Składka reklamowa, czyli nowy podatek od reklamy. Ile wyniesie i co zasili?

reklama marketing statystyki
Zdjęcie ilustracyjne | fot. pixabay

Rząd opublikował założenia do projektu ustawy wprowadzającej nowy podatek od reklamy. Chodzi o składkę reklamową, którą zostaną objęte wszystkie portale, radia i telewizje.

Podatek od reklamy – kogo dotyczy?

Tzw. składka reklamowa obejmie portale internetowe, jak i tradycyjne media (telewizja i radio), a także kina oraz m.in. firmy oferujące zewnętrzne nośniki reklam.

„Do uiszczania składki z tytułu reklamy konwencjonalnej są obowiązani dostawcy usług medialnych, nadawcy, podmioty prowadzące kino, podmioty umieszczające reklamę nanośniku zewnętrznym reklamy oraz wydawcy” – czytamy w projekcie ustawy.

„Celem projektu ustawy o składkach z tytułu reklamy jest wprowadzenie do porządku prawnego składek od reklamy internetowej i konwencjonalnej, z których wpływy zasilą fundusze w szczególny sposób zaangażowane w usuwanie skutków epidemii SARS CoV-2” – czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy.

Ile wyniesie podatek od reklamy?

Zgodnie z założeniami zawartymi w projekcie składka z tytułu reklamy internetowej ma wynosić 5% podstawy wymiaru składki. Objęte składką mają być przychody z reklamy przekraczające kwotę 1 mln zł z tytułu nadawania reklamy w telewizji, radiu, wyświetlania reklamy w kinie oraz umieszczania reklamy na nośniku zewnętrznym reklamy, a w przypadku reklamy zamieszczanej w prasie – 15 mln zł.

Składki mają zależeć od sposobu świadczenia usługi reklamy (prasa czy też pozostałe media) oraz rodzaju reklamowanych produktów. Podstawowe mają wynosić:

  • w przypadku prasy 2% dla przychodów nieprzekraczających 30 mln zł i 6% w zakresie przychodów powyżej tej kwoty – po uwzględnieniu kwoty wolnej od składki, a gdy przedmiotem reklamy będą towary kwalifikowane – stawki te wyniosą odpowiednio 4% i 12%;
  • w przypadku mediów innych niż prasa stawki podstawowe wyniosą 7,5% od przychodów nieprzekraczających 50 mln zł i 10% w zakresie przychodów przekraczających tę kwotę – po uwzględnieniu kwoty wolnej od składki, a gdy przedmiotem reklamy będą towary kwalifikowane – stawki te wyniosą odpowiednio 10% i 15%.

Na co zostaną przeznaczone pieniądze z podatku od reklamy?

Beneficjentami wpływów z podatku od reklam będą: Narodowy Fundusz Zdrowia (50 proc. wpływów), Fundusz Ochrony Zabytków (15 proc. wpływów) oraz nowo tworzony Fundusz Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów (35 proc. wpływów).

Z uzasadnieniu ustawy możemy przeczytać, że środki przeznaczone ze składki reklamowej dla Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w obszarze mediów zostaną przeznaczone na:

„Budowę platform dystrybucji informacji oraz analiz treści pojawiających się w mediach, w szczególności cyfrowych, budowę i rozwój kanałów i platform informacyjnych (audycji radiowych i telewizyjnych, portali internetowych) skierowanych do osób o różnym poziomie kompetencji cyfrowych, promowanie polskiego dorobku kulturalnego oraz sportu, wspieranie rozwoju radiofoniii kinematografii, wspieranie badań na temat mediów oraz podnoszenie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat zagrożeń w mediach, w szczególności cyfrowych”.

Warto przypomnieć, że na początku lutego Urzęd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgodził się na przejęcie przez PKN Orlen spółki Polska Press. Oznacza to, że państwowa spółka PKN Orlen będzie również wydawcą swoich mediów, w tym Kuriera Lubelskiego. O tym pisaliśmy tu: Jest zgoda na przejęcie Polska Press przed PKN Orlen. Wśród tytułów Kurier Lubelski

Opłata ma obowiązywać od lipca 2021 r., a Ministerstwo Finansów szacuje, że już rok później przyniesie ona wpływy do skarbu państwa na poziomie ok. 800 mln zł.

8 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
  1. Co was to boli? Wy nie będziecie płacić tego podatku. Żeby jeszcze było coś ciekawego w tej telewizji, gdyby nie obiektywne TVP to nie wiedzieli byście co się na świecie dzieje.

  2. My nie będziemy płacić podatku? Wszyscy za to zapłacą… Idź Grażyna sie leczyć… tvp i obiektywne media… koń by się uśmiał, a ja nie wierze, że są w tym kraju tacy ciemni ludzie jak ty ..

  3. „Obiektywne TVP” Dla takich jak Pani czeka świetlana przyszłość w Polsce po rozbiorach.
    Przykre, że ludzie nie widzą, jak odbierane są im resztki wolności.

  4. Grażynie to już chyba całkiem mózg odebrało. Leczenie może pomoże, ale obawiam się, że w tym przypadku jedynie została modlitwa.

  5. Ogólnym problemem, z jakim musimy się w Polsce borykać, są debile, ćwierćmózgi, kretyni, imbecyle i jednostki nie mające żadnej wartości dla zdrowego społeczeństwa, takie jak Grażynka.
    Widać niestety jasno, że ten kraj, ten naród nie są gotowe na demokrację. Tacy debile, jak Grażynka mają niestety prawo głosu, co katastrofalnie odbija się na losie reszty. Znalazła się hołota bandytów, którzy pod przykrywką patriotyzmu sukcesywnie dzielą społeczeństwo i rozkradają wspólne dobro. Znalazła się też bada debili, którzy ich popierają, a co najsmutniejsze, jest ich całe mnóstwo, co pokazują wyniki wyborów. Ten kraj już został przegrany, rozpieprzony, pozbawiony perspektyw na przyszłość.

  6. Nie rozumiem ?? !! podatek od takich sum …czyli jak np tvp,polsat czy inne media zarobi 15 mln złotych i ma oddac 5% podatku to jest źle….yhhhyyyy przecież można podnieść cene za zlecenie o 5%…. i cała awantura o kasę która sie wylewa …

  7. Będziecie wszyscy płacić ten podatek. My kupujemy tysiące reklam w TV reklamując leki. Jak telewizja podniesie nam ceny reklam, to my będziemy musieli podnieść ceny leków. Na każdy wydany 1mln na reklamy mamy zwrot rzędu 1,1mln. To oznacza, że obecnie zarabiamy 100tys na każdym wydanym milionie. Jak reklamy podrożeją o 10% to są tylko dwa wyjścia: albo zaczniecie płacić więcej za leki albo telewizja weźmie na siebie ten podatek (nie sądzę, bo duża część stacji obecnie i tak jedzie na stracie).