Ceny na parkingach i myjniach samochodowych. 23% przedsiębiorców nie informuje prawidłowo o cenach

Bezdotykowa myjnia samochodowa
Bezdotykowa myjnia samochodowa | fot. Adobe Stock

Blisko 23% skontrolowanych parkingów i myjni samochodowych nie dba o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach usług. Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrole, ujawniając liczne nieprawidłowości, które mogą skutkować karami dla przedsiębiorców.

Wyniki kontroli Inspekcji Handlowej

Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrole 84 parkingów i 125 myjni samochodowych w całej Polsce, weryfikując, czy przedsiębiorcy prawidłowo informują o cenach swoich usług. Stwierdzono, że blisko 23% z nich nie spełnia wymogów dotyczących transparentności cen.

Główne nieprawidłowości

Podczas kontroli ujawniono, że na wielu parkingach ceny usług są nieczytelne dla wjeżdżających kierowców. W myjniach samochodowych często brakowało pełnych cenników lub ceny były przedstawiane w sposób budzący wątpliwości, np. w formie „od… do…”.

„Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. Przedsiębiorca nie może utrudniać dostępu do cennika usług. Musi być on widoczny, niebudzący wątpliwości, jednoznaczny i umożliwiający porównanie cen” – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Konsekwencje dla przedsiębiorców

Za brak odpowiedniego informowania o cenach usług przedsiębiorcy grozi kara do 20 tys. zł. W wyniku kontroli ponad połowa przedsiębiorców z nieprawidłowościami podjęła dobrowolne działania naprawcze. Na 32 przedsiębiorców nałożono kary pieniężne na łączną kwotę około 40 tys. zł. W 6 przypadkach odstąpiono od nałożenia kary ze względu na znikomą wagę naruszeń oraz fakt, że przedsiębiorcy zaprzestali stosowania zakwestionowanych praktyk.

UOKIK plansza na temat nieprawidłowości
Ustalenia UOKIK w sprawie myjni i parkingów | fot. UOKIK

Działania UOKiK dla kierowców

Kontrole Inspekcji Handlowej w myjniach i na parkingach to tylko część działań UOKiK mających na celu ochronę kierowców. Urząd od lat bada również jakość paliw i publikuje wyniki na swojej stronie internetowej. Prezes UOKiK kwestionuje także nieuczciwe praktyki zarządców parkingów, takie jak ograniczanie sposobu składania reklamacji czy naliczanie dodatkowych kosztów za niezapłacone opłaty parkingowe.

Prawa konsumenta

Konsumenci mają prawo do jasnej i jednoznacznej informacji o cenach usług na parkingach i w myjniach samochodowych. Jeśli ceny nie są widoczne lub budzą wątpliwości, powinni zgłaszać to Inspekcji Handlowej w swoim województwie.

Czy kiedykolwiek spotkałeś się z niejasnymi cennikami na parkingach lub w myjniach? Podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzach i udostępnij ten artykuł, aby inni kierowcy również byli świadomi swoich praw!

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.