Ważny temat? Prześlij newsa!

Naukowcy z Politechniki Lubelskiej stworzą system monitorowania nawierzchni toru żużlowego przy Al. Zygmuntowskich

Spotted Lublin

Platinum Motor Lublin przedłuża współpracę z Politechniką Lubelską. Naukowcy z uczelni najpierw opracowali optymalny skład mieszanki toru żużlowego przy Al. Zygmuntowskich, a teraz stworzą system monitorowania jego nawierzchni. Chcą monitorować nawierzchnię toru żużlowego Podpisane porozumienie między Platinum Motor Lublin a Politechniką Lubelską będzie dotyczyło wykorzystania metodyki naukowej do monitorowania jakości toru żużlowego. W ubiegłym roku […]

Platinum Motor Lublin przedłuża współpracę z Politechniką Lubelską. Naukowcy z uczelni najpierw opracowali optymalny skład mieszanki toru żużlowego przy Al. Zygmuntowskich, a teraz stworzą system monitorowania jego nawierzchni.

Chcą monitorować nawierzchnię toru żużlowego

Podpisane porozumienie między Platinum Motor Lublin a Politechniką Lubelską będzie dotyczyło wykorzystania metodyki naukowej do monitorowania jakości toru żużlowego. W ubiegłym roku naukowcy skupili się na opracowaniu optymalnego składu mieszanki toru żużlowego, który byłby odpowiedni do obróbki podczas prac torowych i był powtarzalny na treningach czy zawodach sportowych.

Chodzi o to, żeby zadbać o każdy szczegół, który może być wykorzystany przez lubelskich żużlowców do obrony tytułu mistrzowskiego. Politechnika dysponuje odpowiednio przygotowanym zespołem, mamy nowoczesne zaplecze naukowe. Jeżeli połączymy te elementy, to myślę, że efekt synergii, który się tutaj pojawi, zapewni przewagę klubowi w czasie licznych wyścigów – mówi prof. Zbigniew Pater, rektor Politechniki Lubelskiej.

Naukowcy z Wydziału Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej dr inż. Damian Gil oraz dr inż. Bartosz Szostak będą prowadzili badania i analizy dotyczące geometrii, oraz składu nawierzchni toru przy Al. Zygmuntowskich.

Tor zmienia się w trakcie całego sezonu i traci swoje właściwości. Warunki atmosferyczne mają znaczący wpływ na jakość nawierzchni oraz jej zachowanie się podczas jazdy motocykla. Zbyt duża ilość opadów przy mniejszym zagęszczeniu może spowodować rozluźnienie toru, przesuszenie toru spowoduje przy powierzchniowej obróbce toru jego rozwarstwienia oraz odspojenia. Te sytuacje mogą zdyskwalifikować tor. Dlatego należy prowadzić kontrole i sprawdzać, w jakim stopniu zmienia się mieszanka i jak wpływają na nią pozostałe czynniki – mówi dr inż. Bartosz Szostak z Katedry Konserwacji Zabytków Politechniki Lubelskiej.

W trakcie tegorocznego sezonu żużlowego naukowcy będą badali nawierzchnię tj. zagęszczenie, wilgotność, warunki środowiskowe oraz geometrię toru.

Nasze badania planujemy wykonywać w taki sposób, żeby możliwe było przygotowywanie toru zarówno na treningi, jak i na zawody sportowe. Chodzi zarówno o komfort dla zawodników, ale także o ich bezpieczeństwo – zapewnił dr inż. Bartosz Szostak.

Dodaj opinię

Powiadomienia
Powiadom o

Dodając opinię akceptujesz regulamin. Administratorem Twoich danych osobowych jest Grupa Spotted Sp. z o.o.. Szczegóły przetwarzania danych znajdują się w polityce prywatności.

0 opinii
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Od 2016 roku piszemy o życiu mieszkańców Lublina. Jesteśmy zawsze z nimi: informujemy, interweniujemy, pomagamy. Każdego dnia dostarczamy czytelnikom informacje z naszego miasta i regionu. Wielokrotnie zdobyte przez nas newsy trafiły do ogólnopolskiej prasy, telewizji, radia i Internetu. Jesteśmy jednym z największych portali w Lublinie, który według wyników oglądalności Google Analytics, w marcu 2022 r. odwiedziło ponad 1,7 mln UU.

Pozostałe teksty autora

Najnowsze teksty

facebook instagram pinterest twitter youtube linkedin tiktok twitch search menu close arrow-left-short arrow-right-short arrow-right-long arrow-left-long arrow-down check check