Jak sprawdzić wynik testu na Covid-19 przez internet? Krok po kroku

Na Internetowym Koncie Pacjenta znajdziesz wynik test na Covid-19

Jak sprawdzić wynik testu na Covid-19 przez internet? Na to pytanie szuka odpowiedzi wiele osób, które w ostatnich dniach zrobiło badanie na koronawirusa.

Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) zlecił Ci wykonanie testu na koronawirusa? Pobranie wymazu do wykonania testu następuje w mobilnym punkcie pobrań lub w domu pacjenta, do którego przyjeżdża karetka wymazowa. Po wykonaniu test na Covid-19 czekasz na wynik i zastanawiasz się, co będzie dalej? Wyjaśniamy, jak sprawdzić wynik testu na Covid-19 przez internet.

>>> CZYTAJ TAKŻE: Aplikacja STOP COVID – ProteGO Safe pozwoli zapisać się na test na Covid-19

Internetowe Konto Pacjenta

Internetowe Konto Pacjenta (IKP) to bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia, dzięki której każdy pacjent ma możliwość sprawdzenia informacji o zdrowiu swoim, swoich dzieci lub osoby, która go do tego upoważniła. Dzięki niemu bez wychodzenia z domu można:

  • otrzymasz e-receptę SMS-em lub e-mailem — wystarczy, że podasz swój numer telefonu lub adres e-mail
  • wykupisz leki z recepty w różnych aptekach nie tracąc refundacji
  • udostępnisz bliskiej osobie lub lekarzowi informację o stanie zdrowia i historię przepisanych leków
  • masz dostęp do danych medycznych swoich dzieci do 18. roku życia
  • odbierzesz kolejną e-receptę bez wizyty w gabinecie (w przypadku choroby przewlekłej i po konsultacji, np. telefonicznej, z lekarzem)
  • odbierzesz e-skierowanie
  • sprawdzisz wynik testu na koronawirusa
  • złożysz wniosek o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).

Wynik testu na Covid-19 przez internet

Internetowe Konto Pacjenta to również niezbędne narzędzie dla osób, które podejrzewają, że mogły zakazić się koronawirusem. Za jego pośrednictwem każda osoba skierowana przez lekarza na test w kierunku Covid-19 może sprawdzić wynik badania na koronawirusa przez internet.

Jeśli są już wyniki Twojego testu na obecność koronawirusa, to po zalogowaniu się na Internetowym Koncie Pacjenta zobaczysz informację o wyniku.

W IKP można sprawdzić także informację o tym, że na pacjenta nałożono kwarantannę lub izolację domową oraz informację o okresie obowiązywania takiego obostrzenia. Każdy chory na Covid-19 może pobrać z Internetowego Konta Pacjenta dokument z elektronicznym podpisem, potwierdzający kwarantannę lub izolację domową, a następnie wysłać go np. mailem do pracodawcy.

WAŻNE! Każda osoba, która przynajmniej raz zalogowała się na Internetowym Koncie Pacjenta i zostawiła numer telefonu komórkowego, otrzyma powiadomienie, że na IKP jest wynik testu na koronawirusa zaraz po tym, jak pojawi się on w systemie. Nie musisz więc sprawdzać, kiedy będzie wynik wymazu na Covid-19, zaczekaj na SMS.

Jeśli chcesz dostać powiadomienie o wyniku testu SMS-em:

1. Zaloguj się na swoim Internetowym Koncie Pacjenta (instrukcja jak zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta poniżej).

2. Na dole, pośrodku zobaczysz kafelek z napisem: „Moje konto” oraz swoje imię i nazwisko. Kliknij na to.

3. Wybierz „Edytuj swoje dane”. Podaj swój numer telefonu.

>>> POWIĄZANE Z TEMATEM: Automatyczna kwarantanna dla domowników osoby zakażonej Covid-19

Jak się zalogować na Internetowe Konto Pacjenta? Krok po kroku

1. Na Internetowe Konto Pacjenta można zalogować się za pośrednictwem strony pacjent.gov.pl. Wpisz w przeglądarce internetowej adres pacjent.gov.pl i w prawym górnym rogu kliknij „Zaloguj się”.

2. Wybierz sposób logowania, np. profil zaufany (PZ), e-dowód, bankowość internetową iPKO lub Inteligo lub konto w Banku Spółdzielczym. Jeśli nie masz Profilu Zaufanego możesz go utworzyć przez bankowość internetową (konto bankowe) lub poprzez stronę pz.gov.pl/pz/register.

3. Możesz teraz sprawdzić swój wynik testu na Covid19.

Co oznacza wynik testu na koronawirusa?

Jeśli otrzymałeś wynik testu na obecność koronawirusa, to po zalogowaniu się na Internetowym Koncie Pacjenta zobaczysz jeden z czterech komunikatów:

  • negatywny – wynik ujemny testu (nie wykryto SARS-CoV-2). To oznacza, że nie masz koronawirusa, zachowaj jednak dotychczasowe środki ostrożności i higieny.
  • pozytywny – wynik dodatni testu (wykryto SARS-CoV-2). Potwierdzono obecność koronawirusa, Ty i osoby, które miały z Tobą bliski kontakt, powinny zastosować się do zasad kwarantanny.
  • niediagnostyczny – to oznacza, że próbka jest niezdatna do badania, należy pobrać kolejną próbkę od pacjenta i jak najszybciej przekazać do badania. 
  • nierozstrzygający – to znaczy, że wynik jest na granicy analitycznej czułości testu, wymaga zbadania kolejnej próbki pobranej od pacjenta po 24-48h.

Jeśli Twój wynik jest niediagnostyczny lub nierozstrzygający, badanie musi zostać powtórzone.

WAŻNE! Jeśli jednak trafisz do szpitala lub izolatorium, na Internetowym Koncie Pacjenta nie będzie o tym informacji. W takim przypadku, wszystkie potrzebne informacje otrzymasz bezpośrednio w szpitalu.

CZYTAJ TAKŻE: Dzwoni numer 22 104 37 05. Czy odebrać? Co to za numer? Kto dzwonił?



Komentarze (1)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.