Ambitne plany fabryki autobusów wodorowych NesoBus ze Świdnika. Chcą skrócić czas produkcji jednego autobusu do miesiąca

Fabryka autobusów wodorowych NesoBus w Świdniku
Fabryka autobusów wodorowych NesoBus w Świdniku | fot. Piotr Wittman, www.gdansk.pl

Fabryka autobusów z napędem wodorowym NesoBus ze Świdnika chce produkować jeden pojazd w miesiąc. Obecnie możliwości fabryki pozwalają na zakończenie całego procesu produkcji w niecałe 2 miesiące. Świdnicki producent autobusów wodorowych realizuje duże zamówienie dla Gdańska.

NesoBus produkuje autobusy dla Gdańska

Aktualnie NesoBus koncentruje się na realizacji budowy 10 autobusów wodorowych dla miasta Gdańsk. Umowa na dostawę oraz pełną obsługą serwisową autobusów została podpisana 12 września 2023 roku. Zgodnie z zapisami umowy, wszystkie pojazdy muszą zostać dostarczone do 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Wartość umowy to ponad 171 mln złotych.

„Z zamówionych przez Gdańsk 10 autobusów, 5 jest już w etapie produkcji. Pięć szkieletów jest całkowicie gotowych, kolejne będą gotowe do końca przyszłego miesiąca” – mówi Tomasz Jasłowski, dyrektor Departamentu Produkcji, Polski Autobus Wodorowy.

Pierwsze NesoBusy mają trafić do stolicy Pomorza na przełomie marca i kwietnia 2024 roku. Miasto Gdańsk nie kupiło autobusów, a zdecydowało się na ich najem. Umowa obejmuje pełną obsługę serwisową pojazdów przez cały okres najmu.

Linia produkcyjna autobusów wodorowych NesoBus
Linia produkcyjna autobusów wodorowych NesoBus | fot. Piotr Wittman, www.gdansk.pl

„Forma najmu, na którą się zdecydowaliśmy, gdzie dostarczone zostanie również paliwo, czyli zielony wodór napędzający te autobusy, pozwoli na przetestowanie ich na żywej tkance komunikacji” – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.

Jak wyjaśnia gdański magistrat, formuła najmu to brak konieczności budowy infrastruktury niezbędnej do obsługi i utrzymania autobusów wodorowych, które wymagają specjalnie dedykowanej infrastruktury (stacja ładowania, hala do obsługi, przeglądów, czy myjnia).

Zobacz także: MPK Lublin szukało nowego dostawcy wodoru. W ogłoszonym postępowaniu nie wpłynęła żadna oferta

Budowa autobusu wodorowego NesoBus
Budowa autobusu wodorowego NesoBus | fot. Piotr Wittman, www.gdansk.pl

Chcą skrócić czas produkcji jednego autobusu do 30 dni

Jak czytamy na stronie miasta Gdańsk, którego przedstawiciele gościli w zakładzie produkcyjnym NesoBus, w fabryce w Świdniku wykonywany jest cały proces produkcji. Od spawania, przez lakierowanie w specjalnym pomieszczeniu, po proces montażu. Pojazdy NesoBus nie są lakierowane w procesie kataforezy, a w specjalnym oddzielnym pomieszczeniu, do którego trafiają po kontroli jakości.

Od momentu rozpoczęcia składania pierwszego elementu metalowego do zakończenia całego procesu produkcji mijają niecałe 2 miesiące. Natomiast celem fabryki NesoBus jest skrócenie tego do 30 dni.

Montaż autobusu wodorowego NesoBus
Montaż autobusu wodorowego NesoBus | fot. Piotr Wittman, www.gdansk.pl

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.