Podwyżka opłat za śmieci w Lublinie. „Stawki powinny być niższe o 3,5 zł od osoby”

śmieciarka śmieci wywóz odpady
Zdjęcie ilustracyjne | fot. Dominik Wąsik

Fundacja Wolności ma wątpliwości co do prawidłowości wyliczenia stawki za odbiór odpadów od mieszkańców Lublina. Fundacja skierowała wniosek do wojewody lubelskiego o zbadanie zgodności z prawem uchwały rady miasta Lublin.

Zmiany w opłatach za śmieci w Lublinie

Przypomnijmy, że od 1 lipca 2021 r. w Lublinie wzrosną opłaty za odbiór odpadów. Stawki będą zależne od ilości mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, a nie tak jak dotychczas od gospodarstwa domowego. W zabudowie wielorodzinnej stawka wyniesie 28.80 zł miesięcznie, natomiast w jednorodzinnej 24,80.

ZOBACZ TAKŻE:
► Podwyżka opłat za śmieci w Lublinie. Nowe stawki za odpady od lipca 2021

Fundacja Wolności ma spore wątpliwości dotyczące kalkulacji przyjętych przez urzędników do wyliczenia stawek. We wtorek Fundacja złożyła wniosek do wojewody lubelskiego Lecha Sprawki o zbadanie zgodności z prawem uchwały wprowadzającej zmian w opłatach za gospodarowanie odpadami.

„Nasze wątpliwości wzbudza przyjęta w uchwale liczba mieszkańców Lublina – 280 tysięcy. Zgodnie z przepisami prawa, rada określając stawki opłat za śmieci powinna brać pod uwagę liczbę mieszkańców gminy. Tymczasem w uzasadnieniu do uchwały bazowano na liczbie osób ujętych w deklaracjach za śmieci” – mówi Krzysztof Jakubowski, prezes zarządu Fundacji Wolności.

„Potwierdzają to inne dokumenty opracowane w urzędzie, które wskazują na znacznie wyższą liczbę mieszkańców np. „Analiza systemu gospodarki odpadami komunalnymi za 2019 rok”, w której urzędnicy oszacowali liczbę mieszkańców miasta na ponad 329 tys. osób. Tym samym kalkulacja kosztów funkcjonowania systemu odbioru odpadów jest nieprawidłowa” – przekonuje Kowalik.

„Założenie liczby 280 tys. mieszkańców gminy miało istotny wpływ na wyliczenie wielkości stawki opłat za gospodarowanie odpadami. Gdyby w kalkulacji uwzględniono 325 tys. mieszkańców, stawka za gospodarowanie odpadami w przeliczeniu na jedną osobę byłaby o ok. 3,5 zł miesięcznie niższa” – czytamy w piśmie do wojewody lubelskiego.

Kolejnym zastrzeżeniem Fundacji Wolności jest fakt, że dane dotyczące ilości wytwarzanych śmieci zostały opublikowane przez urzędników 30 kwietnia, czyli dzień po sesji rady miasta, na której przyjęto podwyżki opłat za śmieci. To oznacza, że radni nie mieli możliwości zapoznać się z dokumentem.

Kolejnym argumentem podważającym zgodność z prawem uchwały jest koszt funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami, który oszacowano na 85,8 mln zł. Mnożąc stawki (24,80 zł od osoby w zabudowie wielorodzinnej oraz 28,80 zł w zabudowie jednorodzinnej) przez rzeczywistą liczbę mieszkańców (325 tys. osób), otrzymamy kwotę 99,2 mln zł, czyli ponad 13 mln więcej, niż wynika to z wyliczeń.

„Tymczasem zgodnie z przepisami prawa, wpływy z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi powinny równoważyć koszty” – przypomina Fundacja Wolności.

Fundacja ma też zastrzeżenia do ulgi dla rodzin wielodzietnych. Rodzice mający więcej niż trójkę dzieci mieliby płacić tylko za pięć osób. Ze zwolnienia skorzystają tylko rodziny posiadającej co najmniej czworo dzieci. Z ulgi nie skorzysta pięcioosobowa rodzina wielodzietna, która zapłaci tyle samo (124 zł lub 144 zł) co inne gospodarstwo domowe zamieszkiwane przez pięć osób.

ZOBACZ TAKŻE:
► Rodziny wielodzietne zostaną częściowo zwolnione z opłat za wywóz śmieci

„Czy Rada Miasta ma możliwość różnicowania wysokości zwolnienia dla rodzin wielodzietnych w zależności od liczebności rodziny?” – pyta Jakubowski.

Według Fundacji Wolności podniesione wyżej argumenty mogą być podstawą do unieważnienia uchwały. Wojewoda lubelski ma 30 dni od momentu jej otrzymania na jej uchylenie.

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.