Nowy system biletu elektronicznego. ZTM poznało oferty firm zainteresowanym stworzeniem systemu

Zdjęcie ilustracyjne | fot. Dominik Wąsik

Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie poznał oferty firm, które są zainteresowane stworzeniem i wdrożeniem nowego systemu biletu elektronicznego w naszym mieście. Dalsza część artykułu poniżej.

W przetargu na stworzenie nowego systemu biletu elektronicznego wzięły udział cztery firmy. Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie przeznaczył na sfinansowanie zamówieni kwotę 22 mln 604 tys. zł. Tylko oferta jednej firmy zmieściła się zaplanowanym budżecie.

Konsorcjum firm Mera Systemy i R&G Plus swoje prace wyceniło na 15,3 mln zł. Firmy dają 72 miesiące gwarancji na automaty stacjonarne i mobilne, kasowniki, system i stronę www, aplikację mobilną ZTM oraz pozostałe oprogramowanie.

Kolejne złożone oferty, które nie zmieściły się w założonym budżecie:

2. Konsorcjum firm Atos Polska i Avista oraz Atos Global Delivery Center Polska – 27,5 mln zł. Firmy dają 61 miesięcy gwarancji na automaty stacjonarne i mobilne, kasowniki, system i stronę www, aplikację mobilną ZTM oraz pozostałe oprogramowanie.

3. Mennica Polska i EMTEST – 29,3 mln zł. Firmy dają 72 miesiące gwarancji na automaty stacjonarne i mobilne, kasowniki, system i stronę www, aplikację mobilną ZTM oraz pozostałe oprogramowanie.

4. Asseco Data Systems – 33,1 mln zł. Firma daje 49 miesięcy gwarancji na automaty stacjonarne i mobilne, kasowniki, system i stronę www, aplikację mobilną ZTM oraz pozostałe oprogramowanie.

Nowy system biletu elektronicznego w Lublinie

W ramach nowego systemu uruchomione zostaną nowoczesne, niedostępne dotychczas w lubelskiej komunikacji miejskiej metody pobierania opłat. Pasażerowie będą mogli skorzystać z nowej oferty taryfowej” – zapowiada Justyna Góźdź, rzeczniczka ZTM w Lublinie.

ZTM zapowiada wprowadzenie m.in. degresywnej taryfy przystankowej (check in/out). W praktyce oznacza to, że pasażer zapłaci za tyle przystanków, ile przejechał. Ponadto zostanie uruchomiona możliwość zakupu biletów okresowych na dowolną liczbę dni.

Nowa system ma posiadać opcję elektronicznej portmonetki, funkcjonującej na zasadzie pre-paid: pozwoli na gromadzenie wcześniej wpłaconych pieniędzy na konto w celu zakupu biletów.

Aplikacja w telefonie

Specjalnie dla pasażerów zostanie zaprojektowana aplikacja mobilna, tzw. „karta w komórce”. Dzięki aplikacji pasażer będzie miał możliwość sprawdzenia wszelkich danych dotyczących jego konta (historia transakcji, stan doładowania), skorzystania z „planera podróży”, który będzie sugerował najkorzystniejszy bilet dla danego przejazdu, czy zakupu biletów z nowej oferty taryfowej.

Nowe biletomaty i czytniki kart

Nowy system uwzględnia również zakup tzw. „infrastruktury twardej”, m.in. 55 biletomatów stacjonarnych oraz doposażenie 50 pojazdów w biletomaty mobilne. Pojazdy komunikacji miejskiej zostaną również wyposażone w czytniki zbliżeniowych kart płatniczych umożliwiające proste pobranie opłaty za przejazd bezpośrednio z karty bankowej.

Nowy system projektowany będzie w zakresie dotyczącym obsługi transportu – głównie sprzedaży biletów. Natomiast zakłada się w przyszłości możliwość jego integracji z innymi usługami miejskimi” – wyjaśnia Góźdź.

Nowy system będzie mieć tzw. „budowę kontocentryczną” co oznacza, że każdy użytkownik będzie miał swoje konto i wszelkie operacje, takie jak: zakup biletów, usług, płatności, skasowania, ewentualne punkty w programie lojalnościowym, zapisywane będą on-line w systemie centralnym.

Karta, aplikacja nie będą fizycznym nośnikiem, a będą jedynie identyfikatorem użytkownika” – dodaje rzeczniczka.

Uruchomienie systemu planowane jest na sierpień 2021 r.



WASZE KOMENTARZE

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.