Sąd Apelacyjny w Lublinie, po rozpoznaniu sprawy z powództwa spółki Warbus przeciwko Gminie Lublin, 30 października 2025 roku wydał wyrok w całości korzystny dla miasta. Tym samym oddalił apelację firmy, która domagała się od Lublina ponad 6,5 mln złotych dodatkowego wynagrodzenia za przewozy realizowane w latach 2016–2019.
Sąd II instancji utrzymał w mocy wcześniejszy wyrok Sądu Okręgowego, który uznał, że Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego (dawniej ZTM) działał prawidłowo i zgodnie z zawartą umową.
– Sąd Apelacyjny oddalił apelację i podtrzymał w całości wyrok I instancji, uznając tym samym, iż sposób waloryzacji dokonywany przez Gminę Lublin był prawidłowy. To kolejna już sprawa wygrana przez ZDiTM z powództwa spółki Warbus – wskazuje mecenas Justyna Ćwirta-Jelonek, radca prawny ZDiTM reprezentująca jednostkę przed sądem.
Sprawdź, co oferują i czego szukają mieszkańcy Lublina
Spór o waloryzację i roszczenia milionowe
Warszawska spółka Warbus, obsługująca część linii autobusowych w Lublinie do 2019 roku, domagała się od miasta dodatkowych pieniędzy z tytułu waloryzacji stawek za tzw. wozokilometr. ZDiTM konsekwentnie podkreślał, że płatności realizowane były zgodnie z zapisami kontraktu, a żądania przewoźnika były bezpodstawne i sprzeczne z zasadami finansów publicznych.
To właśnie spór finansowy – jak tłumaczył Warbus – miał być przyczyną nagłego zaprzestania świadczenia usług przewozowych w lipcu 2019 roku, co spowodowało poważne utrudnienia dla pasażerów komunikacji miejskiej w Lublinie.
Zobacz również
Kolejne zwycięstwo miasta
Nie jest to pierwsze korzystne dla Lublina orzeczenie w sprawach z Warbusem. W 2023 roku Sąd Okręgowy w Lublinie oddalił inny pozew spółki opiewający na blisko 1,5 mln złotych. W tamtym postępowaniu biegły sądowy potwierdził, że żądane przez Warbus stawki były „nierealne, a wręcz absurdalnie wysokie”.
Zobacz również
ZDiTM wyliczył wówczas, że przy postulowanych przez spółkę zasadach waloryzacji, za sam pierwszy kwartał 2022 roku miasto musiałoby zapłacić niemal tyle, ile za cały 2018 rok. Łączna wartość kontraktu wzrosłaby do ponad 214 mln zł, podczas gdy umowa opiewała na 113,9 mln zł.
– Przedstawiona przez nas argumentacja oraz zgromadzony materiał dowodowy przekonały sąd do podtrzymania naszego stanowiska. Ten wyrok zamyka ważny etap sporu ze spółką Warbus, którego konsekwencje najbardziej odczuli pasażerowie – komentuje Grzegorz Malec, dyrektor ZDiTM w Lublinie.
Miasto domaga się zapłaty kar umownych
To jednak nie koniec sądowych sporów. Wciąż toczy się postępowanie z powództwa ZDiTM przeciwko Warbusowi o zapłatę ponad 4,8 mln zł z tytułu niezapłaconych kar umownych. Część kar, w wysokości 3,6 mln zł, została już potrącona z zabezpieczenia należytego wykonania umowy.
ZDiTM naliczył przewoźnikowi m.in. karę w wysokości 7,5 mln zł za nagłe zaprzestanie świadczenia usług i rozwiązanie umowy z winy spółki, a także inne sankcje za nieprawidłową realizację przewozów w ostatnich miesiącach współpracy.
Zobacz również
Najnowsze posty
Dodaj opinię