Lidl powołując się na badania ASM Sales Force Agency i analize koszyka „Faktu”, podkreśla swoje niższe ceny w porównaniu z Biedronką w całym 2023 roku. Zdeklasował też dotychczasowego lidera Auchan. Najdroższym sklepem okazał się E.Leclerc.
Czym jest koszyk Faktu
Koszyk Faktu to format dziennikarski, w którego założeniu redakcja fakt.pl robi w danym dniu zakupy w kilku dyskontach, porównując przy tym ich paragony. W akcji dziennikarze skupiają się na prezentowaniu cen 25 podstawowych produktów. Dla czterech głównych dyskontów (Lidl, Biedronka, Dino, Lewiatan).
Ceny hamują — tzn. rosną wolniej
Według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2023 wzrosły rok do roku o 10,1%, a w porównaniu z poprzednim miesiącem utrzymały się na tym samym poziomie. Hamowanie inflacji
znajduje odzwierciedlenie w raporcie przygotowywanym przez ekspertów ASM Sales Force Agency.
Po raz pierwszy od października 2021 roku odnotowano znaczący spadek cen miesiąc do miesiąca.
Lidl najtańszym dyskontem w Polsce w 2024 roku
Analiza 13 sieci handlowych wykazała, że w większości, dokładnie w 11 na 13 objętych badaniem, ceny w sierpniu 2023 r. były niższe niż w lipcu tego samego roku. Pomimo obniżek cen w siedmiu sieciach, średnie koszyki zakupowe wciąż przekraczają wartość 300 zł. Sieć Lidl miała najniższe średnie ceny w koszyku zakupowym, natomiast E.Leclerc prezentował najwyższe ceny. Różnica między najdroższą (E.Leclerc) a najtańszą (Lidl) siecią wyniosła 38%.
Sklepy internetowe droższe od stacjonarnych odpowiedników
Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało różnice w cenach między różnymi kanałami zakupowymi. Zakupy online kosztowały najwięcej (355,91 zł), podczas gdy w dark store, czyli wirtualnych sklepach oferujących szybką dostawę, było nieco taniej (354,05 zł). W porównaniu z e-grocery, zakupy w sklepach stacjonarnych były o wiele tańsze o 70,89 zł. Natomiast najniższe ceny (282,09 zł) obserwowano w sklepach hybrydowych, które prowadziły sprzedaż zarówno stacjonarną, jak i internetową.
Prognozy cenowe na 2024 rok w sklepach
W roku 2024 Polacy jeszcze uważniej będą patrzyć na ceny na półkach. Sieci będą je dostosowywać, aby były odpowiednie dla konsumenta w różnych kanałach sprzedażowych.
Dodaj swój komentarz