Poradnik: Co warto wiedzieć przed wakacjami?

pexels photo e1466433047508

Jak reklamować nieudany wyjazd wakacyjny, ile kosztuje rozmowa telefoniczna za granicą, mobilne aplikacje ułatwiające podróż. Jak zaplanować z głową swoje wakacje, co warto wiedzieć?

Już blisko połowa Polaków deklaruje, że wyjeżdża na wakacje z biurem podróży – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie UOKiK przez TNS Polska. Prawie trzy czwarte z nich deklaruje, że czyta umowy przed podpisaniem. Sondaże dotyczące usług turystycznych prowadzone od 2012 roku wskazują na to, że świadomość konsumentów stale rośnie. W tym czasie odsetek osób, które wiedzą, ile mają czasu na reklamację imprezy turystycznej wzrósł z 7 do 21 proc.

Nasze obawy

W porównaniu z rokiem ubiegłym wzrósł poziom naszych obaw związanych z wyjazdem organizowanym przez biuro podróży. Najwięcej bo 28 proc. osób boi się upadłości organizatora wycieczki (w ubiegłym roku 19 proc.). Różnic warunków na miejscu w stosunku do informacji przekazywanych przed wyjazdem obawia się 16 proc. a złej obsługi na miejscu – 11 proc. badanych (poprzednio w obu przypadkach po 10 proc. odpowiedzi).

Warto wiedzieć: wycieczka z touroperatorem oznacza, że kupujemy co najmniej dwie, a zwykle kilka usług turystycznych (np. transport, hotel, wyżywienie) połączonych w jeden program. Za całość odpowiada organizator imprezy i do niego kierujemy ewentualne reklamacje.

Zanim podpiszesz, przeczytaj

Blisko trzy czwarte klientów biur podróży (73 proc.) deklaruje, że czyta umowy przed decyzją o wykupieniu wycieczki i sprawdza, czy ich warunki są zgodne z prawem. Jednak 23 proc. ankietowanych zapoznaje się z treścią kontraktu tylko w przypadku wycieczek zagranicznych. Od roku 2012 odsetek klientów biur podróży, którzy deklarują czytanie umów przed podpisaniem, systematycznie rośnie (2012 – 43 proc., 2013 – 49,2 proc., 2014 – 68 proc., 2015 – 68 proc., 2016 – 73 proc.).

Warto wiedzieć: zgodnie z prawem, umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać m.in. miejsce pobytu, termin rozpoczęcia i zakończenia wycieczki, standard hotelu, posiłków oraz rodzaj środka transportu.

Reklamacje

Poprawia się nasza wiedza w zakresie reklamacji imprez turystycznych. Na pytanie: ile jest czasu, licząc od zakończenia wycieczki, na złożenie reklamacji niewłaściwie wykonanych usług?, prawidłową odpowiedź – 30 dni od zakończenia imprezy turystycznej – wskazała ponad jedna piąta ankietowanych (21 proc.). Stan wiedzy konsumentów w tym zakresie stale się poprawia. Dla porównania w roku 2012 poprawnie odpowiedziało 7 proc. ankietowanych, w roku 2013 – blisko 10 proc., rok temu 19 proc.

Od ubiegłego roku zdecydowanie poprawiła się wiedza Polaków na temat konsekwencji nieustosunkowania się biura podróży do złożonej reklamacji. Zgodnie z prawem, w przypadku braku odpowiedzi organizatora wycieczki na reklamację w terminie 30 dni od jej złożenia, uważa się, że uznał ją za uzasadnioną. W tym roku wiedziało o tym 41 proc. badanych podczas gdy w roku poprzednim – 28 proc.

Warto wiedzieć: konsument ma prawo do złożenia reklamacji i żądania obniżenia ceny wycieczki, jeżeli biuro podróży wykonuje usługi niezgodnie z umową (np. zapewniając gorszy niż w umowie standard hotelu). W oszacowaniu wysokości roszczenia pomocna jest tabela frankfurcka. Nie ma ona wprawdzie mocy wiążącej, ale jest zwyczajowo uznawana przez wielu przedsiębiorców turystycznych. Przykładowo za brak balkonu możemy żądać do 10 proc., za hałas w nocy do 40 proc., a za brak wyżywienia do 50 proc. niższej ceny.

Co powinieneś wiedzieć? – radzi 40 instytucji

W tym roku, już po raz siódmy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi o czym pamiętać, planując urlop. W przedsięwzięciu bierze udział 40 instytucji, które wspólnie informują m.in. o bezpieczeństwie, prawach i obowiązkach przed urlopem wypoczynkowym:

– O czym pamiętać podpisując umowę z biurem podróży – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

– Portale i aplikacje, dzięki którym wakacyjny pobyt za granicą będzie bezpieczniejszy – Ministerstwo Spraw Zagranicznych

– Obowiązki organizatorów wyjazdów dla dzieci – Ministerstwo Edukacji Narodowej

– Centralna Ewidencja i wykazy w turystyce, akcja „Bezpieczna woda”, niezbędne informacje dla turystów – Ministerstwo Sportu i Turystyki

– Ministerstwo Finansów

– Parki Narodowe – co wolno, a czego nie? – Ministerstwo Środowiska

– Prawa konsumentów podczas podróży i zakupów w UE – Europejskie Centrum Konsumenckie

– Jak wybrać odpowiednie ubezpieczenie turystyczne – Rzecznik Finansowy

– Alfabet bezpiecznych wakacji – Rzecznik Praw Dziecka

– O tym jak sprawdzić czystość kąpieliska i jego infrastrukturę, np. możliwość cumowania sprzętu wodnego, miejsca do kąpieli dla małych dzieci – Główny Inspektorat Sanitarny

– Zabezpieczenie mieszkania podczas naszej nieobecności, bezpieczna podróż autokarem – Komenda Główna Policji

– Bezpieczeństwo podczas uprawiania aktywnej turystyki oraz niektórych dyscyplin sportowych – Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy

– Postępowanie w czasie upału – Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy Instytut Badawczy

– Jak chronić dane osobowe w czasie wakacji – Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.