Pod koniec roku powinny rozpocząć się prace na linii nr 68 Lublin – Stalowa Wola Rozwadów. Prace modernizacyjne mają zakończyć się przed końcem roku 2019 r.
Odcinek Lublin – Stalowa Wola Rozwadów dziś
Jedną z ważniejszych szlaków kolejowych na terenie województw lubelskiego i podkarpackiego jest linia kolejowa nr 68 Lublin – Przeworsk odcinek Lublin – Stalowa Wola Rozwadów o długości 104 km. Jest to linia znaczenia państwowego jednotorowa, niezelektryfikowaną. Wyjątek stanowi ok. 7 kilometrowy dwutorowy i zelektryfikowany szlak Lublin – Lublin Zemborzyce.
Prędkość konstrukcyjną i dopuszczalną dla pociągów osobowych określono w przedziale od 80 do 120 km. Wprowadzono jednak ograniczenia prędkości, wynikające głównie z układu geometrycznego toru i ograniczonej widoczności na przejazdach.
Miliony na elektryfikację linii
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na modernizację i elektryfikację linii kolejowej pomiędzy Lublinem i Stalową Wolą. Modernizowana linia wchodzi w skład Magistrali Wschodniej, która łączy kluczowe ciągi o charakterze międzynarodowym, umożliwiając lepszy dostęp regionów Polski Wschodniej do głównych korytarzy transportowych. Zelektryfikowana linia zapewni szybsze połączenie pomiędzy stolicami województw Polski Wschodniej: Olsztynem, Białymstokiem, Lublinem, Rzeszowem i Kielcami.
– Polska Wschodnia potrzebuje nowych inwestycji w infrastrukturę transportową. Dzięki modernizacji poprawi się jakość połączeń międzynarodowych oraz pomiędzy miastami wojewódzkimi, co wpłynie na lepszą dostępność transportową wschodnich województw. W rezultacie planowanych inwestycji zwiększy się konkurencyjność ekonomiczna regionów, co przełoży się na ich szybszy wzrost gospodarczy, a zarazem na poprawę jakości życia mieszkańców – mówi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Nowe możliwości
Elektryfikacja linii pomiędzy Lublinem i Stalową Wolą stworzy nowe możliwości dla regionalnych i dalekobieżnych przewozów pasażerskich. Wpłynie zarówno na lepszą obsługę ruchu m.in. od stacji Stalowa Wola Rozwadów do linii nr 7 Warszawa – Lublin – Dorohusk, jak i na usprawnienie i przyspieszenie transportu towarów.
– Przebudowa i elektryfikacja trasy wpłynie nie tylko na lepsze przewozy pasażerskie w regionie i między województwami, ale także na usprawnienie i przyspieszenie transportu towarów m.in. pomiędzy kopalnią węgla kamiennego w Bogdance a elektrownią węglową w Połańcu, a także w kierunku wschodniej granicy – podkreśla Przemysław Czarnek, wojewoda lubelski.
Elektryczna kolej szybsza i wygodniejsza
Rezultatem modernizacji będzie skrócenie czasu podróży, m.in. w relacji Lublin – Stalowa Wola – Rzeszów o ok. 20 min., wzrost poziomu bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych oraz zwiększenie dostępności linii dla ruchu towarowego.
– Podwyższenie prędkości maksymalnej pociągów do 120km/h skróci czas przejazdu na 100 km trasie. Wymiana torów oraz elektryfikacja linii stworzy nowe możliwości dla przewozów pasażerskich w ruchu regionalnym i międzyregionalnym, podniesie standard podróży, wpłynie na wzrost bezpieczeństwa – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Nowe przystanki i modernizacja dotychczasowych stacji
Dwa nowe przystanki w Zaklikowie i Charzewicach oraz 20 przebudowanych stacji i przystanków to istotny efekt prac dla podróżujących koleją. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dostosują też obiekty do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Ponadto zadanie na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów obejmuje zwiększenie poziomu bezpieczeństwa na 75 przejazdach kolejowo-drogowych.
Podróże i przewóz ładunków usprawni remont 46 i przebudowa 24 obiektów inżynieryjnych. Projekt jest największą inwestycją finansowaną w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Jego całkowita wartość w Krajowym Programie Kolejowym to ponad 460 mln zł.
Realizacja zadania przewiduje od lipca do grudnia 2017 r. na odcinku Lublin – Lublin Zemborzyce prace na jednym torze, a od grudnia 2017 do marca 2018 r. na sąsiednim. Od marca 2018 r. do lipca 2019 r. PKP Polskie Linie Kolejowe planują większy zakres prac wymagający całkowitego zamknięcia linii. W tym czasie będzie zorganizowana zastępcza komunikacja autobusowa.
Wykonawca od podpisania umowy ma 32 miesiące na zakończenie prac.
Ważny temat? Prześlij newsa!
Czekamy na Wasze informacje, zdjęcia i filmy.
Bądź na bieżąco z Lublinem!
Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się w naszym mieście.
Najciekawsze wiadomości ze spottedlublin.pl znajdziesz w Google News!
Dodaj opinię