Cięcia kursów, odchudzone rozkłady przez cały styczeń. ZTM szykuje „niespodziankę”, o którą nikt nie prosił

trolejbus przegubowy na linii nr 159
ZTM szykuje cięcia w styczniowych rozkładach | fot. Dominik Wąsik

Pasażerowie z Lublina już za kilka dni odczują braki taborowe na wielu liniach autobusowych. ZTM już ogłosił „korektę godzin odjazdów”, która jest tak naprawdę likwidacją wybranych kursów. Ponadto przez cały styczeń ma obowiązywać specjalny „odchudzony” rozkład.

Cięcia, cięcia, cięcia…

Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Lublinie obowiązują do 8 stycznia 2023 r. Ze względu na okres świąteczno-noworoczny autobusy i trolejbusy obecnie kursują według specjalnego rozkładu, który oznaczony jest na tabliczce przystankowej jako „dzień powszedni, specjalny”. To nic innego jak odchudzona wersja rozkładów, które obowiązują w roku szkolnym.

W środę (28.12) Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił korekty godzin odjazdów w dniu powszednim specjalnym. Chodzi o wybrane kursy na liniach nr 3, 7, 15,17, 31, 42, 70, 73 i 155. Porównując to z obecnym rozkładami, można szybko wywnioskować, że od 2 stycznia 2023 r. będzie mniej kursów. Poniżej rozpiska „korekt godzin odjazdów”.

  • linia nr 3: zmniejszenie częstotliwości kursów z 40 do 50 minut w „międzyszczycie”
  • linia nr 7: likwidacja jednego kursu
  • linia nr 14: likwidacja jednego kursu
  • linia nr 15: likwidacja jednego kursu
  • linia nr 17: likwidacja jednego kursu
  • linia nr 31: likwidacja jednego kursu
  • linia nr 70: likwidacja czterech kursów (kursuje do 18:30, wcześniej do 22:00)
  • linia nr 73: likwidacja siedmiu kursów (kursuje do 20:30, wcześniej do 23:15)

„Korekty od 2 stycznia były analizowane pod kątem napełnienia pojazdów i dotyczą pojedynczych kursów na wybranych liniach poza godzinami szczytu, gdzie obłożenie było najmniejsze. Dla przykładu na niektórych kursach linii nr 70 i 73 jechała jedna osoba, stąd konieczny był zabieg optymalizacji podaży” – przekonuje Monika Fisz z Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

Okrojone rozkłady przez cały styczeń

Wiele osób może zastanawiać się, dlaczego ZTM wprowadza korekty w rozkładach dnia powszedniego specjalnego na zaledwie 3 dni, bo według obecnych komunikatów, te mają obowiązywać do 5 stycznia, a od 9 stycznia w życie mają wejść nowe rozkłady. Odpowiedzi na to pytanie oczywiście nie uzyskaliśmy od ZTM-u. Natomiast na to pytanie z chęcią odpowiedzieli sami kierowcy komunikacji miejskiej.

Kierowcy pojazdów komunikacji miejskiej twierdzą, że w grafikach na styczeń mają wpisany na cały miesiąc rozkład „dzień specjalny” ważny od 02.01.2023 r., a nie tak jak twierdzi ZTM, do 5 stycznia.

Ciaśniej w autobusach od 1 stycznia

O tym, że w autobusach zrobi się znacznie ciaśniej od 1 stycznia, informujemy już od początku grudnia. Wszystko przez wygasające z końcem roku umowy z dwoma prywatnymi przewoźnika: Irex-4 i Lubelskie Linie Autobusowe. Przewoźnik LLA świadczy usługi, mając w taborze 11 krótkich autobusów, natomiast śląski Irex ma 18 autobusów przegubowych.

POWIĄZANE:

Zarząd Transportu Miejskiego pod koniec listopada ogłosił przetarg na wyłonienie nowych operatorów. Przetarg podzielono na dwie części. Pierwsza dotyczy obsługi czterema autobusami krótkimi. Druga część to dwanaście autobusów przegubowych. Już wtedy było wiadome, że nie uda się przejąć rozkładów od nowego roku, zastępując pojazdy Irexu i LLA.

