Najnowsze ogłoszenia (spoty)
Lublin ogłasza gotowość do konsultacji społecznych nowego obiektu sportowego, który ma powstać w dolinie Bystrzycy na części terenu po LKJ. Projektanci przedstawili wstępny projekt koncepcji nowego obiektu, z funkcją stadionu żużlowego.
Nowy stadion żużlowy
Nowy obiekt ma powstać na części terenu po dawnym klubie jeździeckim. Projektowany stadion jest w pełni zadaszony – dach membranowy podobny do tego na Stadionie Narodowym w Warszawie. Hala posiada dwupoziomową widownię na 18 570 miejsc. Przy organizacji koncertów obiekt ma pomieścić ponad 29 tys. osób. Trybunę główną zaprojektowano od strony rzeki Bystrzyca.
Nowy obiekt ma być miejscem organizacji imprez motosportowych takich jak: żużel, supercross, karting, drifting, czy mini żużel. Zgodnie z wytycznymi przekazanymi projektantom, nowa hala ma spełniać wymogi krajowych i międzynarodowych federacji m.in. żużla, lekkoatletyki i gier zespołowych, w tym piłki ręcznej, siatkówki czy koszykówki. Dodatkowo obiekt ma posłużyć organizacji koncertów, targów, pokazów i zawodów konnych.
Projektowany tor żużlowy będzie miał 343 metrów długości, a jego wyposażenie ma spełniać wymogi FIM i Polskiego Związku Motorowego i posiadać homologację federacji narodowej i międzynarodowej. Tor okala banda o wysokości 1,3 m, a za nią znajduje się buforowa strefa bezpieczeństwa. Wnętrze toru żużlowego pozostanie wolne i dedykowane pozostałym wydarzeniom sportowym i kulturalnym, jakie mogą odbywać się na stadionie.

Mieszkańcy martwią się o hałas
Po południowej stronie, w pobliżu skrzyżowania przedłużenia ul. Lubelskiego Lipca ’80 i ul. Krochmalnej, znajdzie się park maszyn, co pozwoli na pozostawienie głównego źródła hałasu przy istniejącym układzie drogowym. Hałas rozpraszać ma także zastosowana membranowa konstrukcja dachu oraz membrany pomiędzy trybunami. Park maszyn, w przypadku wydarzeń o charakterze innym niż żużlowe, będzie pełnił funkcję zaplecza sportowego.
Bez większej ingerencji w grunt
Architekci nie przewidują podziemnych kondygnacji, ze względu na wody gruntowe. Bryła nowego obiektu będzie wyniesiona ponad poziom gruntu i obsadzona nową roślinnością, która z czasem zacznie porastać elewację stadionu.
Obok zaprojektowano wielopoziomowy parking z ok. 610 miejscami postojowymi. Dodatkowe 209 miejsc postojowych pomieści parking pod trybunami stadionu. Koncepcja przewiduje łącznie 845 miejsc parkingowych, wraz z pozostałymi miejscami okołostadionowymi dla samochodów osobowych i dla autokarów.
Nowe kładki na Bystrzycy
Projektanci odpowiedzialni za projekt nowego stadionu zmienią także pobliskie otoczenie. Na Bystrzycy mają pojawić się nowe kładki dla pieszych i rowerzystów, z czego jedna w miejscu już istniejącej w pobliżu ul. Przeskok. Kolejna ma prowadzić na ul. Nadbystrzycką. Kładki mają mieć 3,5 m szerokości, w tym 1,5 m dla pieszych i 2 m dla rowerzystów. Pomiędzy tymi kładkami zaprojektowano dwie kładki widokowe.

Projektanci zrobili również wstępne wyliczenia inwestycji. Oszacowali, że budowa nowego stadionu obecnie może kosztować ok. 240-250 mln zł. W związku, że przetarg na budowę obiektu będzie ogłoszony najwcześniej w 2024 r. to ta cena może jeszcze ulec zmianie. Sama konstrukcja dachu może pochłonąć 157 mln zł, a konstrukcja żelbetowa stadionu ponad 90 mln zł (wyliczenia na lipiec 2022 r.).
Miasto zapyta o zdanie mieszkańców
Na 1 grudnia zaplanowano pierwsze otwarte spotkanie konsultacyjne z mieszkańcami i firmą odpowiedzialną za projekt nowego obiektu. Spotkanie odbędzie się o godz. 17:00 w budynku Ratusza, w sali nr 2. Mieszkańcy będą mogli zapoznać się zakresem planowanej inwestycji i zgłosić opinie na temat terenów zielonych, rekreacyjnych i nadrzecznych, a także koncepcji rozwiązań dotyczących obiektów kubaturowych w zakresie lokalizacji obiektów, ich funkcji, rozwiązań geometrycznych, technicznych, układu infrastruktury podstawowej i towarzyszącej oraz zieleni.

Rozumiem, że stadion powstanie ze środków prywatnego inwestora. Nikt nie będąc zainteresowanym tym sportem, nie będzie musiał się dokładać na ten projekt wyższymi podatkami czynszami itp.
Dodaj opinię