Rzecznik Praw Pacjenta zakończył badanie dotyczące działalności placówki medycznej dr. Smile i ustalił, że w obszarze leczenia wad zgryzu z wykorzystaniem nakładek nie zostały zachowane właściwe standardy opieki medycznej. Zidentyfikowano wiele nieprawidłowości, które naruszały prawa pacjentów w tej kwestii.
Pod lupą sposób leczenia i prowadzenia pacjenta
Na podstawie szczegółowej analizy materiału dowodowego, w tym opinii Konsultanta wojewódzkiego ds. ortodoncji dla województwa mazowieckiego, Rzecznik Praw Pacjenta ustalił, że w omawianej placówce medycznej następowało nieprawidłowe diagnozowanie i leczenie pacjentów dotyczące wad zgryzu przy wykorzystaniu nakładek.

Jako główne ryzyko dla pacjenta wskazano brak odpowiedniej diagnostyki, w tym nie przeprowadzano wystarczających badań radiologicznych, postawienia rozpoznań ortodontycznych wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych oraz opracowania pełnych i zindywidualizowanych planów leczenia pacjentów.
Niewystarczająca opieka nad pacjentem i zdalny charakter konsultacji
Niedociągnięcia w procesie świadczenia opieki zdrowotnej objawiały się brakiem zapewnienia odpowiedniej opieki ze strony lekarzy dentystów i innych specjalistów, zarówno podczas procesu kwalifikacji do leczenia, jak i podczas nadzoru nad terapią.
Mała liczba personelu medycznego
Placówka medyczna zatrudniała jedynie dwóch lekarzy dentystów, którzy mieli pod opieką kilkanaście tysięcy pacjentów.
Zdalne konsultacje bez wizyt osobistych
Proces opieki był przeważnie prowadzony zdalnie za pomocą aplikacji telefonicznej, co – zgodnie z opiniami zdobytymi w trakcie sprawy – nawet przy wsparciu gabinetów partnerskich, nie może być w stanie zapewnić właściwej opieki.

Diagnostyka i leczenie pacjentów w obecnej formie – niebezpieczne dla pacjentów
Diagnostyka i terapia wad zgryzu w omawianej placówce medycznej są realizowane w sposób, który w ocenie rzecznika narusza zasady ostrożnej i właściwej kwalifikacji do prowadzenia tej terapii oraz nadzoru nad procesem leczenia.
takie postępowanie jest szczególnie niebezpieczne dla pacjentów i narusza zbiorowe prawo pacjentów do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością (art. 8 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta).
Dokumentacja medyczna – prowadzona w sposób niezgodny z wytycznymi
Wskazany podmiot leczniczy nieprawidłowo, niezgodnie z przepisami prawa prowadzi dokumentację medyczną pacjentów, tj. w sposób szczątkowy, lakoniczny, bez wskazania istotnych informacji dotyczących udzielanych świadczeń zdrowotnych, umożliwiających odtworzenie w sposób rzetelny i chronologiczny przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych.
Ostateczna ocena i podjęte działania wobec dr. Smile
Rzecznik Praw Pacjenta stwierdził, że omawiana placówka medyczna łamie również zbiorowe prawa pacjentów dotyczące dokumentacji medycznej. Nakazał zaniechanie ww. praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów i obecnie oczekuje na wykonanie decyzji. W przypadku braku wykonania decyzji Rzecznika Praw Pacjenta na podmiot leczniczy zostanie nałożona kara pieniężna do 500 tys. zł.
Najnowsze posty
Dodaj opinię