Lublin: Rowery miejskie są niebezpieczne? Sprawdzili stan rowerów [RAPORT]

Niesprawne rowery miejskie w Lublinie | fot. Dominik Wąsik

Problem z przerzutkami, napędem, siodełkiem czy oświetleniem. To tylko kilka usterek, które wychwycili aktywiści z Porozumienia Rowerowego podczas audytu miejskiej wypożyczalni rowerów.

Kontroli technicznej zostało poddanych 109 rowerów, czyli ponad 12 proc. wszystkich, które są dostępne w miejskiej wypożyczalni (951 rowerów). Rowery zostały wypożyczane z 18 losowo wybranych stacji. Stan techniczny rowerów okazał się fatalny.

Tylko 35 rowerów działało bez żadnych zastrzeżeń. To zaledwie 32 proc. wszystkich sprawdzonych rowerów – podkreśla Michał Wolny z Porozumienia Rowerowego. W 29 rowerach stwierdzono usterki uniemożliwiające bezpieczną i zgodną z przepisami ruchu drogowego jazdę po drogach publicznych – dodaje.

Łącznie wykryto 125 usterek. Było to m.in. zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponach, usterki oświetlenia tylnego, usterki napędu, obracające się chwyty kierownicy, problemy z siodełkiem, usterki układu kierowniczego, usterki hamulca przedniego, usterki oświetlenia przedniego, usterki dzwonka, problemy ze zmianą biegów, problemy ze zwrotem, usterki hamulca tylnego.

Przebita opona w rowerze miejskim | fot. Dominik Wąsik

Niesprawny sprzęt zniechęca do korzystania z wypożyczalni i może stanowić duże niebezpieczeństwo dla rowerzystów. Niestety przy tak znacznym odsetku rowerów z nieprawidłowościami, prawdopodobieństwo wypożyczenia niesprawnego roweru jest wyjątkowo duże. Wszystkie usterki dotyczące konkretnych rowerów zostaną zgłoszone operatorowi Lubelskiego Roweru Miejskiego – dodaje Wolny.

Link do raportu – RAPORT LUBELSKIEGO ROWERU MIEJSKIEGO

Niebezpieczne rowery miejskie

To nie pierwsze usterki wykryte przez rowerzystów. Jeden z mieszkańców naszego miasta nagrał w 2017 materiał, w którym pokazuje rower, którym się poruszał. Oczywiście, pełen był usterek.

– Jazda na tym rowerze była realnym zagrożeniem mojego zdrowia, a nawet może życia. Tylko ze względu na moje doświadczenie i umiejętności oraz wyjątkową ostrożność, uniknąłem poważnej sytuacji na drodze. Mimo podwójnego „pipnięcia” i zaświecenia się diody przy elektrozamku, rower nie został poprawnie zwrócony. Zauważyłem to po ponad 10 minutach od zwrócenia i zwróciłem ręcznie, w aplikacji – opisuje Krzysztof.

Co, gdy rower jest uszkodzony?

Użytkownicy rowerów miejskich zapominają o zgłaszaniu usterek. Zgodnie z regulaminem Lubelskiego Roweru Miejskiego wszelkie awarie powinny być zgłaszane telefonicznie do BOK LRM maksymalnie w ciągu 12 godzin od wypożyczenia roweru w systemie.

W przypadku każdej awarii uniemożliwiającej dalszą jazdę, Klient jest zobowiązany zatrzymać się i powiadomić telefonicznie BOK LRM oraz odprowadzić rower do najbliższej Stacji LRM.



4 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
  1. Ten gosc co nakrecil ten filmik jest smieszny. Powiedzial: jechalem tym rowerem kilkanascie minut a teraz zobaczcie w jakim stanie jest ten rower. Jechales i popsules a potem nagrywasz filmy xd jak byl uszkodzony to trzeba bylo go odstawic i wypozyczyc inny a nie plakac na filmie haha. Potem opisuje: Tylko ze względu na moje doświadczenie i umiejętności oraz wyjątkową ostrożność, uniknąłem poważnej sytuacji na drodze. Brawo za skromnosc 😉

  2. Piszą żeby dzwonić jak jest usterka . Tyko jest program się dodzwonić donich w tamtym roku czyli w 20017 w lato dzwoniłem do nich w sprawie awari stacij na Długosza stacja dodał ze tam są dla dzeci rowery i po 30 min wkoncu się ktoś odezwał. I ja się pytam jak tu dzwonić w sprawie awarij jak 30 min się donich dzwoni?

  3. Zalozyl : płacę za czas użytkowania więc nie mam powodu by jechać na stację w cudzym interesie. MI ZA TO NIE ZAPŁACĄ

  4. Trudno podjechać na stację benzynową i dopompować powietrza do kół?