Kolej planuje remont dworca PKP w Lublinie. Jednym z pomysłów jest budowa podziemnego tunelu, który połączyły dworzec kolejowy z autobusowym dworcem metropolitalnym.
Podczas czwartkowej konferencji wojewoda lubelski Przemysław Czarnek przedstawił swojego pełnomocnika ds. rozwoju infrastruktury kolejowej w województwie lubelskim. Jest nim Tomasz Gontarz, asystent wiceministra infrastruktury odpowiedzialnego za kolej w Polsce.
– Infrastruktura kolejowa na Lubelszczyźnie jest bardzo zapóźniona, mimo ogromnych nakładów na infrastrukturę kolejową. Całkiem do niedawna pociąg do Zamościa jechał ponad 2 godziny – mówił Przemysław Czarnek, wojewoda lubelski.
Inwestycje w województwie lubelskim
Na Lubelszczyźnie PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły modernizację linii kolejowej do Warszawy. Prace prowadzone są pomiędzy Otwockiem a Lublinem, a następnie przebudowany będzie odcinek od Warszawy do Otwocka.
Dzięki modernizacji ponad 350 km torów pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, a to znacząco skróci podróż do i ze stolicy. Planowane są przejazdy najszybszych pociągów w czasie około 90 minut, czyli pasażerowie zyskają atrakcyjną alternatywę dla przejazdu samochodem.
Modernizacja linii Lublin-Warszawa to także skrócenie podróży między miejscowościami na trasie pomiędzy Nałęczowem, Puławami i Dęblinem. Lepszy dostęp do kolei zapewni budowa nowego przystanku Lublin Zachód.
Oprócz tej inwestycji, PKP Polskie Linie Kolejowe elektryfikują również 100 km trasy z Lublina do Stalowej Woli. Dzięki inwestycji wartej 300 mln zł pociągi pojadą szybciej. Czas przejazdu na trasie Lublin – Stalowa Wola – Rzeszów skróci się o ok. 20 min.
PKP PLK chcą też zapewnić lepsze podróże na trasie z Lublina do Zamościa. Wykonane dotąd roboty umożliwiły szybszą jazdę na odcinku od Rejowca do Zwierzyńca. Kolejne efekty będą widoczne po budowie łącznicy w Zawadzie. W sumie na modernizację linii kolejowych w woj. lubelskim zostanie wydane 4,7 mld zł.
Remont dworców kolejowych
Dodatkowo na terenie województwa lubelskiego wybudowanych lub zmodernizowanych zostanie 10 dworców, m.in. w Lublinie, Kraśniku, Chełmie, Dęblinie i Nałęczowie.
– Jeśli chodzi o remont dworca PKP w Lublinie to ma on kosztować 10,3 mln złotych. Zakończenie prac jest planowane na czwarty kwartał 2020 roku – mówił Tomasz Gontarz, pełnomocnik ds. rozwoju infrastruktury kolejowej w województwie lubelskim.
Na razie nie są znane żadne szczegóły związane z tą inwestycją. – Jesteśmy obecnie na etapie opracowywania studium wykonalności, dopiero po jego zakończeniu będziemy mogli powiedzieć więcej o zakresie planowanych prac – wyjaśnia Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK.
Wiadomo jednak, że kolej jest otwarta na pomysł połączenia podziemnym przejściem dworca PKP z dworcem metropolitalnym. – Deklaruję pełną otwartość przy rozmowach odnośnie budowy tego tunelu. Lublin budując centrum przesiadkowe, powinien mieć to centrum funkcjonalne – dodał Gontarz.
Nagranie z konferencji
Dodaj swój komentarz