W dużych sklepach spożywczych na terenie całego kraju przeprowadzono doraźne kontrole jakości handlowej świeżych owoców i warzyw, w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami. Różnego rodzaju nieprawidłowości stwierdzono w blisko 35 proc. skontrolowanych sklepów.
Kontrole świeżych warzyw i owoców oferowanych w sklepach
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych przeprowadziła wyrywkowe kontrole świeżych owoców i warzyw w 16 województwach. Podmioty handlowe do kontroli wytypowane zostały przez wojewódzkie inspektoraty IJHARS.
Co sprawdzano podczas kontroli — wymagania do spełnienia
Sprawdzano sklepy wielkopowierzchniowe i duże sklepy spożywcze. Ocenie poddano: jakość i znakowanie świeżych owoców i warzyw w zakresie zgodności z wymaganiami określonymi przez przepisy UE oraz krajowe.
Weryfikacji poddano też m.in. spełnienie przez handlowców obowiązku przekazywania informacji o ilości owoców i warzyw wprowadzonych do obrotu, prawidłowość znakowania świeżych owoców i warzyw, a także weryfikowano informacje o kraju pochodzenia produktów.
Wyniki kontroli – czyli co kupimy w Polskich sklepach
Kontrola objęła łącznie 69 sklepów detalicznych, działających w ramach 10 sieci handlowych. W 24 z nich czyli prawie 35% (34,8%) stwierdzono szereg nieprawidłowości.
Łącznie kontrolą objęto – w zakresie wymagań jakościowych oraz znakowania – 415 partii świeżych owoców i warzyw, o masie 6825,89 kg, w tym 173 partie papryki o masie 1645,91 kg.
– Niemal co trzecia z zakwestionowanych partii świeżych owoców i warzyw była nieprawidłowo oznakowana w zakresie informacji o kraju pochodzenia. To sytuacja trudna do zaakceptowania nie tylko z perspektywy przepisów prawa, lecz także z perspektywy konsumentów, którzy chcą i powinni być świadomi tego, co wkładają do koszyka z zakupami – mówi Przemysław Rzodkiewicz, Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
Więcej nieprawidłowości spożywczych:
- Chipsy z Lidla wycofane! GIS ostrzega: mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia
- Chipsy z Rossmanna wycofane! GIS ostrzega: mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia
Papryka pod ostrzałem kontrolerów
Ze względu na sezon na to warzywo. Papryka była najczęściej badana podczas kontroli. Stwierdzone nieprawidłowości dotyczące tylko papryki to: brak informacji o klasie jakości – 9 partii, błędnie wskazany kraj pochodzenia np. podano Holandia zamiast Polska – 7 partii, brak cech identyfikacyjnych pakującego/wysyłającego – 5 partii, brak informacji o nazwie – 2 partie, brak wywieszki w miejscu sprzedaży -1 partia.
CZYTAJ TAKŻE O KEBABOWNIACH – WYNIKI KONTROLI OFEROWANYCH DAŃ
Cena i jakość oferowanych świeżych owoców i warzyw
Nieprawidłowości związanych z ceną oferowanego produktu było bardzo mało. Główne zastrzeżenia dotyczyły przypadków znakowania partii towaru.
Wymagania jakościowe zakwestionowano w 11 partiach (2,7 proc. skontrolowanych) o masie 120,86 kg. Stwierdzone nieprawidłowości w tym zakresie obejmowały m.in.: niespełnienie wymagań minimalnych w przypadku sałaty, rzodkiewki oraz winogron (utrata jędrności i świeżości, pomarszczona skórka, zasuszona łodyga) – 3 partie, obecność szkodników oraz uszkodzenie mechaniczne produktu w przypadku kapusty pekińskiej – 3 partie, niespełnienie wymagań minimalnych w przypadku papryki czerwonej (utrata jędrności i świeżości, pomarszczona skórka, wady skórki) – 3 partie, niespełnienie wymagań minimalnych w przypadku brokułu (objawy zepsucia, gnicia) – 1 partia.
WASZE KOMENTARZE