Po ożywieniu cen paliw olej napędowy powrócił do granicy 8 zł za litr. Dławienie produkcji ropy przez OPEC+ nie wróży dobrze. Na rekordowe drogie tankowanie muszą przygotować się kierowcy samochodów z silnikami diesla.
Dlaczego benzyna i olej napędowy znów podrożały?
Rosnące ceny ropy naftowej na światowych giełdach, strajki we francuskich rafineriach, słabnąca złotówka i decyzja OPEC+ o zmniejszeniu wydobycia ropy o 2 mln baryłek dziennie. Efekt? Ceny paliw na stacjach w Polsce od początku października szybują mocno w górę. Praktycznie codziennie ceny na stacjach paliw są aktualizowane z tendencją wzrostową o kilka groszy.
Ceny paliw na stacjach od 10 do 16 października 2022
Tempo podwyżek na rynku paliw jest zaskakujące i na tyle wysokie, że już większość prognoz dotyczących cen paliw w tygodniu od 10 do 16 października wymaga aktualizacji. Na wielu stacjach cena diesla przekroczy w tym tygodniu 8 złotych za litr.
OPEC+ będzie produkować znacznie mniej ropy od listopada
Sojusz naftowy Opec+ ogranicza produkcję ropy. Od listopada stowarzyszenie 23 krajów będzie produkować o dwa miliony baryłek mniej ropy dziennie – największa redukcja od dłuższego czasu. W rzeczywistości cięcie będzie prawdopodobnie mniejsze, ponieważ niektóre państwa już produkują poniżej swoich celów. Ceny ropy wzrosły po decyzji o ograniczeniu produkcji. W środowy wieczór (5.10) baryłka (159 litrów) północnomorskiego Brent kosztowała 93,06 dolarów. To było o 1,25 dolara więcej niż we wtorek (4.10).
Opec+ określa swoje działania jako odpowiedzialne. – „Nie chodzi tylko o własne dochody, ale o bezpieczeństwo dostaw i niezawodność” – powiedział minister energetyki Arabii Saudyjskiej Abdulasis bin Salman. Wykres przedstawiony na konferencji prasowej miał zobrazować, że cena ropy naftowej wzrosła tylko o kilka procent między styczniem a wrześniem, w zupełnym kontraście do eksplozji kosztów gazu, LPG i węgla.
Popyt na olej opałowy również podnosi ceny – zwłaszcza na olej napędowy
Kolejną przyczyną nagłego wzrostu ceny diesla jest rosnące z tygodnia na tydzień zapotrzebowanie na olej opałowy w przemyśle. Ponieważ firmy próbują zastąpić niebotycznie drogi gaz ropą w produkcji i na ciepło, czego efektem jest gwałtowny wzrost oleju napędowego.
Dlatego olej napędowy jest droższy od benzyny
Gospodarstwa domowe zwykle uzupełniają zapasy oleju opałowego jesienią. W tym roku jednak robią to od wiosny w obawie przed dalszymi podwyżkami cen ze względu na Ukrainę. Zwiększone zapotrzebowanie na olej napędowy sprawia, że jest droższy niż benzyna.
Diesel tańszy od prądu
Lublin w ostatnim czasie podjął decyzję o zawieszeniu części kursów realizowanych przez trolejbusy i zastąpienie ich spalinowymi autobusami. Taka zmiana pozwala zaoszczędzić ponad 7 tys. zł dziennie.
Zobacz także: ZTM kieruje na linie trolejbusowe autobusy spalinowe
Co składa się na cenę paliwa?
Dużą część ceny paliwa w Polsce stanowią podatki i cła. Opłata akcyzowa wynosi 17 (PB) i 14 (ON) proc. Podatek VAT dla benzyny i oleju napędowego jest taki sam – 8 proc. Opłata paliwowa to kolejne 2 (PB) i 4 (ON) proc. Opłata emisyjna i marża detaliczna stacji to 1 proc. dla benzyny i oleju napędowego.
Ważny temat? Prześlij newsa!
Czekamy na Wasze informacje, zdjęcia i filmy.
Bądź na bieżąco z Lublinem!
Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się w naszym mieście.
Najciekawsze wiadomości ze spottedlublin.pl znajdziesz w Google News!
Dodaj opinię