Żuk: To prokuratura domaga się zmiany metody naliczenia opłaty za odpady

krzysztof żuk prezydent lublina
Krzysztof Żuk, prezydent Lublina

Prezydent Lublina Krzysztof Żuk broni się i tłumaczy, że zapowiedziana podwyżka opłat za śmieci wynika ze zmian metody naliczania opłat za odpady, które wymusiła Prokuratora Rejonowa Lublin – Południe.

Zapłacimy więcej za śmieci w Lublinie

Do wczorajszej informacji o planowanej zmianie wysokości opłat za odbiór odpadów od mieszkańców Lublina odniósł się prezydent Lublina Krzysztof Żuk, który tłumaczy, że planowane zmiany nie są pomysłem miasta, a Prokuratury Rejonowej Lublin – Południe.

ZOBACZ TAKŻE:
Podwyżka opłat za śmieci w Lublinie. Nowe stawki za odpady od lipca 2021

„Skierowałem do rady miasta projekt uchwały w sprawie zmiany metody naliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zrobiłem to dlatego, że takich zmian zażądała Prokuratora Rejonowa Lublin – Południe twierdząc przy tym, że w całym kraju jednostki prokuratury podejmują takie same kroki wobec samorządów z polecenia Prokuratury Krajowej” – tłumaczy Krzysztof Żuk.

„Wobec interwencji Prokuratury nie mieliśmy innej możliwości działania, jak tylko podjęcie prac nad zmianą uchwały w taki sposób, by nowa metoda naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi była jak najmniej dotkliwa dla naszych mieszkańców” – mówi Żuk. – „W mojej opinii udało się to osiągnąć, bo nowe stawki w Lublinie będą porównywalne, a nawet niższe niż w wielu innych gminach w województwie lubelskim, które wprowadziły nowy cennik w ostatnim czasie” – dodał.

O nowej metodzie naliczania opłat za odpady pisaliśmy TUTAJ. Poniżej publikujemy wyjaśnienie Pani Marty Smal-Chudzik, dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Lublin ws. planowanych zmian.

Wyjaśnienie

„Przedstawiona Radzie Miasta Lublin propozycja zmiany zasad naliczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest bezpośrednią pochodną prowadzonych w całym kraju działań Prokuratury Krajowej, która za pośrednictwem Prokuratur Rejonowych zwróciła się do samorządów „…o podjęcie działań mających na celu dokonanie odpowiedniej zmiany przedmiotowej uchwały poprzez zastąpienie sposobu wyliczenia stawki z użyciem kryterium liczby osób zamieszkujących w „gospodarstwie domowym” – poprzez użycie kryterium ustawowego określonego w art. 6j cytowanej ustawy, a mianowicie w taki sposób, by stawka opłaty uzależniona była od „liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość”.

To właśnie z tego powodu metoda naliczenia opłaty od gospodarstwa domowego ze stawką zróżnicowaną w zależności od liczby osób w tym gospodarstwie, do której mieszkańcy naszego miasta już się przyzwyczaili i ją zaakceptowali, musi być zmieniona. Nie chcieliśmy dopuścić do sytuacji, w której Prokuratura podjęłaby działania w kierunku stwierdzenia nieważności tej uchwały.

Przypomnijmy, że wcześniej organy nadzoru, tj. Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie oraz Wojewoda Lubelski, nie stwierdziły nieprawidłowości przy podejmowaniu uchwały Rady Miasta Lublin z dnia 20.12.2018 roku określającej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Biorąc jednak pod uwagę skierowane do Przewodniczącego Rady Miasta Lublin w dniu 27.01.2020 r. pismo Prokuratury Rejonowej Lublin – Południe „…o podjęcie działań mających na celu dokonanie odpowiedniej zmiany przedmiotowej uchwały poprzez zastąpienie sposobu wyliczenia stawki z użyciem kryterium liczby osób zamieszkujących w „gospodarstwie domowym” – poprzez użycie kryterium ustawowego określonego w art. 6j cytowanej ustawy, a mianowicie w taki sposób, by stawka opłaty uzależniona była od „liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość” oraz wskazanie, że „…analiza gminnych uchwał dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest dokonywana przez jednostki prokuratury w całym kraju z polecenia Prokuratury Krajowej” Gmina Lublin została zmuszona do zmiany uchwały.

