Zmowa na rynku ciężarówek. UOKiK nałożył 238 mln zł kar na kartel przy sprzedaży ciężarówek Iveco

grafika ciężarówka
fot. UOKiK

Prezes UOKiK nałożył ponad 238 mln zł kar na spółkę Iveco Poland oraz dystrybutorów samochodów ciężarowych za zmowę ograniczającą konkurencję. Zmowa dotyczyła podziału rynku i ustalania cen pojazdów, co miało negatywne skutki dla konsumentów. Łącznie ukarano 10 firm oraz menadżerów odpowiedzialnych za nieuczciwe praktyki.

10 lat zmowy na rynku ciężarówek

Zmowa między Iveco Poland a dystrybutorami trwała od 2009 do 2019 roku. Przedsiębiorcy podzielili rynek, ustalając rejony, w których każdy z dystrybutorów miał wyłączność na sprzedaż ciężarówek. Potencjalni klienci, którzy szukali ofert poza wyznaczonym obszarem, byli kierowani do „właściwego” dealera lub otrzymywali mniej korzystne oferty, co zniechęcało ich do kupowania u innych sprzedawców.

Kary nałożone na przedsiębiorców i menadżerów

Prezes UOKiK nałożył łącznie ponad 238 mln zł kar, z czego największą sankcję otrzymało Iveco Poland – ponad 155 mln zł. Kary otrzymało również 10 menadżerów odpowiedzialnych za organizowanie zmowy. Dzięki programowi łagodzenia kar, cztery firmy i czterech menadżerów uzyskali obniżenie sankcji.

Co dalej dla poszkodowanych?

Osoby lub firmy, które poniosły straty wskutek naruszenia prawa konkurencji, mogą ubiegać się o odszkodowanie. Wysokość odszkodowania powinna uwzględniać nadpłaconą kwotę, wynikającą z działań kartelu.

Czy uważasz, że kary finansowe są wystarczającą sankcją dla firm zaangażowanych w zmowy rynkowe? Podziel się swoją opinią w komentarzach lub udostępnij artykuł, aby zwiększyć świadomość na temat nieuczciwych praktyk!

Dodaj swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.