MPK Lublin szukało nowego dostawcy wodoru. W ogłoszonym postępowaniu nie wpłynęła żadna oferta

Autobus wodorowy Solaris MPK Lublin
Autobus wodorowy Solaris MPK Lublin | fot. Dominik Wąsik

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie unieważniło przetarg na zakup wodoru, który miał zasilić zakupiony w ubiegłym roku autobus wodorowy. W postępowaniu nie wpłynęła żadna oferta.

We wrześniu 2023 r. zaprezentowano autobus wodorowy marki Solaris, który został zakupiony przez Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie za kwotę 3,7 mln złotych i przekazany w zarządzanie spółce MPK Lublin. Autobus podczas tankowania do pełna może pomieścić od 20 do 30 kg wodoru, wszystko zależy od ciśnienia. Jego zasięg na pełnym „baku” to nawet 400-500 km. Autobus zaraz po prezentacji wyjechał na ulice Lublina, gdzie codziennie testowano go na różnych liniach.

Zobacz naszą fotorelację z prezentacji autobusu wodorowego: Przejedzie nawet 500 km na jednym tankowaniu. Na ulice Lublina wyjedzie autobus wodorowy

Ze względu na brak stacji tankowania wodoru w naszym mieście, MPK było zmuszone znaleźć firmę, która dostarczy wodór do nowego autobusu. W ogłoszonym postępowaniu wpłynęła jedna oferta. To spółka Arthur Bus z Lublina, która produkuje autobusy wodorowe i posiada na terenie swojej firmy mobilny trailer do tankowania. Spółka wyceniła 1 kg wodoru na 86,50 zł. Umowa z Arthur Bus dobiegła końca wraz z końcem roku.

Autobus wodorowy Solaris Urbino 12 hydrogen
Autobus wodorowy Solaris Urbino 12 hydrogen | fot. Dominik Wąsik

Kto dostarczy wodór?

MPK zgłosił nowe postępowanie. Ogłoszony przetarg dotyczył dostawy około 900 kg wodoru w okresie od początku stycznia do końca czerwca. Wymogiem była lokalizacja jego tankowania. MPK wymagało, by tankowanie odbywało się w odległości nie większej niż 10 km od zajezdni przy ul. Grygowej. Miejski przewoźnik czekał na oferty firm do 12 stycznia. Okazuje się, że żadna firma nie była tym zainteresowana.

„Z uwagi na brak ofert, postępowanie w formie rozeznania rynku na dostawę wodoru wraz z jego tankowaniem, zostało unieważnione 15 stycznia” – informuje Weronika Opasiak, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie.

Czy to oznacza, że autobus wodorowy właśnie pozostał bez paliwa? MPK ma wyjście awaryjne z tej sytuacji.

„W obecnej sytuacji kolejnym krokiem będzie podpisanie aneksu do umowy z dotychczasowym dostawcą wodoru – spółką Arthur Bus, która dostarcza nam wodór od września minionego roku. Autobus wodorowy tankowany jest z mobilnego punktu dostaw, tzw. trailera. Za 1 kg wodoru płacimy 86,50 zł” – wyjaśnia rzeczniczka miejskiej spółki.

MPK czeka na stację tankowania wodoru

Aneks do umowy ze spółką Arthur Bus zostanie podpisana z czasem obowiązywania do czerwca. Wtedy ma według planów zostać uruchomiona stacja tankowania wodoru, która powstaje właśnie w sąsiedztwie z zajezdnią przy ul. Grygowej. Stacje buduje spółka PAK-PCE Stacje H2. To efekt podpisanego w 2021 r. listu intencyjnego pomiędzy MPK Lublin a Zespołem Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin w celu zapewnienia ciągłości dostaw wodoru.

Kilka tygodni temu zajrzeliśmy na plac budowy stacji tankowania wodoru. Zobacz naszą fotorelację i szczegóły dotyczące inwestycji: Tankowanie wodoru w Lublinie coraz bliżej. Trwa budowa pierwszej ogólnodostępnej stacji z wodorem

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.