Zgodnie z zapisami art. 6j ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wybór metody naliczenia opłaty może zatem dotyczyć jedynie następujących opcji:

– jedna stawka od gospodarstwa domowego bez względu na liczbę osób,

– od ilości zużytej wody,

– od powierzchni lokalu mieszkalnego,

i ostatnia, według nas jedyna możliwa na tym etapie do zaakceptowania,

– od liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość.

Wobec informacji, jakie pojawiły się w artykułach o szczególnym obciążeniu opłatami za gospodarowanie odpadami dużych rodzin pragnę wyjaśnić, że żadna z metod wymienionych w przepisach prawa oprócz tej, którą stosowaliśmy dotychczas, a która została zakwestionowana przez Prokuraturę, nie chroni dużych rodzin.

Pragnę nadmienić, że nowe stawki opłat znacząco poprawią sytuację samotnie mieszkających w domkach jednorodzinnych osób, często osób starszych w tym emerytów, którzy zwracali się do nas niejednokrotnie z prośbą o ponowną analizę stawek, aby nie obciążały ich tak bardzo. Zaproponowane stawki w domkach jednorodzinnych to dla 1 mieszkańca 28,80 zł zamiast 45,00 zł i dla dwóch mieszkańców 57,60 zł zamiast 60,00 zł.

Warto przy tej okazji podkreślić, że od dłuższego czasu toczy się w Polsce dyskusja na temat rosnących kosztów gospodarki odpadami, którymi obciążani są mieszkańcy. Samorządy muszą ponosić konsekwencje przepisów kreowanych przez Parlament oraz braku działań ze strony Rządu, aby tę sytuację poprawić. Szansą na zmniejszenie kosztów systemu miało być wprowadzenie tzw. rozszerzonej odpowiedzialności producenta, dzięki czemu środki pozyskane z tego systemu od przedsiębiorców zasilałyby system gospodarki odpadami i pomniejszały tym samym opłaty dla mieszkańców. Do tej pory światła dziennego nie ujrzał nawet projekt ustawy w tym zakresie, mimo że gotowe rozwiązania były już wielokrotnie przedstawiane przez stronę samorządową m.in. w stanowiskach Unii Metropolii Polskich.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapowiada zmiany w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w kierunku zniesienia zasady samobilansowania systemu gospodarki odpadami, co doprowadziłoby do sytuacji, że gmina miałaby dopłacać do systemu z innych środków budżetowych, co absolutnie nie rozwiązuje problemu wysokich kosztów w gospodarce odpadami.

Odnosząc się do wysokości stawek opłat, jakie zostały zaproponowane w uchwale Radzie Miasta można śmiało powiedzieć, że są one porównywalne, a nawet niższe niż w wielu innych gminach w województwie lubelskim, które zmieniły uchwały w ostatnim czasie:

  • Miasto Świdnik 30 zł/osoba,
  • Gmina Jastków 29 zł/osoba,
  • Miasto Tomaszów Lubelski 27 zł/osoba,
  • Gmina Głusk 25 zł/osoba.

Spośród miast Unii Metropolii Polskich metodę od mieszkańca ze stawką zróżnicowaną w zależności od rodzaju zabudowy stosuje Miasto Rzeszów: stawka od 1 marca 2020 roku to 27 zł za osobę w zabudowie wielorodzinnej i 32 zł za osobę w zabudowie jednorodzinnej.

Rozumiemy, że wprowadzenie nowej metody naliczenia opłaty budzi wśród mieszkańców duże emocje. Wyjaśniam, że wybraliśmy możliwe i bezpieczne pod względem prawnym rozwiązanie. Wysokość stawek opłat odzwierciedla faktyczne koszty systemu gospodarki odpadami, które są wysokie, ale nie odbiegają od kosztów w innych gminach.

Obniżenie kosztów systemu gospodarki odpadami nie będzie możliwe dopóki nie zostaną wprowadzone przez Rząd mechanizmy prawne pozwalające na odciążenie samorządów, a także mieszkańców”.

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.