Dworzec Metropolitalny gotowy za trzy miesiące. Ukończono blisko 90% zaplanowanych prac

Budowa Dworca Metropolitalnego w Lublinie
Budowa Dworca Metropolitalnego w Lublinie | fot. Miasto Lublin

Wykonawca ma czas na zakończenie inwestycji do 20 października. Aktualnie stopień zaawansowania prac to blisko 90%, a ich wartość przekroczyła 199,7 mln zł. Projekt unijny obejmował także inne zadania – budowę nowego zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca ’80 do ul. Dworcowej oraz budowę łącznika ul. Dworcowej i al. Piłsudskiego, jak również rozbudowę ul. Krochmalnej.

Prace idą naprzód na zewnątrz i w środku

Generalny wykonawca inwestycji firma Budimex, realizuje zadania 1, 3 i 4. Obejmują one budowę budynku dworca wraz z placem peronów odjazdowych i przyjazdowych, przebudowę pl. Dworcowego oraz sąsiadujących ulic: Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej oraz Gazowej, a także ronda Sportowców.

Parkingi dla autobusów i busów na ul. Krochmalnej
Parkingi dla autobusów i busów na ul. Krochmalnej | fot. Miasto Lublin

Aktualne prace skupiają się głównie na układaniu nawierzchni placu dworcowego oraz robotach wykończeniowych i instalacyjnych w budynku, m.in. układaniu płytek ściennych i podłogowych, żywicy w garażach oraz robotach malarskich. Ponadto prowadzone są dodatkowe uzgodnienia w zakresie instalacji elektrycznych oraz branży zieleniarskiej.

Zmiana orgnizacji ruchu wokół Dworca Metropolitalnego

Od dzisiaj (24 lipca) nastąpiła zmiana organizacji ruchu w zakresie postoju końcowego autobusów.  Dotychczas pojazdy komunikacji miejskiej stawały na ul. Młyńskiej, a po zmianie na łączniku w zatoce autobusowej. Przystanki pozostały bez zmian.

W tym czasie drogowcy wykonają oznakowanie poziome na ul. Młyńskiej. Finalizowane są też nasadzenia zieleni w pasie drogowym łącznika pomiędzy ul. Gazową a ul. Młyńską. Ponadto wykonawca będzie montował trakcję trolejbusową pod zadaszeniem dworca. Jeśli prace w tym zakresie przebiegną pomyślnie, to z końcem wakacji powinny rozpocząć się odbiory branży drogowej, czyli zmodernizowanych ulic.

Zmiany na ul. Pocztowej i Młyńskiej – nowa ścieżka rowerowa

Wymiana konstrukcji jezdni i chodników na ulicy pocztowej. Wlot od ul. Pocztowej do ul. Kunickiego umożliwi ruch autobusów komunikacji miejskiej.

Przebudowę przeszła też ul. Młyńska od ronda Sportowców do skrzyżowania z ul. Dworcową. Powstała na niej ścieżka rowerowa wzdłuż chodnika od strony Dworca (na odcinku od ul. Dworcowej do ronda) oraz dodatkowy prawoskręt przy rondzie.

plac dworcowy dworzec pkp lublin
Plac Dworcowy przed Dworcem Głównym PKP w Lublinie | fot. Dominik Wąsik

Ponadto, by zapewnić jak najwięcej miejsca na perony nowego dworca autobusowego, cofnięto w stronę torów pas ul. Gazowej. Ulica, zakończona placem do zawracania, pozwoli usunąć ruch kołowy z placu Dworcowego.

Dodatkowy pas ruchu powstał przy rondzie Sportowców. Dla sprawnego przejazdu pojazdów komunikacji miejskiej będzie rondem turbinowym. Pomiędzy ul. Gazową a Młyńską powstał zupełnie nowy odcinek drogi wraz z jednostronnym chodnikiem i zatoką postojową dla autobusów. 

Z kolei Plac Dworcowy, po całkowitym usunięciu ruchu kołowego, stanie się ozdobnym deptakiem połączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego. Przed dworcem PKP powstały zatoki postojowe z miejscami typu Kiss&Ride umożliwiające postój na czas przesiadki pasażera na autobus lub pociąg. Tu także przewidziano postój TAXI.

Dworzec Metropolitalny koncepcja 2
Wizualizacja Dworca Metropolitalnego przy ul. Młyńskiej

Architektonicznym przedłużeniem pl. Dworcowego stanie się ul. 1 Maja. Pojawiły się na niej nowe nasadzenia drzew i krzewów, a także 58 miejsc parkingowych i stojaki rowerowe.

Dworzec Lublin w liczbach

  • trzykondygnacyjny budynek,
  • parking podziemny dla 174 samochodów,
  • 122 miejsca postojowe dla autobusów i busów,
  • 53 stanowiska dla autobusów komunikacji dalekobieżnej i regionalnej,
  • 13 stanowisk dla komunikacji miejskiej,
  • 4 stanowiska ładowania autobusów elektrycznych,
  • 166 miejsc postojowych w obiektach Park&Ride,
  • 67 stanowisk postojowych w obiektach Bike&Ride,
  • 11 stanowisk postojowych w obiektach Kiss&Ride,
  • około 6 km wybudowanych/przebudowanych linii trolejbusowych i autobusowych,
  • 1,3 km wybudowanej infrastruktury rowerowej,
  • nasadzenia około 100 nowych drzew oraz ponad 31 tys. krzewów, pnączy, bylin i traw ozdobnych.

Ile będzie kosztował Dworzec?

Całkowita wartość projektu to prawie 340 mln zł, z czego blisko 194 mln zł stanowi dofinansowanie z UE. Do tej pory wartość wykonanych robót dla całego projektu wynosi ponad 235 mln zł. Na rozliczenie projektu w zakresie rzeczowym jest czas do 31 października, a finansowym do końca grudnia. 

Jak myślicie, wyrobią się w czasie? Czy ta inwestycja była potrzebna miastu? Zostawcie anonimowo komentarz poniżej

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
  1. A przyjezdni będą chyba latać do Biedronki na zakupy na Wolską, bo przy dworcu nawet żadnej minigalerii nie będzie. W wielu miastach przy samym dworcu jest jakiś sklep typu Lidl, Rossmann, Biedronka, a tu tylko sama żabka na pocztowej, przy której już na starcie wiłają bazgroły. Skoro można było przeprowadzić rzeź drzew, bo jeszcze 27 października zeszłego roku na własne oczy widziałem jak usuwali drzewo przy samym skrzyżowaniu Młyńska/Dworcowa, to i miejsca na sklep gdzieś powinno wystarczyć.

  2. W wizualizacjach były nowe drzewa w okolicach Dworcowej, oczywiście w rzeczywistości zalane betonem, ostatnie drzewa wycięte w październiku. W lecie 100 stopni