Plan zasilenia floty MPK Lublin o 20 nowych autobusów hybrydowych plug-in od początku napotykał trudności. Pierwszy przetarg został unieważniony z powodu braku ofert, natomiast w drugim wpłynęła tylko jedna propozycja, która znacząco przekraczała założony budżet.
MPK Lublin z jedną ofertą na autobusy hybrydowe
Pierwszy przetarg MPK Lublin na dostawę 20 przegubowych autobusów hybrydowych plug-in i dwóch mobilnych ładowarek został unieważniony z powodu braku ofert. W odpowiedzi na tę sytuację spółka zdecydowała się ogłosić kolejne postępowanie przetargowe, nie wprowadzając jednak żadnych zmian w warunkach zamówienia.
>>> SZCZEGÓŁY: MPK Lublin ponawia przetarg na zakup 20 przegubowych autobusów hybrydowych. W poprzednim nie wpłynęła żadna oferta
Zamówienie obejmuje autobusy klasy I kategorii MEGA o długości 18 metrów, które mają pomieścić 120 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących. Wszystkie pojazdy będą w pełni niskopodłogowe i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Hybrydowe autobusy typu plug-in zostaną wyposażone zarówno w silnik spalinowy, jak i elektryczny.
Termin składania ofert upłynął we wtorek, 21 stycznia 2025 roku. W odpowiedzi na zamówienie wpłynęła jedynie jedna oferta, złożona przez spółkę Solaris Bus & Coach, opiewająca na kwotę 72 570 000 zł. Tymczasem MPK Lublin przewidziało na realizację projektu budżet w wysokości 61 721 400 zł.
„Teraz złożona oferta będzie analizowana pod względem formalnym” – informuje Weronika Opasiak, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie. Dodaje również: „Zakupione pojazdy mają zastąpić wysłużone autobusy, m.in. 12-metrowe Solarisy oraz Jelcze M121I4 z lat 2007 i 2008”.
Decyzja o dalszych krokach zapadnie dopiero po zakończeniu analizy oferty. Spółka stanie przed wyborem: dołożyć brakujące niemal 11 milionów złotych do jedynej oferty lub unieważnić przetarg i rozpisać go ponownie.
Na wodorowce było 80 milionów przetarg wygrany 64 miliony oszczędność 16 milionów. 61 milionów na hybrydy koszt 72 miliony przekierować oszczędność wodorowego przetargu na hybrydowy i jeszcze reszta zostanie
Miasto ma 61 721 400 zł, a Solaris chce 72 570 000 zł za 20 autobusów czyli 3,6 ml (w zaokrągleniu) za 1 autobus, tymczasem „uczeni” z MPK będą kombinować, czy zamiast dopłacić brakujące 11baniek, czy unieważnić przetarg, aż znajdzie się głupi, który swoje wyroby zaoferuje taniej.
A może by tak zamiast 20, kupić np. 18, a 2 pozostałe np. za rok. ? Można tez skorzystać z telewizyjnej oferty: „Jak nie masz ”siana” zwróć się do „Bociana”…