Trwają prace na budowie dworca metropolitalnego w Lublinie. Jak podaje ratusz, aktualne zaawansowanie rzeczowe realizacji kontraktu określa się na 40 proc. Zamontowano już wszystkie 22 ażurowe słupy oraz połowę koron podtrzymujących dach przyszłego dworca. Zaglądamy na teren budowy.
Charakterystyczne słupy już na swoim miejscu
Pomimo, że budowa dworca metropolitalnego złapała spory poślizg, to urzędnicy tłumaczą, że obecnie prace przebiegają dość sprawnie. Co słychać na placu budowy? Na budynku głównym zakończono wykonywanie płyty fundamentowej, ścian bocznych i słupów żelbetowych. Zakończono betonowanie budynku dworca oraz szachtów windowych nad dachem dworca, pompowanie wód gruntowych i rozebrano ścianki szczelne oraz zakończono obsypkę budynku.
Zobacz także: Dworzec metropolitalny nie będzie gotowy na czas. Miasto zgodziło się wydłużyć termin zakończenia prac
Na swoim miejscu stoją już 22 charakterystyczne ażurowe słupy. Ponad połowa z nich ma także korony. Zakończono wylewanie stóp fundamentowych wiat peronowych. Gotowa jest także nowa stacji trafo dla PKP Energetyka i wykonano stan surowy stacji trafo dla potrzeb ładowania autobusów. Powstały już trzy ciągi wiat peronowych. Na nich zamontowano łaty, do których mocowane będą panele fotowoltaiczne. Zanim to się jednak stanie, trzeba wykonać konstrukcję pod panele i część poszycia dachowego.
Przy ul. Krochmalnej powstaje budynek socjalno-sanitarny dla kierowców. Zakończono stan surowy budynku na wszystkich kondygnacjach, obecnie trwa montaż instalacji wewnętrznych oraz elewacji zewnętrznej, układanie glazury oraz ocieplenia. Wykonano część podziemną infrastruktury oświetlenia placu peronowego.
Zakończono także prace przy budowie kanalizacji deszczowej i wodociągu na ul. Krochmalnej oraz zamontowano zbiornik retencyjny. Obecnie układane jest zbrojenie i warstwa poślizgowa i wykonywano 60% nawierzchni betonowej na miejscach postojowych dla autobusów. Rozpoczęto budowę trakcji trolejbusowej oraz sadzenie drzew.
Budowa kanalizacji deszczowej realizowana jest również na ul. Młyńskiej, gdzie na odcinku od ronda Sportowców do ul. Dworcowej wykonano podbudowę z kruszywa oraz dolną warstwę bitumiczną wraz z krawężnikami. Z kolei przy „starej” ul. Gazowej zakończono prace przy sieciach podziemnych i wzmacnianiu podłoża, zakończono także prace przy murze oporowym i wykonano dolne warstwy konstrukcyjne podbudowy wraz z ustawieniem krawężników oraz warstwę bitumiczną.
Z kolei na pl. Dworcowym zakończono budowę kanalizacji deszczowej, uzbrojenia podziemnego i LPEC zakończył wykonywanie kanalizacji C.O. dla budynku dworca, budynku PKP oraz budynku Poczty Polskiej. Na ul. 1 Maja rozebrano nawierzchnię oraz podbudowę i wykonywana jest kanalizacja deszczowa, teletechniczna oraz zakład gazowniczy przebudowuje sieć gazową – roboty wykonano na całym zakresie i są wykonywane przyłącza do budynków.
Stan zaawansowania prac wynosi aktualnie około 40%, a ich wartość to około 130 mln zł.
Nowy zjazd do dworca metropolitalnego
Na potrzeby zadania w zakresie rozbudowy ul. Dworcowej oraz budowy zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca ’80, dla usprawnienia ruchu wybudowano tymczasowy zjazd z al. Piłsudskiego do obsługi Targów Lublin. Pod obiekt mostowy wykonano pale i zabetonowano konstrukcję obiektu. Zakończono przebudowę uzbrojenia podziemnego, wzmocnieniu podłoża oraz wykonano mury oporowe przy obiekcie mostowym. Zakończono także budowę murów oporowych przy al. Piłsudskiego. Na łączniku wykonano podbudowę z kruszywa i będzie wykonywana w tym tygodniu warstwa bitumiczna.
Dodaj swój komentarz