Lublin. Budowa Dworca Metropolitalnego pod znakiem zapytania. Ceny przekraczają budżet

Dworzec Metropolitalny koncepcja 1
Wizualizacja Dworca Metropolitalnego przy ul. Młyńskiej

Nie jest pewne, czy uda się zbudować nowy dworzec autobusowy w Lublinie. Najtańsza oferta o blisko 4,9 miliona złotych przekracza zakładany budżet. Czy urzędnicy znajdą brakujące pieniądze?

To jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w Lublinie. Chodzi o budowę nowoczesnego Dworca Metropolitalnego, który skupi komunikację kolejową i autobusową w jednej części miasta. W poniedziałek urzędnicy otworzyli oferty firm zainteresowanych realizacją inwestycji.

Sześciu wykonawców jest zainteresowanych zdobyciem kontraktu. Najtańsza oferta została złożona przez firmę Budimex i opiewa na kwotę 231 mln 471 tys. zł, a najdroższa została wyceniona przez konsorcjum firm Torpol i PBDiM na kwotę 288 mln 801 tys. zł.

Wszystkie oferty złożone w przetargu przewyższają planowany budżet, ponieważ miasto na budowę nowego dworca autobusowego chce przeznaczyć 226 mln 575 tys. zł. Teraz urzędnicy przeanalizują złożone oferty. Następnie podejmą decyzję, czy dołożą brakującą kwotę do najtańszej oferty, czy też unieważnią przetarg i rozpiszą go ponownie.

AKTUALIZACJA: Znamy wykonawcę budowy nowego dworca autobusowego. Prace ruszą jeszcze w tym roku

Dworzec Metropolitalny w Lublinie

Kompleksowy projekt „Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego” zakłada budowę wielofunkcyjnego obiektu integrującego transport zbiorowy zamiejski z komunikacją miejską.

W ramach projektu wykonane zostaną również modernizacje ulic: Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej, budowa nowego przebiegu ul. Gazowej, budowa miejsc postojowych dla autobusów zamiejskich przy ul. Krochmalnej, budowa nowego zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca ‘80 do ul. Dworcowej oraz budowa łącznika ul. Dworcowej i al. PiłsudskiegoZ kolei rondo Sportowców będzie rondem turbinowym.

W ramach całej inwestycji zostanie przebudowane oświetlenie drogowe, trakcja trolejbusowa, kanalizacja deszczowa, wybudowane zostaną także kanały technologiczne. Termin zakończenia całego projektu zaplanowany jest na koniec lipca 2022 r.

Pobliskie ulice

Nowy wygląd po rewitalizacji otrzyma plac Dworcowy. Po całkowitym usunięciu ruchu kołowego stanie się ozdobnym deptakiem połączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego. Przed dworcem PKP pojawią się zatoki postojowe z miejscami typu Kiss&Ride umożliwiające postój na czas przesiadki pasażera na autobus lub pociąg. Tu także zaplanowano postój TAXI. Architektonicznym przedłużeniem Placu Dworcowego będzie ul. 1 Maja. Pojawią się na niej nowe nasadzenia drzew i krzewów, a także 58 miejsc parkingowych i stojaki rowerowe.

Z koli ul. Pocztowa przejdzie pełną wymianę konstrukcji jezdni wraz z chodnikami. Wlot ul. Pocztowej do ul. Kunickiego umożliwi ruch autobusów komunikacji miejskiej. Przebudowę przejdzie też ul. Młyńska od Ronda Sportowców do skrzyżowania z ul. Dworcową. Powstanie na niej ścieżka rowerowa wzdłuż chodnika od strony Dworca (na odcinku od ul. Dworcowej do ronda) oraz w dodatkowy prawoskręt przy rondzie.

Ponadto by zapewnić jak najwięcej miejsca na perony nowego dworca autobusowego cofnięty w stronę torów będzie pas ul. Gazowej. Ulica, zakończona placem do zawracania, pozwoli usunąć ruch kołowy z placu Dworcowego. Dodatkowy pas ruchu powstanie przy rondzie Sportowców. Dla sprawnego przejazdu pojazdów komunikacji miejskiej będzie rondem turbinowym. Pomiędzy ul. Gazową a Młyńską powstanie zupełnie nowy odcinek drogi wraz z jednostronnym chodnikiem i zatoką postojową dla autobusów.

Ul. Dworcowa i Krochmalna

Ul. Dworcowa zostanie przedłużona do ronda przy Targach Lublin (przeznaczone do przebudowy). Dla usprawnienia ruchu zostanie wybudowany jednokierunkowy zjazd z ul. Lubelskiego Lipca ’80 do wspomnianego ronda oraz droga wiodąca od ronda do al. Piłsudskiego (dwukierunkowa z możliwością skrętu w prawo w al. Piłsudskiego). W ten sposób zostanie odciążone rondo Sportowców, a dojazd do Dworca i w stronę centrum Lublina upłynniony.

Po przebudowie na ul. Krochmalnej zachowane będą pasy rowerowe. Po obu stronach drogi, w miejscu gdzie pozwala na to szerokość pasa drogowego, oddzielono projektowane chodniki od jezdni pasem zieleni, tak aby istniejące słupy trakcyjne nie kolidowały z chodnikiem. Przy ul. Krochmalnej powstaną też dwie dodatkowe drogi z ponad 120 miejscami postojowymi dla busów i autobusów.

Komunikacja miejska i zamiejska

Obok nowego dworca powstanie pętla komunikacji miejskiej, która zastąpi obecnie istniejące przystanki komunikacji miejskiej na Placu Dworcowym i ul. Gazowej. Jednocześnie, znacznej przebudowie ulegnie sieć trolejbusowa, gdyż budowa pętli komunikacji miejskiej będzie wiązała się ze zmianą sposobu obsługi tego rejonu przez autobusy i trolejbusy. Na pętli przewidziano dwa przystanki dla linii miejskich – jeden dla linii jadących w kierunku północnym i wschodnim Lublina, drugi w kierunku zachodnim Lublina. Oba będą wyposażone w wyświetlacze informacji pasażerskiej oraz zadaszenia. Dojazd do nowej pętli poprowadzony będzie ul. Gazową i Młyńską, na których przewidziano budowę sieci trolejbusowej. W ramach budowy Dworca Metropolitalnego przewidziano instalację dwóch ładowarek autobusów elektrycznych w rejonie ul. Gazowej.

Dla komunikacji zamiejskiej na terenie dworca przewidziano 43 stanowiska odjazdowe. Będą wyposażone w wyświetlacz prezentujący najbliższe odjazdy autobusów oraz dodatkowe informacje dla pasażerów. Dla autobusów zamiejskich kończących trasę, dla wygody pasażerów przewidziano osobne stanowisko zlokalizowane bezpośrednio przy pętli komunikacji miejskiej oraz budynku dworca. Wszystkie stanowiska znajdą się pod jednym zadaszeniem, dodatkowo pokrytym panelami fotowoltaicznymi.

Czytaj także: Jeszcze nie zbudowany, a już z nagrodami. Projekt Dworca Metropolitalnego w Lublinie z prestiżową nagrodą Real Estate Impactor 2020

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.