Zielona fala w Lublinie. Miasto wraca do tematu rozbudowy obecnego systemu

Sygnalizacja świetlna na rondzie Lubelskiego Lipca '80 | fot. Dominik Wąsik

Po fiasku z 2019 r. ratusz wraca do tematu rozbudowy obecnego Systemu Zarządzania Ruchem, który odpowiada m.in. zieloną falę. Zanim miasto ogłosi przetarg, musi najpierw zdobyć pieniądze.

Sprawa rozbudowy obecnego Systemu Zarządzania Ruchem sięga jesieni 2017 r. Wtedy ratusz wybrał warszawską spółkę Qumak, która miała przebudować sygnalizacje świetlne na 46 skrzyżowaniach. W 2015 roku do systemu Centrum Zarządzania Ruchem włączono 69 skrzyżowań.

W styczniu 2019 r. ratusz zerwał umowę z firmą Qumak i nałożył na nią kary sięgające 31 mln zł. Było to spowodowane problemami finansowymi Qumaka, w wyniku czego realizacja inwestycji w Lublinie zaczęła łapać duże opóźnienie, a kontakt z wykonawcą był znikomy.

Zobacz: Problem z zieloną falą w Lublinie. Miasto zerwało umowę z firmą

Pieniądze pozyskane z dotacji unijnej na to zadanie zostały przesunięte na realizację innego projektu. Ponad 18 mln zł zostało przeznaczonych na budowę węzłów przesiadkowych na terenie Lublina.

Kolejne podejście do rozbudowy Inteligentnego Systemu Zarządzania Ruchem

W środę (13.10) skierowaliśmy zapytanie do ratusza w sprawie apelu wicestarosty świdnickiego Bartłomieja Pejo i radnego Lublina Stanisława Brzozowskiego o montaż sekundników na najważniejszych skrzyżowaniach w Lublinie.

Zobacz: Apelują o montaż sekundników na skrzyżowaniach. „Obecny system nie spełnia swojego zadania”

„Analiza wdrożenia funkcjonalności sygnalizacji świetlnej analogicznej do tej, którą zastosowano w Świdniku, będzie rozważana na etapie prac projektowych dotyczących rozbudowy obecnego Systemu Zarządzania Ruchem” – mówi Justyna Góźdź z biura prasowego Urzędu Miasta Lublin.

Rozpoczęcie prac w tym zakresie ratusz planuje w przyszłym roku, a realizacja tego zadania będzie możliwa po pozyskaniu środków ze źródeł zewnętrznych (dotacji).

„Planowana rozbudowa systemu i objęcie nim terenu całego miasta umożliwi obszarowe sterowanie potokami ruchu oraz poprawę zarządzania sygnalizacjami świetlnymi i centralne monitorowanie ich pracy, co usprawni szybką reakcję na powstające usterki i skróci czas ich usuwania. Dodatkowo rozbudowa systemu umożliwi uzyskanie pełnego obrazu ruchu drogowego i zwiększenie jego płynności poprzez poprawę koordynacji sygnalizacji.” – wyjaśnia Góźdź.

Rozbudowany system ma również zapewnić zielone światło na każdym skrzyżowaniu będącym na drodze pojazdu uprzywilejowanego wyposażonego w urządzenie ITS. Dzięki niemu określona będzie dokładna lokalizacja pojazdu, która następnie trafi do Centrum Zarządzania Ruchem. Wszystko ma dziać się automatycznie. Po przejeździe radiowozu, ambulansu czy wozu straży pożarnej sygnalizacja świetlna wróci do normalnej pracy.

„Planowana rozbudowa związana będzie również z zakupem nowoczesnego systemu planowania bądź zarządzania komunikacją miejską wraz ze sprzętem i wyposażeniem. Umożliwi to reagowanie w czasie rzeczywistym na drogowe objazdy, pozwoli na bezpośrednią integrację z obecnymi systemami, przez co zwiększy się bezpieczeństwo w komunikacji, a także dostęp do informacji pasażerskiej” – dodaje Góźdź.



WASZE KOMENTARZE

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.