Nowy dworzec autobusowy powstaje przy ul. Dworcowej w Lublinie. Według umowy ma być gotowy do końca lipca 2022 r. Postanowiliśmy zajrzeć na plac budowy i zobaczyć, jak wygląda postęp realizowanych prac.
Postęp prac przy budowie Dworca Metropolitalnego – LUTY 2022
Na budynku głównym zakończono wykonywanie płyty fundamentowej, ścian bocznych i słupów żelbetowych. Wykonano w całości strop oraz betonowanie w hali głównej do wysokości parteru, a teraz trwa zbrojenie i betonowanie pierwszego piętra. Zakończono pompowanie wód gruntowych i rozebrano ścianki szczelne oraz rozpoczęto obsypkę budynku.
Trwa montowanie słupów podtrzymujących główną konstrukcję budynku dworca. Wykonano ich wszystkie 22 oraz zmontowano 9 koron, z czego 5 zamontowano z częścią dachu, pozostałe 4 czekają na montaż na słupach. Wykonano dodatkowe podpory stropu i wprowadzono dźwig, który będzie montował kolejne korony. Realizowane są również roboty związane z realizacją stóp fundamentowych wiat peronowych.
Uruchomiono już nową stację gazową, a stara została wyburzona, co pozwala na kontynuację budowy pozostałych stóp fundamentowych. Zakończono również budowę nowej stacji trafo dla PKP Energetyka, a stara została zburzona, co pozwala na dalszą realizację robót przy ul. Gazowej. Trwa także montaż elementów stalowych konstrukcji wiat – do wykonania pozostało około 5 kompletów fundamentów. Powstały już trzy ciągi wiat peronowych, dwa ukończone, a jeden środkowy jest jeszcze w trakcie montażu.
„Realizacja inwestycji opiera się na indywidualnym projekcie, z zastosowaniem niestandardowych rozwiązań. Stąd wykonywanie komponentów całej konstrukcji stalowej zadaszenia dworca i wiat peronowych odbywa się na zamówienie. Elementy stalowe powstają w Ostrowcu Świętokrzyskim. Na potrzeby zadaszenia budynku dworca powstanie ażurowa konstrukcja wsparta na 22 filarach, natomiast wiaty peronowe będą podparte na 89 filarach”
– mówi Justyna Góźdź z biura prasowego Urzędu Miasta Lublin.
Przy ul. Krochmalnej zakończono uzbrojenie podziemne na płycie postojowej dla autobusów, a warstwy konstrukcyjne podbudowy wykonano w całości wraz z ustawieniem krawężników, wykonano podbudowę i warstwy bitumiczne (do wiążącej) na drogach manewrowych. Powstaje tam również budynek socjalno-sanitarny dla kierowców. Zakończono poziom piwnic oraz stan surowy parteru i pierwszego piętra, trwa wykonywanie instalacji wewnętrznych oraz ocieplenie budynku. Wykonano część podziemną infrastruktury oświetlenia placu peronowego. Zakończono także prace przy budowie kanalizacji deszczowej i wodociągu na ul. Krochmalnej oraz zamontowano zbiornik retencyjny.
Budowa kanalizacji deszczowej realizowana jest również na ul. Młyńskiej, gdzie na odcinku od ronda Sportowców do ul. Dworcowej wykonano podbudowę z kruszywa oraz dolną warstwę bitumiczną wraz z krawężnikami. Z kolei przy „starej” ul. Gazowej zakończono prace przy sieciach podziemnych i wzmacnianiu podłoża, zakończono także prace przy murze oporowym.
Na potrzeby zadania w zakresie rozbudowy ul. Dworcowej oraz budowy zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca ’80, dla usprawnienia ruchu wybudowano tymczasowy zjazd z al. Piłsudskiego do obsługi Targów Lublin. Pod obiekt mostowy wykonano pale i zabetonowano konstrukcję obiektu. Wykonano izolacje obiektów oraz kapy chodnikowe z deskami gzymsowymi w takim samym kolorze jak na ul. Lubelskiego Lipca ’80. Zakończono przebudowę uzbrojenia podziemnego, wzmocnieniu podłoża oraz wykonano mury oporowe przy obiekcie mostowym. Rozpoczęto także budowę murów oporowych przy al. Piłsudskiego. Na części łącznika wykonano podbudowę z kruszywa.
Z kolei na pl. Dworcowym rozpoczęto budowę kanalizacji deszczowej. W najbliższych dniach rozpoczną się prace przez LPEC na sieci zasilającej budynek dworca, budynek PKP oraz budynek Poczty Polskiej.
Aktualna wartość wykonanych prac to ponad 90 mln złotych.
Dodaj swój komentarz