Złe wieści dla pasażerów komunikacji miejskiej. Bilety będą droższe?

Trolejbus linii nr 156 na ul. Królewskiej
Trolejbus linii nr 156 na ul. Królewskiej | fot. Dominik Wąsik

Lublin, podobnie jak inne samorządy, stoi w obliczu trudnej sytuacji budżetowej, a także lawinowo rosnących kosztów. ZTM analizuje scenariusz korekty taryfy biletowej, co spowoduje podwyżkę cen biletów.

Trudna sytuacja w komunikacji miejskiej

Jak już wczoraj informowaliśmy, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie boryka się z problemem zakupu energii elektrycznej niezbędnej do funkcjonowania m.in. sieci trolejbusowej czy ładowania autobusów elektrycznych. W przetargu wpłynęły trzy oferty, lecz każda przekracza założony przez MPK budżet. Od lipca nastąpi wzrost cen energii w wysokości ok. 220% (z 303 zł/MWh do 971 zł/MWh).

Czytaj więcej: Gigantyczna podwyżka za prąd dla MPK Lublin. Spółka otrzymała trzy oferty, każda przekracza założony budżet

Obecna sytuacja powoduje, że Zarząd Transportu Miejskiego nie wyklucza podwyżki cen biletów w komunikacji miejskiej. Wpływ na to ma nie tylko spadek liczby pasażerów, a co za tym idzie, sprzedanych biletów, ale również rekordowa inflacja i rosnące koszty: oleju napędowego i energii elektrycznej.

„Obecnie mamy do czynienia z ogromnym wzrostem kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej. Jest on związany z drastycznym wzrostem cen oleju napędowego i energii elektrycznej oraz stale galopującą inflacją, pogłębioną trwającą wojną na Ukrainie. Zgodnie z informacją podaną przez GUS wysokość inflacji ogółem w marcu 2022r., licząc rok do roku, wyniosła 10,9%, z czego wzrost dotyczący nośników energii wyniósł 23,9%, a paliw aż 33,5%” – komentuje Monika Białach z Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

ZTM nie ukrywa, że należy spodziewać się dalszego znacznego wzrostu cen energii elektrycznej.

„Wzrost cen paliw wymusza waloryzację stawek za wozokilometr płaconych przewoźnikom realizującym przewozy w lubelskiej komunikacji miejskiej. Od 2-go kwartału tego roku stawki te dla przewoźników prywatnych w systemie ZTM, wzrosły prawie o 1 zł za wozokilometr. Na wzrost kosztów utrzymania komunikacji ma też wpływ konieczność zwiększenia wynagrodzeń m.in. dla kierowców, wynikająca z wzrostu płacy minimalnej a także z deficytu kierowców na rynku, co wiąże się niejednokrotnie z koniecznością ich zatrudniania w godzinach nadliczbowych” – tłumaczy Monika Białach.

Podwyżka cen biletów nieunikniona?

„Biorąc pod uwagę powyższe aspekty, bardzo mocno analizujemy scenariusz korekty taryfy biletowej, chociaż o ogólny wskaźnik inflacji (10,9%) – pomimo tego, iż „wskaźniki transportowe” są dużo wyższe (nośniki energii wzrosły o 23,9%, paliw o 33,5%). Tym samym korekta miałaby tylko i wyłącznie charakter waloryzacyjny” – mówi Monika Białach.

4 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
  1. Na co komu ten ZTM ? Tyle lat MPK było bez ZTMu i jakoś prosperowało . ZTM to tylko dodatkowe koszta dla miasta , czynsze za lokale na kraśnickich , wypłaty dla pracowników itp. No ale przecież trzeba było dać robotę swoim rodzinom . Żenada !!!

  2. Rozumiem, wszystko drożeje i tutaj też muszą zarabiać więcej tylko niech cena idzie w parze z jakością, a przejazdów jest coraz mniej, nie mówiąc, że w sobotę i niedzielę jeden na godzinę – żenada. Co roku zmniejszają ilość przejazdów/dobę – ciekawe co zrobią w tym roku. A poza tym po co utworzono ZTM? Nie mogę zrozumieć sensu tworzenia z jednej firmy kilku, niby w ramach oszczędności. Ale jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze.

  3. Ukraincy w ramach podziekowania choćby za darmowe przejazdy niech pchają.. Ale jak to, darmocha dla jednych a podwyżki bo nie ma dla drugich? Polityka Polska obecnie w pigułce

  4. 1. Podwyżki cen.
    2. Ktoś musi sfinansować darmowe przejazdy Ukraińców, albo inne koszty.