20 grudnia ZTM otworzył oferty złożone w przetargu. Przetarg dla drugiej części został unieważniony, bo najtańsza oferta opiewała na kwotę 30,8 mln zł, tymczasem ZTM miał do wydania 26,7 mln zł. W przypadku pierwszej części wszystko wskazuje na to, że uda się podpisać umowę z LLA, który wyceniły swoje usługi na 12,54 mln zł. Miasto planowało wydać maksymalnie 13,33 mln zł.

POWIĄZANE:

Umowa z wykonawcą dla pierwszej części prawdopodobnie zostanie podpisana w styczniu. Wyłoniona firma będzie miała maksymalnie 30 dni na rozpoczęcie kursowania, co realnie może spowodować, że cztery autobusy krótkie wyjadą na ulice Lublina dopiero w lutym. Niestety, ale niewiele to zmieni, bo wciąć w rozkładach będzie brakować aż 12 przegubowych autobusów.

„Trwają prace analityczne i najbardziej prawdopodobnym scenariuszem jest ponowne rozpisanie przetargu w części dotyczącej usług świadczonych pojazdami przegubowymi” – mówi Monika Fisz. „W okresie do formalnego podjęcia usług przez nowego wykonawcę, będziemy bazować na potencjale spółki MPK Lublin”.

Rzeczniczka spółki unikała odpowiedzi na nasze pytanie, dotyczące tego, czy MPK dysponuje dwunastoma wolnymi przegubowcami, bo z krótkimi autobusami nie będzie większego problemu, by płynnie przejąć kursy po Irexie.

„Bazowanie na potencjale przewozowym MPK oznacza zapewnienie usługi przewozu zgodnej z naszym oczekiwaniem. Tak więc ciągłość komunikacyjna zostanie zapewniona” – odpowiada rzeczniczka. „Na podstawie posiadanej wiedzy dokonamy optymalizacji przydziału taborowego, uwzględniając priorytetowe kursy, które są najbardziej przeciążone. Prowadzimy badania napełnień pojazdów poprzez bramki liczące. Na tej podstawie otrzymamy wiedzę o rzeczywistych napełnieniach pojazdów i będziemy mogli dostosować podaż pojazdów (ich typ) do faktycznych potrzeb przewozowych”.

Jeden z kierowców skomentował też odpowiedź spółki, twierdząc, że „poleganie na potencjale spółki MPK Lublin, w której są duże braki kierowców, wydaje się, że nie jest w stanie doprowadzić do pełnej i faktycznej realizacji rozkładów z dnia powszedniego roku szkolnego. Nie od dziś wiadomo, że kilka rozkładów dziennie nie wyjeżdża z zajezdni, bo brakuje rąk do pracy”.

MPK szuka kierowców

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w połowie grudnia wrzuciło na swoją stronę internetową ogłoszenie o pracę. Spółka oferuje bezpłatne szkolenie w zawodzie kierowca autobusu/trolejbusu. Wymaganiami stawianymi kandydatom są: wykształcenie minimum średnie, ukończone 23 lata i posiadanie ważnego prawa jazdy kat. B lub C.

MPK zapewnia bezpłatny kurs prawa jazdy kat. D, kurs kwalifikacji wstępnej, badania lekarskie i psychologiczne i zatrudnienie po pomyślnym zdaniu egzaminów. Kandydaci przed rozpoczęciem szkolenia są zobowiązani do podjęcia zatrudnienia spółce MPK Lublin na okres 3 lat.

ZOBACZ TAKŻE:

Komentarze (1)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
  1. Cóż. W tym samym czasie miasta oddane władzy centralnej, takie jak np. Chełm wprowadzają sobie darmową komunikację, bo nie wiedzą co robić z pieniędzmi, które dostają od rządu.