Poczta Polska nie potrzebuje spisów wyborców od samorządów, bo ma już nasze dane

Zdjęcie ilustracyjne | fot. Dominik Wąsik

Poczta Polska zapewnia, że jest w stu procentach przygotowana do przeprowadzania wyborów korespondencyjnych. Dane wyborców otrzymała z rejestru PESEL.

Poczta Polska przygotowuje się do wyborów korespondencyjnych

Do planowanych pierwotnie wyborów 10 maja zostały dokładnie dwa tygodnie, a nadal nie wiemy, w jaki sposób i czy w ogóle się odbędą. Partia rządząca upiera się nad przeprowadzeniem wyborów w formie korespondencyjnej. To właśnie Poczta Polska ma odpowiadać za roznoszenie pakietów wyborczych. Na ten moment Poczta Polska nie ma uprawnień związanych z przeprowadzaniem wyborów prezydenckich 2020.

Wiceprezes Poczty Polskiej zapewnił w niedzielę w programie telewizji TVP Info, że Poczta Polska jest przygotowana do przeprowadzania wyborów korespondencyjnych „tak jak do każdego normalnego rodzaju swojej działalności”. Jak poinformował pakiety wyborcze, będą doręczane przez dwuosobowe zespoły, w których obok listonosza, będzie druga osoba, inny pracownik Poczty, która będzie zaznaczała na listach doręczone pakiety. Zespoły te mają być dobrane tak, by „zachować komisyjność dostarczania tak ważnych przesyłek”.

Poczta Polska ma już nasze dane

Pod koniec ubiegłego tygodnia samorządy otrzymały od Poczty Polskiej maila w sprawie udostępnienia danych osobowych wyborców. Poczta wymagała od samorządów udostępnianie w przeciągu dwóch dni numeru PESEL, kodu pocztowego, miejscowości, dzielnicy, ulicy, numeru domu, numeru mieszkania, imienia, drugiego imienia, nazwiska oraz drugiego nazwiska wszystkich osób będących w spisach wyborców. Wielu włodarzy gmin i miast nie zgodziło się, aby przekazać dane wyborców Poczcie Polskiej.

Jak informuje „Rz”, Poczta Polska nie potrzebuje danych wyborców od samorządów. Państwowy operator już 22 kwietnia otrzymał za zgodą ministra cyfryzacji dane z rejestru PESEL potrzebne do przygotowania wyborów korespondencyjnych. Dane objęte wnioskiem wydano Poczcie na podstawie art. 99 Ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, która weszła w życie 18 kwietnia 2020 r.

„Operator wyznaczony w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe, po złożeniu przez siebie wniosku w formie elektronicznej, otrzymuje dane z rejestru PESEL, bądź też z innego spisu lub rejestru będącego w dyspozycji organu administracji publicznej, jeżeli dane te są potrzebne do realizacji zadań związanych z organizacją wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, bądź w celu wykonania innych obowiązków nałożonych przez organy administracji rządowej. Dane, o których mowa w zdaniu pierwszym, przekazywane są operatorowi wyznaczonemu, w formie elektronicznej, w terminie nie dłuższym niż 2 dni robocze od dnia otrzymania wniosku. Operator wyznaczony uprawniony jest do przetwarzania danych wyłącznie w celu, w jakim otrzymał te dane” – czytamy w ustawie.

Rejestr PESEL, czyli Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności, jest jednym z podstawowych rejestrów w Polsce. Zawiera informacje o obywatelach polskich oraz cudzoziemcach. W rejestrze PESEL gromadzone są takie dane jak: nazwisko i imię, data urodzenia, miejsce urodzenia, stan cywilny, numer PESEL, adres zameldowania, seria i numer ostatniego wydanego dowodu osobistego oraz wiele innych.

Źródło: PAP, Rzeczpospolita

WASZE KOMENTARZE

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.