i infrastruktury podziemnej.

Dokumentacja projektowa gotowa jest też dla przebudowy ulic: Zorza, Sławinek i Montażowa. Na realizację tych inwestycji, jeszcze w tym roku Miasto planuje ogłosić postępowania przetargowe. 

Czy to dobry moment na takie remonty? Daj znać w komentarzu anonimowo, czy utrudnienia dotykają też ciebie jako kierowcę, pasażera, pieszego. Dzięki

5 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
  1. Zbliżają się wybory to udają, że coś robią. Cała kadencja zmarnowana, kupa kasy w dworzec poszła, a w drogi nic nie inwestowali prawie przez te kilka lat.

  2. Dobrze,że do powstającego dworca będą wyremontowane drogi. A nie czekaj …nadal nic w tym kierunku się nie robi… Most przy gali niedługo zostanie zwężony do 1 pasa ….. Kunickiego, Witosa..

  3. A kiedy remont ulicy Budowlanej?! Dziury, koleiny, śnieg rozpuszcza asfalt, po deszczach kierowcy gubią tablice w kałużach!

  4. A może by ktoś zwrócił uwagę na ul. Andersa i okolice Leclerca na Turystycznej? O Witosa i Unii Lubelskiej już nie wspomnę… Szkoda samochodu na jazdę po tych koleinach.