Uwaga na kody QR na bankomatach. Możesz stracić dużo pieniędzy!

bankomat
Zdjęcie ilustracyjne | fot. pixabay

Uwaga na kolorowe naklejki z kodami QR, które znajdują się na niektórych bankomatach. Ich zeskanowanie spowoduje dopisanie do rachunku za telefon ogromnych kwot.

Bankowe Centrum Bezpieczeństwa Związku Banków Polskich, Komenda Główna Policji oraz Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji ostrzegają użytkowników smartfonów przed skanowaniem kodów QR z naklejek, które w ostatnim czasie bezprawnie umieszczane są na bankomatach.

„Przestępcy wprowadzając w błąd poprzez przekazywanie fałszywej informacji o np. możliwej wygranej nagrodzie, doprowadzają do zmanipulowania potencjalnego klienta, który – w przypadku zeskanowania kodu QR z naklejki – w tym konkretnym przypadku zostanie przekierowany do usługi SMS PREMIUM, uruchomienie której spowoduje naliczenie, od nieświadomego usługobiorcy, wysokich opłat za jej włączenie” – czytamy w komunikacie Związku Banków Polskich.

Aplikacja może posłużyć przestępcom nie tylko jako narzędzie do wysyłania kosztownych SMS Premium, ale również kradzieży waszych haseł dostępowych do serwisów pocztowych, mediów społecznościowych, bankowości elektronicznej, i innych usług publicznych. Złodzieje mogą też zainfekować telefon złośliwym i szpiegującym oprogramowaniem.

„Przedmiotowe naklejki z kodami QR zamieszczane są bez zgody i wiedzy ich właścicieli tj. banków oraz sieci bankomatowych i nie są w żaden sposób powiązane z jakimikolwiek usługami bankowymi” – wyjaśnia ZBP.

Jeżeli użytkownik smartfona padł ofiarą przestępstwa, powinien niezwłocznie zawiadomić bank i operatora telekomunikacyjnego, a w jednostce policji złożyć zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.

Komentarze (1)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Grupa Spotted Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
  1. Zostałam oszukana, dlaczego nikt mnie wcześniej nie ostrzegł. Dlaczego prezydent nic z tym nie robi ?