Ważny temat? Prześlij newsa!

W Lublinie stanęła pierwsza stacja tankowania wodoru w regionie. Już wiadomo, że nie uda się jej otworzyć przed wakacjami

Spotted Lublin

Dobiegły końca prace związane z budową pierwszej w regionie stacji tankowania wodoru. Początkowo planowano jej otwarcie przed wakacjami, ale już wiadomo, że tego terminu nie uda się dotrzymać. Tak wygląda stacja tankowania wodoru Neso w Lublinie Operatorem stacji Neso jest spółka PAK-PCE Stacje H2, która z kolei należy do ZE PAK i Grupy Polsat Plus. […]

Stacja tankowania wodoru Neso w Lublinie

Stacja tankowania wodoru Neso w Lublinie | fot. Dominik Wąsik

Dobiegły końca prace związane z budową pierwszej w regionie stacji tankowania wodoru. Początkowo planowano jej otwarcie przed wakacjami, ale już wiadomo, że tego terminu nie uda się dotrzymać.

Tak wygląda stacja tankowania wodoru Neso w Lublinie

Operatorem stacji Neso jest spółka PAK-PCE Stacje H2, która z kolei należy do ZE PAK i Grupy Polsat Plus. Neso posiada swoje stacje w Warszawie i Rybniku (obecnie nieczynna), oraz jest w trakcie budowy stacji we Wrocławiu, Gdańsku, Gdyni i Lublinie. Ciekawie, nieco futurystycznie wyglądająca stacja tankowania wodoru Neso stanęła na działce przy ul. Erazma Plewińskiego, przed zajezdnią MPK Lublin.

Zgodnie ze wcześniejszymi zapewnianiami wykonawcy, stacja Neso w Lublinie miała zostać uruchomiona przed wakacjami, jednak już wiadomo, że tego terminu nie uda się dotrzymać. Prace związane z budową stacji zostały ukończone. Z pozostałych prac pozostało jeszcze uporządkowanie terenu oraz budowa drogi dojazdowej do stacji.

Dopiero po zakończeniu tych prac inwestor będzie mógł przeprowadzić odbiory i starać się o wydanie pozwolenia na użytkowanie. Stacja tankowania wodoru w Lublinie zostanie uruchomiona prawdopodobnie na przełomie lipca i sierpnia.

Wodór na stację dostarczą wodorowozy

Wodór dostarczany jest do stacji przy pomocy wodorowozów, które mogą jednorazowo przewieźć nawet ponad 1000 kg H2. Na stacji wodór jest przetaczany do zbiorników wysokociśnieniowych, skąd poprzez dystrybutor trafia do pojazdów. Proces tankowania na stacji wodorowej nie różni się szczególnie od tego na konwencjonalnej stacji benzynowej.

Na stacji kierowcy zatankują zarówno auta osobowe, jak i autobusy. Pojazdy skorzystają jednak z dwóch różnych dystrybutorów – osobówki z H70, a autobusy – H35. W praktyce oznacza to, że samochody osobowe zatankują z dystrybutora z ciśnieniem 700 bar, a autobusy – 350 bar. Tankowanie wodoru zajmie około 4 minut w przypadku auta osobowego i około 15 minut w przypadku autobusu.

Koszt tankowania wodoru na stacji Neso to obecnie 69 złotych na kilogram wodoru. Taka sama cena obowiązuje na wszystkich stacjach tej sieci w całej Polsce.

ZDJĘCIA

Stacja tankowania wodoru Neso w Lublinie
Stacja tankowania wodoru Neso w Lublinie | fot. Dominik Wąsik
Stacja tankowania wodoru Neso w Lublinie
Stacja tankowania wodoru Neso w Lublinie | fot. Dominik Wąsik
Stacja tankowania wodoru Neso w Lublinie
Stacja tankowania wodoru Neso w Lublinie | fot. Dominik Wąsik
Stacja tankowania wodoru Neso w Lublinie
Stacja tankowania wodoru Neso w Lublinie | fot. Dominik Wąsik

Dodaj opinię

Powiadomienia
Powiadom o

Dodając opinię akceptujesz regulamin. Administratorem Twoich danych osobowych jest Grupa Spotted Sp. z o.o.. Szczegóły przetwarzania danych znajdują się w polityce prywatności.

0 opinii
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Od 2016 roku piszemy o życiu mieszkańców Lublina. Jesteśmy zawsze z nimi: informujemy, interweniujemy, pomagamy. Każdego dnia dostarczamy czytelnikom informacje z naszego miasta i regionu. Wielokrotnie zdobyte przez nas newsy trafiły do ogólnopolskiej prasy, telewizji, radia i Internetu. Jesteśmy jednym z największych portali w Lublinie, który według wyników oglądalności Google Analytics, w marcu 2022 r. odwiedziło ponad 1,7 mln UU.

Pozostałe teksty autora

Najnowsze teksty

Najnowsze opinie:

facebook instagram pinterest twitter youtube linkedin tiktok twitch search menu close arrow-left-short arrow-right-short arrow-right-long arrow-left-long arrow-down check check