Prezes UOKiK nałożył ponad 238 mln zł kar na spółkę Iveco Poland oraz dystrybutorów samochodów ciężarowych za zmowę ograniczającą konkurencję. Zmowa dotyczyła podziału rynku i ustalania cen pojazdów, co miało negatywne skutki dla konsumentów. Łącznie ukarano 10 firm oraz menadżerów odpowiedzialnych za nieuczciwe praktyki.
10 lat zmowy na rynku ciężarówek
Zmowa między Iveco Poland a dystrybutorami trwała od 2009 do 2019 roku. Przedsiębiorcy podzielili rynek, ustalając rejony, w których każdy z dystrybutorów miał wyłączność na sprzedaż ciężarówek. Potencjalni klienci, którzy szukali ofert poza wyznaczonym obszarem, byli kierowani do „właściwego” dealera lub otrzymywali mniej korzystne oferty, co zniechęcało ich do kupowania u innych sprzedawców.
Kary nałożone na przedsiębiorców i menadżerów
Prezes UOKiK nałożył łącznie ponad 238 mln zł kar, z czego największą sankcję otrzymało Iveco Poland – ponad 155 mln zł. Kary otrzymało również 10 menadżerów odpowiedzialnych za organizowanie zmowy. Dzięki programowi łagodzenia kar, cztery firmy i czterech menadżerów uzyskali obniżenie sankcji.
Co dalej dla poszkodowanych?
Osoby lub firmy, które poniosły straty wskutek naruszenia prawa konkurencji, mogą ubiegać się o odszkodowanie. Wysokość odszkodowania powinna uwzględniać nadpłaconą kwotę, wynikającą z działań kartelu.
Czy uważasz, że kary finansowe są wystarczającą sankcją dla firm zaangażowanych w zmowy rynkowe? Podziel się swoją opinią w komentarzach lub udostępnij artykuł, aby zwiększyć świadomość na temat nieuczciwych praktyk!
Dodaj swój komentarz