Projekt Dworca Metropolitalnego w Lublinie z prestiżową nagrodą Real Estate Impactor 2020

Projekt Dworca Metropolitalnego w Lublinie | materiały prasowe

Projekt Dworca Metropolitalnego w Lublinie został wyróżniony w konkursie Real Estate Impactor 2020 organizowanego przez redakcję dziennika Rzeczpospolita. Dworzec autobusowy ma powstać przy ul. Gazowej, w pobliżu dworca kolejowego.

„To wyróżnienie potwierdza, że w Lublinie powstanie nowoczesny obiekt na miarę wyzwań XXI wieku: energooszczędny, wykorzystujący naturalne, odnawialne źródła energii. Dworzec Metropolitalny z pewnością będzie wizytówką miasta. To nasza priorytetowa inwestycja najbliższych lat ważna zarówno dla mieszkańców Lublina, jak i całego regionu – w jednym miejscu połączy bowiem komunikację autobusową miejską i podmiejską z kolejową, zmieni też oblicze centrum Lublina” – mówi prezydent Lublina Krzysztof Żuk.

Nagrodzony projekt lubelskiego Dworca Metropolitalnego zakłada rewitalizację obszarów przydworcowych i stworzenie nowej przestrzeni miejskiej, przyjaznej dla podróżnych oraz mieszkańców. Sercem projektu jest budynek dworca, który będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej, jak również dalekobieżnej. Dominującymi materiałami w bryle budynku dworca są szkło i beton. Obok budynku głównego powstaną niezależne perony autobusowe przykryte szklanym dachem wspartym na filarach, które jednocześnie spełnią funkcję ozdobną poprzez ażurowe, lekkie elementy inspirowane ludowymi wycinankami.

Projekt zakłada użycie gruntowych pomp ciepła, które mają dostarczyć energię potrzebną do ogrzania budynku. Zmniejszeniu zużycia energii ma służyć pomysł „budynku w budynku”, czyli otoczenia hali głównej dworca wraz z pomieszczeniami szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła. Pobór energii ma być kontrolowany poprzez zastosowanie systemu detekcji ruchu pasażerów, uwzględnienie natężenia oświetlenia docierającego z zewnątrz czy powiązanie działania systemu z porą dnia i roku.

Dachy nad stanowiskami autobusowymi pokryte mają być panelami fotowoltaicznymi, o wydajności pozwalającej na pełną samowystarczalność energetyczną budynku. Kolejnym rozwiązaniem proponowanym przez autorów projektu jest zastosowanie antysmogowej kostki brukowej. Zawarty w niej dwutlenek tytanu pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia.

Pod budynkiem dworca ma powstać garaż podziemny. Pierwsze piętro przeznaczone jest do stworzenia strefy odpoczynku dla podróżnych, natomiast na dachu planowane są nasadzenia zieleni, z naciskiem na gatunki roślin szczególnie wydajnych w oczyszczaniu powietrza. Specjalny system odzyskiwania deszczówki zapewni wodę do podlewania roślin, jak i do celów sanitarnych.

Nagroda Real Estate Impactor jest przyznawana w ramach kongresu Real Estate Impactor organizowanego od czterech lat przez redakcję działu Nieruchomości dziennika Rzeczpospolita. To już drugie poważne docenienie tego konceptu – w 2019 znalazł się na krótkiej liście nagrody World Building of The Year w kategorii Infrastruktura, przyznawanej w ramach World Architecture Festival.

Aktualnie trwa postępowanie przetargowe na budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego. Planowany termin otwarcia ofert to najbliższy poniedziałek – 31 sierpnia.

Komentarze (1)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
  1. Z bezdomnymi lepiej porządek zróbcie. Wszędzie tylko pieniądze od ludzi wyciągają i wódkę lub browary wala. Już nie wspomnę o syfie jaki zostawiają wszędzie.