Ważny temat? Prześlij newsa!

Leczenia u pacjentów wad zgryzu z użyciem nakładek – Rzecznik Praw Pacjenta nakazał zaniechanie ww. praktyk popularnej firmie

Spotted Lublin

Rzecznik Praw Pacjenta zakończył badanie dotyczące działalności placówki medycznej dr. Smile i ustalił, że w obszarze leczenia wad zgryzu z wykorzystaniem nakładek nie zostały zachowane właściwe standardy opieki medycznej. Zidentyfikowano wiele nieprawidłowości, które naruszały prawa pacjentów w tej kwestii. Pod lupą sposób leczenia i prowadzenia pacjenta Na podstawie szczegółowej analizy materiału dowodowego, w tym opinii […]

Badanie zgryzu

Aparat ortodontyczny | fot. pexels

Rzecznik Praw Pacjenta zakończył badanie dotyczące działalności placówki medycznej dr. Smile i ustalił, że w obszarze leczenia wad zgryzu z wykorzystaniem nakładek nie zostały zachowane właściwe standardy opieki medycznej. Zidentyfikowano wiele nieprawidłowości, które naruszały prawa pacjentów w tej kwestii.

Pod lupą sposób leczenia i prowadzenia pacjenta

Na podstawie szczegółowej analizy materiału dowodowego, w tym opinii Konsultanta wojewódzkiego ds. ortodoncji dla województwa mazowieckiego, Rzecznik Praw Pacjenta ustalił, że w omawianej placówce medycznej następowało nieprawidłowe diagnozowanie i leczenie pacjentów dotyczące wad zgryzu przy wykorzystaniu nakładek.

Pomiar zgryzu
Aparat ortodontyczny badanie | fot. pexels.com

Jako główne ryzyko dla pacjenta wskazano brak odpowiedniej diagnostyki, w tym nie przeprowadzano wystarczających badań radiologicznych, postawienia rozpoznań ortodontycznych wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych oraz opracowania pełnych i zindywidualizowanych planów leczenia pacjentów.

Niewystarczająca opieka nad pacjentem i zdalny charakter konsultacji

Niedociągnięcia w procesie świadczenia opieki zdrowotnej objawiały się brakiem zapewnienia odpowiedniej opieki ze strony lekarzy dentystów i innych specjalistów, zarówno podczas procesu kwalifikacji do leczenia, jak i podczas nadzoru nad terapią.

Mała liczba personelu medycznego

Placówka medyczna zatrudniała jedynie dwóch lekarzy dentystów, którzy mieli pod opieką kilkanaście tysięcy pacjentów.

Zdalne konsultacje bez wizyt osobistych

Proces opieki był przeważnie prowadzony zdalnie za pomocą aplikacji telefonicznej, co – zgodnie z opiniami zdobytymi w trakcie sprawy – nawet przy wsparciu gabinetów partnerskich, nie może być w stanie zapewnić właściwej opieki.

stomatolog dentysta
Zdjęcie ilustracyjne | fot. pixabay

Diagnostyka i leczenie pacjentów w obecnej formie – niebezpieczne dla pacjentów

Diagnostyka i terapia wad zgryzu w omawianej placówce medycznej są realizowane w sposób, który w ocenie rzecznika narusza zasady ostrożnej i właściwej kwalifikacji do prowadzenia tej terapii oraz nadzoru nad procesem leczenia.

takie postępowanie jest szczególnie niebezpieczne dla pacjentów i narusza zbiorowe prawo pacjentów do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością (art. 8 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta).

Dokumentacja medyczna – prowadzona w sposób niezgodny z wytycznymi

Wskazany podmiot leczniczy nieprawidłowo, niezgodnie z przepisami prawa prowadzi dokumentację medyczną pacjentów, tj. w sposób szczątkowy, lakoniczny, bez wskazania istotnych informacji dotyczących udzielanych świadczeń zdrowotnych, umożliwiających odtworzenie w sposób rzetelny i chronologiczny przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych.

Ostateczna ocena i podjęte działania wobec dr. Smile

Rzecznik Praw Pacjenta stwierdził, że omawiana placówka medyczna łamie również zbiorowe prawa pacjentów dotyczące dokumentacji medycznej. Nakazał zaniechanie ww. praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów i obecnie oczekuje na wykonanie decyzji. W przypadku braku wykonania decyzji Rzecznika Praw Pacjenta na podmiot leczniczy zostanie nałożona kara pieniężna do 500 tys. zł.

Dodaj opinię

Powiadomienia
Powiadom o

Dodając opinię akceptujesz regulamin. Administratorem Twoich danych osobowych jest Grupa Spotted Sp. z o.o.. Szczegóły przetwarzania danych znajdują się w polityce prywatności.

0 opinii
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Od 2016 roku piszemy o życiu mieszkańców Lublina. Jesteśmy zawsze z nimi: informujemy, interweniujemy, pomagamy. Każdego dnia dostarczamy czytelnikom informacje z naszego miasta i regionu. Wielokrotnie zdobyte przez nas newsy trafiły do ogólnopolskiej prasy, telewizji, radia i Internetu. Jesteśmy jednym z największych portali w Lublinie, który według wyników oglądalności Google Analytics, w marcu 2022 r. odwiedziło ponad 1,7 mln UU.

Pozostałe teksty autora

Najnowsze teksty

Najnowsze opinie:

facebook instagram pinterest twitter youtube linkedin tiktok twitch search menu close arrow-left-short arrow-right-short arrow-right-long arrow-left-long arrow-down check check